Olie lekkage

Onlangs viel mijn oog op een klein plekje olie onder de auto. Tijdens bekijken van de bobines merkte ik al olie op en ook tussen de bobine en bougie zat wat olie (stond niet vol o.i.d.).

Bijgevoegd wat foto's. Waar kan de lekkage vandaan komen? Een slechte pakking?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240318_125612_Gallery.jpg
    Screenshot_20240318_125612_Gallery.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 32
  • Screenshot_20240318_125548_Gallery.jpg
    Screenshot_20240318_125548_Gallery.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 31
  • Screenshot_20240318_125514_Gallery.jpg
    Screenshot_20240318_125514_Gallery.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 31

gehaktbal

Forumguru
Aan de hand van de eerste foto zou ik zeggen: Krukas of versnellingsbak keerring.
..en bij de laatste foto de kleppendeksel ;)

Ik de hele boel eens schoonmaken/ontvetten en dan na een week ofzo nog eens kijken waar het dan nat is.
 
Laatst bewerkt:

Arjan1985

Senior Member
Oei. Ja ik heb dus exact hetzelfde op de bobine en bougie van 1 van de 4 cilinders. :cautious:
Ik rij er al een jaar of wat mee rond na een nood greep hebben laten uitvoeren.
Maar het probleem komt weer terug natuurlijk met defecte bobines uiteindelijk.
Het volgende project bij mij wordt toch echt het kleppendeksel pakking opnieuw aanbrengen.

Is je olievuldop nog goed? Als die niet strak sluit kan die ook zweten.
En de carterpan pakking?
 

gehaktbal

Forumguru
@johanpg Remmenreiniger. Kan je zelfs bij de action halen. Stuk karton onder je motorblok op de grond leggen en alles inspuiten. Liefst nog met een doek of borstel even wrijven.
 

Tees

Donateur
Remmenreiniger is grotendeels hetzelfde als wasbenzine, misschien nog een tikje aggressiever (= ook minder gezond)
 

Tees

Donateur
Net even op de bus remmenreiniger gekeken die ik heb liggen: tis vrijwel hetzelfde als wasbenzine. Alleen is wasbenzine ongeveer de helft goedkoper (die andere helft betaal je waarschijnlijk voor de spuitbus)
 

Tees

Donateur
Tsja, onze neus is soms nogal gevoelig voor kleine veranderingen in componenten. Als voorbeeld: pure aceton ruikt duidelijk anders dan 60% aceton in water. Terwijl water geen geur heeft.
Als mengsel is remmenreiniger niet heel anders dan wasbenzine, maar t kan zomaar zijn dat er andere isomeren in zitten, de ene net even een wat hoger kokende fractie dan de ander. Maar beide zijn een mengsel van vrij laag kokende alkanen (C6-C7).
 
Morgen ga ik de boel reinigen. Afhankelijk van waar de lekkage vandaan komt, is het mogelijk dat ik na enkele dagen alweer lekker waar zal nemen, ook als de auto stil staat?
Of zal de lekkage vooral optreden bij gebruik van de auto?
 

Arjan1985

Senior Member
Hangt er vanaf hoe vaak je olie moet bijvullen denk ik? Hoeveel moet je erbij gooien?
Bij mij was het na schoonmaken na enkele dagen alweer zichtbaar. En moet er redelijk vaak een halve liter bijvullen. Paar keer per jaar met 10k km/j
Hou het in de gaten zou ik zeggen. Als het nu een tijd weg blijft is het mooi toch!?

Maar wil niet zeggen dat we exact hetzelfde euvel hebben natuurlijk.
 

Tees

Donateur
Olielekkage treed meestal op bij gebruik van de auto, aangezien de hele boel dan warm wordt (dunnere olie) en onder druk komt te staan. Aan de bovenkant komt natuurlijk sowieso geen olie als de motor uitstaat.
Maar soms kan t ook met stilstaande motor zijn, als het lek groot genoeg is en aan de onderkant (bijv carterpan) zit.
 
Heb de bol met wasbenzine geprobeerd schoon te poetsen en daarna nog afgenomen met een vochtige doek. Ben benieuwd hoe het opdroogt en of straks als hij weer rijdt duidelijk te zien is waar het vandaan komt.
 
Bovenaan Onderaan