Olie + filter wisselen bij Fabia 2001 16V met AUA motor

Sebastian

Donateur
Mijn Faab: Skoda Fabia Combi Elegance 1.4 16V 55kW AUA.

Hallo allemaal,

Deze of volgende week ga ik zelf m'n olie + oliefilter vervangen. Ik heb al een hoop uitstekende info gevonden op het forum (hier en hier) maar ik wil toch net iets meer voorbereid zijn.

Eigenlijk had ik het een tijdje geleden al moeten doen maar ja, geen tijd enzo. Ook niet zoveel gereden dus daar geen probleem.

Ik wilde eerst gewoon bij ons op de binnenplaats aan het werk gaan. Ik heb een hydraulische krik en 2 assteunen. Echter, onze binnenplaats ligt vol kiezels. Daaronder ligt wel een honingraat-mat om alles op z'n plek te houden maar ik denk niet dat het erg veilig werken is :nono:. Dan is er nog de optie om bij een vriend in de garage met krik en assteunen aan de slag te gaan maar ik ben bang om daar de boel onder te vlekken.
Dus... toch maar naar een DHZ garage hier in de buurt denk ik. Brug huren, makkelijk toegang onder de auto en de olie is ook gelijk weg voor een paar euro.

Hier ben ik nog even onzeker over:

  • 1 Ik lees hier en daar over een nieuw carterplugje. Dat is het schroefje dat ik loshaal op de carterpan, nietwaar? MOET daar een nieuwe in of volstaat de oude. En zo ja, zijn daar verschillende maten van? En wat voor type sleutel?
  • 2 Ik ben van plan een engine flush te doen (n.a.v. advies eerder topic) maar dan moet de motor ongeveer een kwartier stationair draaien alvorens de olie eruit te laten lopen. Mag dat bij een zo'n DHZ garage? (Ivm uitlaatgassen?)
  • 3 Oliefilter: mijn oliefilter zit (helaas!!) niet onder de motorkap maar is ergens rechts aan de onderkant te benaderen. Ik heb 'm nog niet zelf gezien. Ik weet alleen dat het een blik is en geen container voor papieren filter. Ik kan helaas geen duidelijk voorbeeld op Youtube vinden. De uitleg die ik vond op dit forum in het werkplaatshandboek ging over het type filter dat wel onder de motorkap te vinden is. Als iemand een visuele weergave (lokatie motor en loshalen) hiervan heeft, graag. Vragen: wat voor soort sleutel gaat daarop en is dat lastig te vervangen.
  • Iemand die van mening is dat het makkelijk te doen is in een normale garage zonder te morsen?

Meer vragen over de oliewissel heb ik eigenlijk niet, de rest is me dankzij u allen elders op het forum al duidelijk.

Rest me nog 1 vraag: Fuel Injector Cleaner: onzin of uiterst nuttig? Auto is 15 jaar oud en heeft ongeveer 225.000km op de teller. Een beetje extra liefde kan geen kwaad is de gedachte. Ben benieuwd naar uw gedachten hierover :dankje:
 

turboturbo

Forumguru
1. Je hoeft alleen een nieuwe O-ring, een nieuwe plug is totaal niet nodig.
Kan je bij de automaterialenzaak kopen.
Welke sleutel? Weet ik niet, maar als je zelf geen doppenset hebt kan je allerlei gereedschap in een DHZ garage huren (wel eerst even navragen voor je begint)

2. In de DHZ garage waar ik wel eens kom (Amsterdam West) mag dat. Even overleggen dus voordat je begint.

3. Toch handig om te weten waar die zit hoor, voor je begint. Meestal kan je er van onder wel bij als je de bodemplaat/platen verwijderd hebt onder de motor.
Je hebt speciale oliefilter verwijder tools, die schrappen zichzelf als een soort van spanband om de behuizing heen, zodat je meer grip hebt. Een goede DHZ heeft die vast ook wel te huur, mocht het met je blote handen niet lukken.

Een noodoplossing is een grote schroevendraaier er dwars doorheen timmeren en die dan als draai hefboom te gebruiken.

Bij mijn auto zat ie helemaal niet zo vast en ik kon er met m'n beide klauwen heel goed bij, het hoeft niet heel vast te zitten. Het nieuwe filter even vullen met nieuwe olie voordat je 'm er op draait; het contact oppervlak met de motor goed schoonmaken en ontvetten. En tot slot met je vinger een dun laagje olie op de rubberen O-ring van het filter smeren.
Dan komt ie er volgend jaar weer makkelijk van af en is de aansluiting op het blok goed luchtdicht.


Wat je laatste vraag betreft; zou ik zeggen wil je de auto verwennen, doe dan een nieuw luchtfilter, nieuwe bougies naast de flush en olie vervangen.
En schrijf je in voor de chemische motorreiniging! Dat zal meer zoden aan de dijk zetten dan een fuel injector cleaner (dat is m.i. meer een preventie middel en doet na 2 ton niet zoveel aan evt vervuiling lijkt mij)
 
Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
Kom zelf uit Bloemendaal. Een vriend van mij gaat wel eens naar die aan de Heining 119.

Misschien dat ik wel op dat aanbod in ga!
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me vergissen maar volgens mij is 'Fuel injector cleaner' eigenlijk voor het hele brandstoftraject bedoeld, waar de chemische motorreiniging meer bedoeld is voor het luchtinlaattraject.

Wat de carterplug betreft: volgens mij heeft die een koperen afdichtring en geen o-ring zoals @turboturbo aangeeft. Als je de olie er uit zuigt met een pomp, blijft de plug zitten en heb je niets nodig, laat je de olie er uit lopen via de carterplug verdient het aanbeveling om deze te vernieuwen. De koperen afdichtring is van zuurstofvrij koper, maar wordt in de loop der tijd harder (door motorwarmte) en zal bij loshalen dus minder goed afdichten. De constructie is normaal zo, dat het een opgave is om de koperring te wisselen zonder de nieuwe ring te vervormen, dus is het handiger om voor 2-3 euro een nieuwe plug (incl. koperring) te monteren.

Overigens motorcode AUA is de 75 pk versie van de AUB motor (100pk versie) (voor zover ik heb kunnen vinden is het enige mechanische verschil de nokkenassen) en de AUA en AUB blokken zijn vrijwel gelijk aan de BBY (75 pk) en BBZ (100 pk) en het BKY (75 pk) blok.
 
Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
Overigens motorcode AUA is de 100 pk versie van de AUB motor (voor zover ik heb kunnen vinden is het enige mechanische verschil de nokkenassen) en de AUA en AUB blokken zijn vrijwel gelijk aan de BBY (75 pk) en BBZ (100 pk) en het BKY (75 pk) blok.

Hee, dat is vreemd. Ik meen dat ik die AUA motorcode heb van de sticker in het boekje. Ik zal t nog eens opzoeken. Dus wat je zegt is dat ik een AUB, BBY of BKY heb? Mag ik een klinker kopen?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Sebastian

Donateur
Even snel gegoogeld en vond dat ik een model 6Y/SEAUAX01/FABIA heb. Zal straks eens in de documentatie van de auto zelf kijken. Het is sowieso wel een 75PK.
 

Bakkertje

Forumguru
Let even op bij de O ring dat je de juiste maat hebt..
Bij onze Beelte is er een overmaatse bout in de aftapplug geplaatst (ik gok dat de oude dolgedraaid was). Tijdens het verversen van de olie kom je er dan achter dat de nieuwe bout die ik had met ring niet past...

Voor het losdraaien van het olie filter heb ik ooit bij de Lidl een oliefiltersleutel gekocht
22-1409-1.jpg

Maar dat is vooral omdat je er bij de Beetle bijna niet bij komt. Het oliefilter zit waarschijnlijk aan de voorkant vlak achter je radiator. Er zijn ook oliefilters met een 6-kant aan de onderkant die je er met een dopsleutel uit kunt draaien.

Ben overigens wel benieuwd naar de spoeling en de effecten ervan. Onze Beetle rijdt eigenlijk alleen korte stukjes en ik denk dat reinigen geen kwaad zou kunnen.
 

Cordoba

Forumguru
@Sebastian je hebt gelijk: de AUA is de 75 pk versie, de AUB is de 100 pk versie dus net andersom dan ik in eerder bericht had staan, maar motoren zijn dus vrijwel gelijk. (verschil zit in de nokkenassen en de programmering van de ECU)

De reden dat ik de andere motorcodes noemde, is dat je dus dat foto's van deze blokken grotendeels vergelijkbaar zijn, en het verschil vooral in bijv. de opbouwdelen zit.
 
Hallo allemaal,

Check even wat voor soort gereedschap je nodig hebt om de bout onder je carterpan los te draaien.
Bij mijn Fabia ging ik de mist in omdat ik steeksleutel 19 nodig had of een Grote inbus:thumbsdown:.
Een nieuwe koperen ring is zeker aan te raden,ik deed dit niet en dat resulteerde in "Druppels"
het stroomde er niet uit maar goed is het niet.;) De bout kan je wel opnieuw gebruiken.

Uiteindelijk kan je ook de spullen kopen en voor 3 tientjes laten uitvoeren bij een garage.
Je hoeft niets te doen en misschien ben je duurder uit als je alles moet huren achteraf.

Succes :thumbsup:
 

Sebastian

Donateur
Het oliefilter zit waarschijnlijk aan de voorkant vlak achter je radiator. Er zijn ook oliefilters met een 6-kant aan de onderkant die je er met een dopsleutel uit kunt draaien.

Ben overigens wel benieuwd naar de spoeling en de effecten ervan. Onze Beetle rijdt eigenlijk alleen korte stukjes en ik denk dat reinigen geen kwaad zou kunnen.

Het oliefilter zit bij mij aan de onderkant. Zeker weten.

Ik zal even laten weten of ik wat merk in de periode na de spoeling. Belangrijkste reden voor mij is de leeftijd van de auto en het aantal kilometers. Hoog tijd voor wat extra aandacht
 

Sebastian

Donateur
Vorige week met @turboturbo een engine flush en oliewissel bij een DHZ garage in Amsterdam gedaan. Was erg gezellig en zeker leerzaam voor deze autotech-leek. Voor 'future reference': mijn oliefilter (1.4 16V 2001 AUA) zat dus rechts-voorin de motor en alleen vanaf de onderkant te bereiken. Er ging een grote dopsleutel op (maat 32). De dop was er met enige moeite op de krijgen want er zat een airco-leiding in de weg.

Voor de flush heb ik het enige spul dat ik bij Brezan kon krijgen gebruikt.

Wat visuele ondersteuning:
G3gOrZZ.jpg

EJLsvQ4.jpg

uBWPu1z.jpg


Duidelijk werd wel dat m'n carterpakking zweet en de carterpan wat roestig is. Carterpakking laat ik misschien eind zomer doen en anders een keertje zelf als ik dat aandurf :nailbiting: Carterpan ga ik bij een paar droge dagen even staalborstelen, ontvetten en inspuiten met Hammerite.

Twee weken geleden heb ik trouwens ook in het kader van de wat extra liefde een flesje Wynns Injector Plus Cleaner bij een tankbeurt toegevoegd.

Ik zit nu op de 227.000 km en wil eigenlijk nog wel even door met deze auto.

Bedankt @turboturbo voor de assistentie. We houden contact! :cheers:
 
Bovenaan Onderaan