OII 2007 -CANBus interface ingebouwd, radio na 15 seconden uit

Cyrus

Actief lid
Goedemorgen,

Ik heb zojuist een CANBus-interface ingebouwd, zodat ik een geschakelde 12V naar de radio zou krijgen die "aan" blijft zolang de sleutel in het contact is. Dit i.v.m. de ingebouwde carkit: nu moet de motor blijven lopen als ik ergens aankom en nog aan het bellen ben. Bijkomende winst is een signaal voor "verlichting" naar de radio, zodat die het display dimt als de verlichting aan gaat.

De uitkomst is echter dat na 15 seconden de radio uit gaat, zelfs als de motor loopt.

Het gaat om een Pioneer AVH-3200BT en deze CANBus interface.

Let wel: eerst zat er een CAR-ISO verloop in met een geschakelde 12V vanaf het contactslot, daarmee werkte alles prima.

Iemand een idee? Zou er in de OBD iets ingesteld moeten worden?​

TurboBooster

Forumguru
Waarschijnlijk zit in de canbus regelunit nog de radiocode opgeslagen zoals die er af fabriek in zit met de orginele radio.
De regelunit ziet nu de canbus interface maar ontvangt niet de code van de radio waarna de radio afgeschakeld wordt.

Oplossing?? Ik heb geen idee.

Cyrus

Actief lid
Dat is geen gekke gedachte. Echter: na inbouw van de Pioneer is de fabrieksradio (Stream MP3) gewist uit de computer. Dus de "fout" die jij schetst, zou in principe niet moeten kunnen. Of maak ik daarmee een denkfout?

Voor de goede orde: de Pioneer zit al ruim een half jaar - goed werkend - in de auto, met een CAR->ISO. Met de radio op zich is dus niets mis.

Ik heb vandaag de CANBus interface uitsluitend toegevoegd voor extra functionaliteit: ik wil dat de radio / carkit aan blijft staan als de motor uit gaat, maar de sleutel nog in het contact zit. Dat zou "plug & play" moeten zijn volgens de importeur van die interface (Toma Car Parts).

Cyrus

Actief lid
Monteurtje zei:
Ik weet niet hoe al die systemen van Pioneer heten. Maar heb een keer een Pioneer met afneembaar scherm ingebouwd, via PON waren ze of zijn ze in de aanbieding. En daar zit ook een interface bij. De interface moet je er gewoon tussen zetten en dan werkt het. Dat zelfde geldt ook voor een Kenwood. Ik weet niet of elke model een eigen type interface heeft.

Dank voor de suggestie. Datzelfde zou moeten gelden voor de interface die ik nu heb. Is het zo dat in de OBD / comfortmodule iets aangepast moet worden?

Het ligt niet aan de radio zelf, want als ik de geschakelde "plus" van de inerface nameet met een multimeter, dan gebeurt hetzelfde (na 15 seconden wordt afgeschakeld en is de +12V weg).

Cyrus

Actief lid
Dat weet ik dus niet.... In die richting dacht ik wel. Ben geen leek op het gebied van auto-elektronica, maar ik heb echt helemaal geen verstand van de VAGCOM/OBD.

Cyrus

Actief lid
Even een update:

My1stIbi heeft gisteravond mijn auto aan de VCDS geknoopt, waarvoor bij deze nogmaals dank.

In Gateway 19 stond alles dat naar "audio" neigt, afgevinkt. Mogelijk is dat in de garage gebeurd om foutmeldingen te voorkomen, na de wissel van mijn Stream MP3 voor het Pioneer systeem.

Aanzetten van "56 - Radio" loste het probleem zo goed als volledig op: de radio blijft nu wel gewoon bij ingeschakeld contact en het verlichtingssignaal naar de radio werkt ook goed (display dimt en navi schakelt naar nachtstand zodra verlichting aan is). Helaas gaat de radio wel nog steeds binnen 1 minuut uit na het afzetten van de motor, met sleutel nog in het contact. We konden nergens een instelling vinden om de radio verder in te stellen, aantal zaken geprobeerd maar het effect was steeds hetzelfde.

Desondanks een bevredigend resultaat, want de radio werkt nu in ieder geval zoals het bedoeld is.

Ik ga nog wel contact zoeken met de makers van de interface, wellicht zit het wel in de interface dat de geschakelde plus na 1 minuut wordt afgekapt.

Of is nog ergens in de computer in te stellen hoe lang de radio stroom moet blijven krijgen nadat de motor is afgezet?

Cyrus

Actief lid
Dat denk ik ook. Maar ik wil de mogelijkheid niet uitsluiten dat er mogelijk nog iets in te stellen valt: met de interface blijft de radio een kleine minuut aan, als de motor afgezet wordt. Met de directe geschakelde plus ging de radio direct uit.

Voor de rest werkt alles prima, het verlichtingssignaal werkt ook goed (dimmen /nachtstand). Wat dat betreft blij dus :)

Al wil ik misschien toch de Scandinavische DRL nog eens laten omzetten naar DRL via mistlichten. Maar dat komt wel.

Bovenaan Onderaan