OII: +15V actief houden bij universele radio en uitgeschakeld contact

Cyrus

Actief lid
In mijn Octavia Elegance BL (2007) heb ik de Swing radio vervangen door mijn Pioneer 2-DIN systeem (anno 2010, overgebouwd uit vorige auto). Nu doet zich het volgende voor:

Zodra ik het contact uit zet maar de sleutel in het contact laat zitten, gaat de radio al na 1 minuut uit. Na een tijdje gaat de radio spontaan aan en meteen weer uit. Als er een deur geopend wordt, gaat de radio ook aan maar snel daarna weer uit.

Dit is beslist irritant, om twee redenen: het is vervelend voor passagiers die in de auto blijven zitten (bijv. tijdens tanken) en daarnaast kan ik de motor niet uitzetten tijdens een telefoongesprek, als ik bijvoorbeeld al op de plaats van bestemming ben maar nog niet uitgebeld (want dan gaat de radio uit, waardoor de ingebouwde carkit uitvalt). Bij de Swing bleef de radio zeker een kwartier aan bij uitgeschakeld contact en was er geen sprake van dat korte aan en uit gaan.

Bij ingeschakeld contact (al dan niet draaiende motor) werkt het verder allemaal feilloos.

Voor de montage van de Pioneer is een TCP CANBUS adapter gebruikt voor licht (dag/nachtschakeling) en +15V geschakeld over contact. De adapter heeft ook nog aansluitingen voor speedpuls en achteruitrijsignaal, maar die functies gebruikt mijn radio niet. Ter verduidelijking - de volgende bekabeling is gebruikt: Quadlock van auto -> TCP CANBUS adapter -> Quadlock-naar-ISO-verloop -> Pioneer kabel.

Ik vermoed dat dit vooral een probleem in de boordcomputer is. Daarin is door de Skoda-garage ingesteld dat er een universele radio is en de optie "navigatie" is ook aangezet (anders werkte de +15V op de CANBUS adapter niet). Ik moest bij de garage overigens uitleggen wat er precies gecodeerd moest worden, want dit hadden ze nog nooit gehoord
blink.gif
Vervolgens heeft de monteur met "trial & error" de zaak werkend gekregen, kennelijk dus niet optimaal.

Herkent iemand dit gedrag van een universele radio (met CANBUS adapter) en is ergens in de boordcomputer in te stellen hoe lang die +15V actief blijft bij een universele radio? Of dient die hele radio-setup anders gecodeerd te worden?

Alvast dank voor de tips!
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij hebben de meeste auto's een 12V systeem maar dat terzijde...

De beschreven "tekortkomingen" zijn voor zover ik weet vrijwel onoverkomelijk als je gebruik gaat maken van een canbus-adapter voor de stroomvoorziening van een aftermarket radio.
Wat je voor de carkit, nog zou kunnen proberen, is om de stroomvoorziening te halen van de (bij de Elegance) af-fabriek aanwezige stroomvoorbereiding, deze ligt achter het dashboardkastje, samen met een antenneaansluiting.
In combinatie met een constante + en een correct aangesloten mute op je radio zal deze aanblijven bij een telefoongesprek, als het contact wordt uitgezet.

Wellicht komen er nog nuttige reacties van andere forumleden. In elk geval succes!
 

Cyrus

Actief lid
Dank voor je bericht, daar zal ik eens naar kijken! Maar is die stroomvoorbereiding dan ook geschakeld over het contact? En die antenne: is dat radio of telefoon?

Overigens: de carkit zit geïntegreerd in de radio (Parrot-module) - die werkt op zich prima (ook mute etc), maar gaat dus binnen 1 minuut uit (met de gehele radio) zodra het contact uit gaat, omdat de geschakelde plus dan wegvalt.

Volgens mij hebben de meeste auto's een 12V systeem maar dat terzijde...

Dat is op zich correct, maar op de CAN BUS adapter staat nu eenmaal "+15V" dus zodoende heb ik dat in de topictitel gebruikt ;)
 

hemi24

Forumguru
het is toch echt 12V; de term +15 is geen voltage maar een aanduiding voor wat men in de automotive sector klem 15 noemt, wat de geschakelde plus is...
 
Bovenaan Onderaan