Oeps, O3 met hoogste km stand

Ik lees hier iets over dat auto's door lease maatschappijen goed onderhouden worden. Ja, dat is doorgaans zo. Maar niet zodra de looptijd af loopt.

Heb dikwijls met het bijltje mogen hakken toen ik nog wagenparkbeheer deed, zowel Athlon als Leaseplan, dat zijn toch wel 2 grote jongens. Zodra de looptijd op zn eind zit en er wat aan mankeert, behalve items die de veiligheid in het geding brengen, wordt er geen cent uitgegeven.

Voorbeeld: VW touran. Xenon lampje defect. Geen akkoord voor reparatie. Auto ging eruit met een paar weken. We hadden er 6, dus bij het inbouwstation (waar spul wat destijds was ingebouwd weer werd uitgebouwd) maar zelf een lampje uit een andere getrokken en gewisseld.
VW Golf; moest reguliere beurt, olie en remvloeistof wissel, geen akkoord voor. Remblokken voor dun, die mochten wel.

Dus denk nou niet dat als het een ex-lease auto is die altijd bij de dealer is geweest dat alles ook altijd is gedaan.
 

Herperduin

Forumguru
Dus denk nou niet dat als het een ex-lease auto is die altijd bij de dealer is geweest dat alles ook altijd is gedaan.
Ik deel jouw ervaringen uit eigen tijd toen ik nog leaseauto had. Tegen einde van de looptijd werden bepaalde zaken niet meer gedaan en als in “verlenging” al helemaal niet.
Het is mij in het geval van @IngeD nog niet helder waar onderhoud gedaan is want op finnik zie ik niet veel kilometerstanden terwijl ik had verwacht dat deze bij onderhoud wel geregistreerd hadden moeten zijn. Kan zijn dat onderhoud “in huis” is gedaan en daarom niet geregistreerd. Kan ook zijn dat finnik niet actueel is…
 

Fmoon

Forumguru
Mijn vader had vroeger altijd een lease auto en inderdaad het mocht op het eind niks meer kosten. Zelfs toen de remmen op waren mochten deze niet meer vervangen worden, er is toen een heel gedoe over geweest omdat hij er ook nog mee op vakantie moest met de caravan en er nog gewoon een contract was voor een paar maanden. De dealer maga Rouen maar voor een beperkt budget reparaties uitvoeren en onderhoud doen waardoor het wat houtje touwtje is. Toen ik zelf nog stage liep werd er bij een beurtje vaak alleen maar olie vervangen en de rest hoefde niet wegens krenterigheid van de leasemaatschappij. Ook lag er vaak een extra set wielen klaar tijdens een APK als de banden aardig op z’n eind waren, en als er geen steekproef kwam mochten ze er weer af. Maargoed, hoeft niet overal zo te gaan natuurlijk.


Nou moet ik zeggen dat ik ook zelf wel eens wat incidenten heb gehad als ze privé bezitter bij Skoda, zo heb ik direct nadat de auto klaar stond na een beurt voor het betalen eens het interieur filter eruit getrokken omdat deze toen op de factuur stond omdat ik was vergeten te zeggen dat ik dat zelf al had vervangen (dat doe ik elk half jaar vanwege hooikoorts klachten van mijn vrouw) opmerkelijk genoeg zat mijn eigen filter er toen nog in. Toen gaven ze zelf aan, is een gewoonte om ze niet te vervangen want dat doen we niet bij leaseauto’s. En wel lekker factureren! Was de laatste keer dat ik er kwam, was ook z’n laatste beurt in de garantie. Daarna alles zelf gedaan of naar een specialist als er wat was.

Nu heb ik weer een auto met 5 jaar fabrieksgarantie, wil eigenlijk dan niet naar de dealer voor onderhoud maar is een beetje verplicht. Lijkt me ook wel verstandig mocht ik ooit gelazer krijgen met het hybride deel, daar kan ik zelf natuurlijk niks mee.
 
Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Kwam daar zelf ook achter met mijn O3. Op het eind van de lease hadden ze geen olie meer ververst, alleen olie melding reset.

Ga er maar gewoon van uit dat alle maatschappijen dit doen. Waarom kosten maken voor een auto dit snel niet meer hun verantwoordelijkheid is?
Is een heel simpel kosten-baten plaatje voor de maatschappijen, winst = winst.
 
Uit de eigenaren historie blijkt dat de auto dan aan de volgende maatschappij is verkocht. Misschien hebben die het onderhoud dan weer voor een paar jaar opgepakt? Nou ja we gaan het zien of het een goede koop was…
 

Slider

Forumguru
Maar ook dat is een maatschappij die hem in onderhoud had tot verkoop naar de garage, waar jullie hem hebben gekocht. Die kunnen net zo hebben gehandeld, geen geld willen steken in een oudere auto met hogere Km stand als hij toch wordt verkocht.
 
Ok dus het kan een afgeragde auto zijn met slecht onderhoud. Wel gek dat ze dan toch van die dure reparaties hebben gedaan als versnellingsbak en koppeling vervangen
 

JeSko

Forumguru
@IngeD

Waarom is dat gek? Met slecht nalatig onderhoud kom je weg, met een kapotte koppeling/versnellingsbak niet, dan word de auto onverkoopbaar. Panikeren hoef je trouwens niet te doen hoor, je kan ook een slechte auto van een particulier kopen, of zelfs een nagelnieuwe maar toch slechte rechtstreeks uit de showroom, auto's zijn altijd een risico.

Heb je een jaar garantie?

Edit, je hebt een jaar garantie zie ik want gekocht bij een bedrijf, dus geen zorgen maken en binnenkort genieten van je auto, deze auto's staan bekend als betrouwbaar!
 

tim_j

Senior Member
Het is per auto echt een gok, maar ik denk dat het wel meevalt allemaal. Als je zelf enigszins handig bent valt er wat aan kosten te besparen.
 
Eh nee, ik vrees dat ik erg weinig van auto’s weet. Ik kan olie en water bijvullen en banden oppompen. Als er wat is, ben ik toch op een monteur aangewezen. We gaan het zien…
 
Nee over 2-3 weken. Ik heb hem wel aanbetaald maar had ff nog niet genoeg om het hele bedrag te betalen
 
Nou, ik heb de Octavia III opgehaald en ik moet zeggen: hij rijdt echt heerlijk. Maar ja ik was ook een Peugeot uit 2005 gewend die helemaal op was. En toch, hij rijdt erg fijn. Er is alleen 1 dingetje en dat is dat de auto iets ‘wankelt’, ik bedoel naar links en rechts trekt. Hij is op mijn verzoek uitgelijnd en ze hebben iets met de achteras gedaan en het is wel wat beter geworden maar het is er nog steeds. Op een lange rit naar Italië zou ik dit heel vermoeiend vinden. Wat zou het kunnen zijn? Mijn man merkt het overigens niet. Maar ja, die is een body builder.
 
Bovenaan Onderaan