Oeps.... Hulpvering gemonteerd, toch maar andere velgen?

jalex_h

Forumguru
Geld uitgeven aan andere wiele, vind ik zonde. Over bouwplaatsen rijden en lichtmetaal is nu eenmaal niet een spetterende combi.
Dus ook onder mijn Superb kwamen de standaard 16-inch velgen (lichtmetaal, dat wel, maar ja dat was nu eenmaal standaard). De ruimte tussen band en wielkast vond ik op het randje van het acceptabele, maar het zag er nog redelijk uit.

Maar vandaag heb ik er hulpveren onder laten zetten en toen de auto de werkplaats uit gereden werd, had ik toch zoiets van ":ahum: Oeps, had ik nu toch maar 17 of 18 inch wielen onder de auto laten zetten".
Ik wist dat de achterkant iets omhoog zou komen, maar het effect had ik toch niet helemaal goed ingeschat.

Maar goed, het zal wel weer wennen. En als je in de auto zit, zie je er niets van en meestal staat de auto van mijn vrouw voor de deur, dus zo vaak kijk ik er nou ook weer niet tegen aan.
 

Bijlagen

  • P4190071.JPG
    P4190071.JPG
    109,6 KB · Weergaven: 578

jalex_h

Forumguru
Verlagen en bouwterrein is evenmin een ideale combi.
De achterkant hangt flink door bij volle bak of een caravan, waardoor de auto fliink gaat deinen met o.a. als gevolg dat de achterbank om een emmer gaat vragen en de trekhaak her en der handtekeningen achterlaat.
 

andrehj

Forumguru
Hmm, die staat inderdaad wel vrij hoog. Welke merk/type hulpveren zitten er onder?
En over de belading: Is er een trekhaak gemonteerd en ligt er een reservewiel achterin? (scheelt samen bijna 50 kg!)
 

jalex_h

Forumguru
@andrejh
Ze zijn van Mad en die hebben voor de Superb maar één type, HV-199515.
Een reservewiel heb ik niet, wel een trekhaak. Tenslotte moet die sleurheut toch ergens aan hangen :winkie:

@Nomad: bedankt voor de tip:cool:, zo had ik het nog niet bekeken :laugh:
 

MarijntjeTDI

Actief lid
bij de octavia komen ze ook flink naar boven, het went en je hebt geen trekhaak meer die drempels raakt zelfs niet met volle bepakking. Persoonlijk vind ik dit belangrijker.

Heb trouwens op de autorai in de superb gezeten, wat een ruimte! mijn zwager is 2,08 meter en zat voorin met de stoel zo ver mogelijk naar achter en ik (1,87) paste er met gemakt nog achter!
 

andrehj

Forumguru
@jalex_h: Kun je nog eens een foto van het gehele zijaanzicht van de auto posten? Ben benieuwd hoe het er dan uit ziet. Ben de MAD hulpveren ook aan het overwegen voor mijn (ooit komende) Superb. Overigens zullen 17 of 18" wielen niet veel verschil maken: De buitendiameter blijft immers gelijk en daarmee het gat tussen band en spatbord ook.
 

jalex_h

Forumguru
@andrehj,
Ik zal morgen wat foto's maken en de afstand vanaf hart wiel tot aan de spatbordrand opmeten.

Je opmerking dat de afstand tussen band en spatbordrand gelijk blijft bij een grotere velg is juist. Maar de afstand velg - spatbordrand wordt wel kleiner.
Dus zie je per saldo wel minder zwart.
 

jalex_h

Forumguru
Zojuist even een foto genomen en de afstand hart velg tot spatbordrand gemeten.
Die bedraagt 405 mm.

Ter vergelijking ook nog een foto (rechts, met wieldoppen) van voor de hulpveren erbij gezet.

Overigens, het begint inmiddels al wel te wennen, maar mooi is nog steeds anders.
 

Bijlagen

  • P4210003.JPG
    P4210003.JPG
    112,9 KB · Weergaven: 343
  • Superb00007.jpg
    Superb00007.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 342

andrehj

Forumguru
Bedankt voor het plaatsen van het zijaanzicht. Ik vind het eigenlijk nog wel meevallen. Bovendien zal ie met een reservewiel + krik nog wel een paar mm lager komen.

Met 405 mm zit je overigens 11 mm hoger dan standaard (394 mm), maar nog altijd lager dan het "slecht-wegdek-onderstel" (414 mm).
 
Bovenaan Onderaan