Odometer (snelheidsmeter)

Hi,

Regelmatig passeer ik van die snelheidswaarschuwingen langs de weg die je snelheid aangeven.
50 op de teller wordt dan weergegeven als 47 'echte' km/u, dit komt dan ook overeen met wat o.a. Waze aangeeft.
Rijd ik echter 100, dan geeft Waze 93 aan.

Is dit te corrigeren of moet ik hier mee (leren) leven?

groetz, Arie

Pindasaus

Forumguru
Je kan met VCDS of OBDeleven wellicht de wielomtrek instellen. Daarbij kan je kiezen uit een paar vooraf bepaalde opties.

Een odometer is overigens wat anders, die meet de afgelegde afstand.

hemi24

Forumguru
Grotere banden plaatsen kan helpen… ;)

Je wist al dat een odometer niks met snelheidsweergave van doen heeft?
Een odometer is een instrument wat de afgelegde afstand weergeeft.

Edit: @Pindasaus was me net voor…

Tees

Donateur
Overigens is dit een heel gebruikelijke situatie. Sterker nog: dit is verplicht voorgeschreven vanuit de UN ECE. Een snelheidsmeter hoort een paar procent + een vast aantal km/u. Dit hoort dus zo te zijn bij elke auto.
Dit is idd bij te stellen met VCDS. Vraag is of je dat perse moet willen, maar dat is aan jou ;)

Canon-Eye

Forumguru
Dit is al wel eerder ter sprake gekomen op het forum. Er is namelijk een heel exacte regeling voor: een EEG-voorschrift uit de jaren '70 (dus al van vóór de EU) inzake de homologatie van snelheidsmeters.
Kern daarvan:
1. De snelheidsmeter mag nóóit minder aangeven dan de werkelijke snelheid.
2. De afwijking naar boven is begrensd op 10% van de werkelijke snelheid plus 4 km/u. Dit wordt getoetst bij een aantal genoemde snelheden, uiteraard voor zover het betreffende voertuig die snelheden kan bereiken.

Concreet voorbeeld: bij een werkelijke snelheid van 100 km/u moet de snelheidsmeter tenminste 100 en maximaal 114 km/u aangeven om aan deze eis te voldoen. Fabrikanten zullen er dus altijd voor zorgen dat met de af fabriek toegestane bandenmaten de aanwijzing ergens rond het gemiddelde van de voorgeschreven minimum- en maximumwaarden uitkomt.

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Volgens mij is wat iedereen zegt en ervaart het heel normaal dat je snelheidsmeter op het dashboard altijd een iets hogere snelheid aangeeft dat je in het echt rijdt (andersom zou het zorgen voor heel veel claims).
Als ik op een 80 weg rijdt, zet ik de CC op 83 en dan zegt Google dat ik 79/80 rijdt.
Op een 100 weg zet ik hem op 105.
Als je het eenmaal weet welke snelheid je moet aanhouden, is er niets meer aan de hand en vooral, het is heel normaal.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik de cc heel intensief sinds ik er voor het eerst eentje liet inbouwen in de Audi80 1988 van de zaak. Die is vervolgens nog in de volgende auto's overgebouwd totdat ik in 2002 voor het eerst een auto kreeg die af fabriek een cc had.
Uiteraard had ik toen nog geen gps-systeem om de echte snelheid te meten, maar daar had ik een oplossing voor: op de snelweg met de stopwatch de tijd over één kilometer bepalen aan de hand van de hectometerpaaltjes en dan een potje hoofdrekenen. Bij 120 echte km/u heb je precies 30 seconden nodig, bij 80 is dat 45 seconden. Zo kon ik de afwijking vrij aardig bepalen en daar dus voortaan rekening mee houden.

Omgekeerd rekenen werkt natuurlijk ook: 80 km/u is 22,222222 meter per seconde, dus men zou bij die snelheid zo'n 45 meter remafstand moeten houden. Dat is in het landschap een vaak makkelijk te herkennen eenheid: je hebt die hectometerpaaltjes en bijna overal staat daar een wit kunststof reflectorpaaltje halverwege tussenin. Te oordelen naar wat ik vaak kort achter mijn trekhaak zie rijden, zijn veel mensen hiervan nog niet op de hoogte...

Bovenaan Onderaan