Octavia verlagen + 19" velgen

Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum! Sinds deze week in het bezit van mijn eerste Skoda. Na eerder een Polo 6R gereden te hebben toch weer gekozen voor een VAG auto. Ivm gezinsuitbreiding is het een iets groter model geworden; een zwarte Octavia III FL uit 2018, 1.0 DSG, met oa panoramadak, lederen bekleding en full-LED.

Mijn vorige auto en de nieuwe Octavia:
thumbnail_IMG_1942.jpg thumbnail_IMG_2074.jpg


Naast het zwart maken (wrappen) van raamlijsten, dakrails en grill wil ik de auto graag verlagen, omdat ik deze standaard te hoog op de poten vind staan. Hiervoor twijfel ik erg tussen veren of schroefset. Ik wil +- 3 tot 5cm zakken. Zijn er hier veel mensen met ervaring in het verlagen van een Octavia? Hoe is het comfort van de auto na de aanpassingen? Ik wil waarschijnlijk ook voor nieuwe velgen gaan, het model Vega spreekt mij erg aan. Ook zou ik graag een (zo subtiel mogelijk) voorspoiler willen monteren, ik zie veel Octavia's met het Sport Business pakket die een voorspoiler hebben, is deze ook los verkrijgbaar?

Voorbeeldfoto van internet Vega velgen + voorspoiler:
113518597.jpg

Groeten Klaas!
 

Antera

Donateur
Hier zal ik maar op inspringen. 27 jaar ervaring erin zal vast een goed antwoord geven ;)

Verlagen kan altijd en met veren een mooie manier om te bereiken. Verlagen met veren kan je hem 30 of 40mm laten zakken en afhankelijk van je wensen kunnen we daar eens naar kijken,. Ik monteer de Eibach prosit en deze behoud nagenoeg zijn originele comfort tov origineel. Hij zal altijd wel iets stijver worden want je hebt nu eenmaal minder demperslag over.

Ga je naar een schroefset is het merk erg bepalend en ook zeker hoever je wilt gaan zakken. Over het algemeen is bv AP en ST een set die ook behoorlijk wat comfort nog behouden met de verlaging. Ga je naar KW is dat ook maar is deze toch wel iets stugger Mits je bv een KW streetcomfortset neemt want deze is gebouwd om het originele comfort te behouden.

Een spoilerlip moet je eens bij Rieger kijken die hebben subtiele lipjes.

Mocht je meer willen weten let me now
 

serum

Senior Member
Ik had een 2014 octavia met 18" gemini verlaagd (40/30mm voor/achter volgens mij). Ook Eibach veren. Zag er goed uit, wielkassen hadden een mooie evenredige verdeling. Nu rijden we in een 2018 rmet 17" wielen. Zou niet meer terug willen. Drempels zijn een uitdaging met die eerdere verlaging (althans die hier liggen, kruislings erover om niet teveel van de bodem op te geven). Het comfort wat je inlevert is significant. Of ik een goede graadmeter ben betwijfel ik, zit nu naar 16" winterwielen te kijken. Dit lichaam is gemaakt voor luxe en comfort.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Nieuw in de Skoda scene, ik had nog nooit van Kopacek gehoord. Bedankt voor de tip! De zoekfunctie werkt alleen niet echt lekker en ik kan het spoiler dat ik zoek niet vinden, of ligt dat aan mij? (Dat lag inderdaad aan mij).

Ik lees online wel veel verschillende reviews, items die niet aankomen, of kapot zijn. Dit wordt niet altijd even netjes opgelost, hoe zijn de ervaringen hier meestal met Kopacek?

Overigens denk ik voor een schroefsetje van AP te gaan kiezen, eerst daar maar eens even in gaan verdiepen.
 

JeSko

Forumguru
@Klaas90

Goede keuze,

Een schroefsetje van AP is vele malen comfortabeler dan een verlaging met vaste veren. Zeker onder een lange wielbasis zoals de Octavia. Sterker nog, een KW schroefset en ST schroefset onder m'n Civic en Mazda is vele malen comfortabeler dan Eibach veren onder een grote Skoda. Ik heb al met wat verschillende auto's met verschillen verlagingen gereden, en zo'n verlagingsveren doen prima wat ze moeten doen, maar het kan nooit tippen aan een schroefset.

- Skoda superb met Eibach verlaging -3cm = comfortabel rechtuit, verbeterd stuurgedrag, maar ongewenste klappen bij voorzichtig nemen drempels, je voelt daar dat de samenwerking OEM demper met verlagingsveer niet optimaal is, mijn Superb wipte telkens op bij zo'n drempels en dat ging gepaard met ongecontroleerde bewegingen achterin.

- Skoda Superb met aangepaste AP schroefset -7.25 cm = heerlijk rijgedrag zowel rechtuit als in bochten, set werd wel wat te "week" na een tijdje vond ik, zeker bij wat sportiever rijden voel je dat AP meer budgetmerk is dan bv ST en KW, maaaar, voor daily gebruik een ideale set.

- Mazda 3 BM met Eibach veren = weinig verandering in rijgedrag, Mazda's sturen al scherp. Wel hard op drempels.

- Mazda 3 BM met ST schroefset op - 6.5 cm = heerlijke go cart, wel nog deftig comfort maar je voelt het wel, zelf geen last van want ik houd van wat stugger rijde . ST set is topkwaliteit, de set heeft ook geen last van belading op de achteras, gedrag en stugheid blijft dezelfde, AP word ongewenst zachter en slordiger in bochten bij belasting op de achteras.

- Honda Civic op KW V3 schroefset = de duurste schroefset op de goedkoopste shitbox die we hebben ( en die niet rijd nu :tongue: ) maar de set is klasse in alles, kost wat maar dan heb je ook wat. Voor een pure daily onnodig duur, maar als je graag eens zot doet kan je niet zonder deze of minstens een ST set.

Veel succes met je keuze en wel effe foto's delen e, ik zie liever plaatjes dan praatjes en met mij vele hier ;)

Grts Jefrey
 
@Klaas90

Een schroefsetje van AP is vele malen comfortabeler dan een verlaging met vaste veren.

Klopt, mijn Polo had ik ook verlaagd met enkel veren en dat kwam het comfort uiteraard niet ten goede. Vanwege de strakke wegligging nam ik dat graag voor lief, echter kan ik tegenwoordig wegens mijn gezinssamenstelling niet alleen meer vanuit eigen perspectief denken :)

Uiteraard zullen fotos volgen zodra er aanpassingen gedaan zijn, en dat gaat zeker nog gebeuren want de eerste bestelling via Kopacek is zojuist gedaan!
 
Zijn er hier trouwens mensen die de raamlijsten van hun Octavia III hebben gewrapt? Zo ja, lieten jullie de lijsten op de auto zitten of hadden jullie deze los gehaald? Ik neig iets meer naar het laatste alleen ik heb ze nog nooit eerder los gehaald op deze auto, wil niks kapot maken natuurlijk. Is hier wellicht ooit een topic over geopend?
 

JeSko

Forumguru
Die raamlijsten ( chrome neem ik aan? ) heb ik al vaak zelf gewrapped, iedere ietwat deftige wrapper kan dat doen zonder demonteren dus dat is nooit nodig. Demontage van zulke stukken brengt enkel schade met zich mee, aangezien ze vaak ook verlijmd zitten, het "chroom" dun laagje zal meteen breken als je ze loshaalt.
 

JeSko

Forumguru
Leuk hoor zelf doen levert vaak goede resultaten op :) zorg wel dat je deze tools hebt, maakt het makkelijker.

Deze zijn onmisbaar

Screenshot_20230830_092010_Samsung Internet.jpg Screenshot_20230830_092039_Samsung Internet.jpg

Deze kan je zonder, maar zijn wel handig, ontvetten moet je ook goed doen maar dat kan ook met simpele alcohol.

Screenshot_20230830_092146_Samsung Internet.jpg Screenshot_20230830_092230_Samsung Internet.jpg Screenshot_20230830_092303_Samsung Internet.jpg

Vooral kalm blijven en de strip folie eerst zacht neerleggen op de chrome strip, het center/midden van de folie aanduwen en van voor tot achter één lijn proberen trekken met je vingertop, zodat je die hechting al hebt. Je mag boven en onder redelijk wat folie overhebben, aangezien je zonder de folie te strekken de folie in de naad moet duwen met je viltrakel/squeegee, met de Peach contour kan je de folie echter nog beter in de naden duwen, deze speciale tool is namelijk veel dunner dan een viltrakel. Daarna snijd je voorzichtig in de naad van de chromen strip en je lak met je mes, maar zonder veel druk te zetten, een goed wrap mes snijdt zonder al te veel druk. Als dat klaar is kan je met een droger, dat mag een haardroger zijn, de boel na verhitten, dan gaat de lijm echt werken en hechten. Sommige verhitten de folie vooraleer te wrappen, maar dat is niet nodig als je zoiets simpels wrapt, is enkel nodig bij grote ingewikkelde bumpers.

Succes en als je nog vragen hebt, shoot. :)
 
Zijn er ook mensen met een multifunctioneel stuur waarvan de rechterzijde (bellen, maxidot bediening) het soms niet of niet goed doet?
Het scrollwieltje doet het soms niet goed (2 a 3 keer "scrollclickjes" voor 1 beweging in scherm). Ook lijkt het alsof wanneer het scrollwieltje ingedrukt wordt de knop "vorige" ingedrukt wordt.

Ik heb elders een forumpost gevonden die enigszinds overeenkomt met mijn probleem, echter is het bij mij enkel de rechterzijde en geen problemen met cruise of anders.



Daarnaast ben ik ook op zoek naar een werkplaatshandleiding (voor de 1.0 TSI), heeft iemand deze beschikbaar in ENG of NL?
 
Bovenaan Onderaan