Octavia: tweede van de 19 (voor 22 à 24 mille)

L-X

Lid
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5237

Uitgangspunt: de nieuwe Peugeot 308.

De top 10:

10. Mazda 3 1.6 Executive (22.795 euro, testresultatenindex 0,61)
De wereld is hard: de Mazda3 is over zijn hoogtepunt heen. Niet om te zien, maar wel qua comfort en algeheel verfijningniveau. Duidelijk een sportieve auto met prima rijeigenschappen maar te rumoerig en met een te stevig verbruik. Veercomfort en prestaties vallen eveneens tegen: pas als 2.0 is de ‘3’ net zo snel als hij er uit ziet.
9. Seat León 1.6 Stylance (23.050 euro, testresultatenindex 0,63)
Dat Seat het binnen het Volkswagen concern moeilijk heeft, wordt geïllustreerd door de León. Leuk om te zien, zondermeer sportief om te rijden en goed uitgerust maar de Seat mist eenvoudigweg de rijping van een Golf: zowel het comfort als de materiaalkeuze zijn duidelijk inferieur aan de donorauto uit Wolfsburg. Hierdoor blijft de León, zeker in de wat anonieme 1.6 uitvoering, altijd een ‘second best’ keuze.
8. Peugeot 308 5-deurs 1.6 VTI XS (22.550 euro, testresultatenindex 0,64)
De nieuwe Peugeot 308 komt niet verder dan de 8e plek en dat is toch wat tegenvallend. De 308 krijgt de kritiek er te veel als een gefacelifte 307 uit te zien en daar zit eerlijk gezegd wel wat in. Als 120 pk sterke 1.6 blinkt het model namelijk nergens in uit. De bouwkwaliteit is duidelijk beter dan de 307 en ook het veercomfort is goed, maar de gebrekkige overzichtelijkheid en de onexacte schakeling zorgen er voor dat rijden in de 308 maar een matig genoegen is. De 1.6 THP (met 150 pk) en de geraffineerde 1.6 HDI weten deze tekortkomingen te compenseren, maar dat helpt deze, wat rumoerige, 1.6 VTI niet aan een hoger notering. Lof verdient wel de uitstekende remmen, die voor een korte remweg zorgen.
7. Honda Civic 1.8i-VTEC Comfor (23.790 euro, testresultatenindex 0,65)
Honda is met een duidelijke opmars in Nederland en de rest van Europa bezig, waarbij een cruciale rol is weggelegd voor de Civic. Een onderscheidend model die op geen enkel punt door het ijs zakt. Het interieur is ruim, praktisch en goed afgewerkt. Qua rijeigenschappen minder spannend dan zijn uiterlijk doet vermoeden en ook het comfort is niet bijzonder. De prijs is hoog, maar de waardevastheid ook. Samen met de nagelnieuwe Nissan Qashqai is dit de hoogst scorende Japanner!
6. Nissan Qashqai 1.6 Visia (22.545 euro, testresultatenindex 0,68)
Dit is dé publiekslieveling van dit moment, misschien nog wel meer dan de Fiat 500. Maar net zoals de Italiaan is het onderhuids een weinig bijzondere auto. Je koopt een Qashqai primair vanwege het stoere uiterlijk: dit is écht ‘eens wat anders’ en een auto die je trots doet voelen. Maar rijden doet de Nissan niet bijzonder en zowel het ruimteaanbod als het algehele verfijningniveau valt wat tegen.
5. Hyundai i30 1.6i StyleVersion (21.995 euro, testresultatenindex 0,70)
Zijn de Kia Cee’d en de Hyundai i30 hetzelfde waspoeder, maar dan in een andere verpakking? Toch niet helemaal. Direct na de introductie van de i30 was het even zoeken naar de meerwaarde ten opzichte van zijn familiegenoot, vooral omdat Hyundai een minder uitgebreide garantie biedt. Maar veel autojournalisten vinden de i30 uiteindelijk toch een betere allrounder dan de Cee’d. Vooral qua comfort kan de i30 zich goed meten met de Europese concurrentie, een kwalificatie die niet is weggelegd voor de Kia.
4. Opel Astra 5-deurs 1.6 Temptation (22.895 euro, testresultatenindex 0,72)
Net buiten de top-3, maar nog steeds op een respectabele plek, belandt de Opel Astra. Er zijn ruimere en scherper rijdende auto’s maar dankzij de onberispelijke bouwkwaliteit en de vernieuwde 1,6 liter motor is het nog steeds een prettige kompaan. Het verbruik is netjes. Als permanent actiemodel Temptation boven met een gunstige prijs:uitrustingverhouding.
3. Ford Focus 5-deurs 1.6 Ti-VCT Futura 22.900 euro, testresultatenindex 0,84
De Focus is de eerste auto met een index van 0,80 of hoger, waarmee we in de categorie ‘aanraders’ zijn aanbeland. De ruime Focus biedt het beste compromis tussen rijdynamiek en comfort in zijn klasse en is in pittige maar tegelijkertijd zuinige 1.6 Ti-VCT uitvoering op zijn best. Wacht nog even met bestellen, want de vernieuwde uitvoering (die volgend jaar leverbaar wordt) belooft het minpunt van de goedkope interieurmaterialen op te lossen.
2. Skoda Octavia 1.6 FSI Ambiente (23.260 euro, testresultatenindex 0,91)
Meer auto krijgt u nergens anders. Zonder dat er wezenlijke offers gevraagd worden, want als 1.6 FSI is de Skoda voldoende pittig en het uitrustingniveau Ambiente dekt de belangrijkste noden. Geen spannende auto om te zien of of mee te rijden, maar wel een goede en ruime gezinswagen. Meer woorden voor de Tsjech zijn als opsmuk die de Octavia helemaal niet nodig heeft.
1. Volkswagen Golf 5-deurs 1.4 TSI 122 pk Trendline (24.315 euro, testresultatenindex 0,94)
De Golf is in 1.4 TSI uitvoering de duurste auto uit het gezelschap, maar is zijn meerprijs zondermeer waard: hij koppelt een zalige, innovatieve krachtbron aan een laag verbruik, uitstekende afwerking, een royaal ruimte-aanbod, goede rijeigenschappen en aan een prima comfort. Echt een uitstekende allrounder, waarmee Volkswagen terug aan de top is.
 
Mooi zo! Toch wel fijn om te weten dat je in nagenoeg de beste auto rijdt die er op dit moment voor dit geld te verkrijgen is.
 

Tijg

Actief lid
Tering jantje, de Krijsler eindigt bóven de Citroën, Alfa en Renault, en de Toyota staat op plek 12! Dat zijn de echt schokkende resultaten van deze test. :shocked:
 
Bovenaan Onderaan