Octavia Scout, benzine of diesel

mart1n0

Nieuw lid
Hallo, ik ben nieuw op dit forum aangezien ik pas een Skoda ga aanpassen.

Beslist is dat het een scout wordt, ik twijfel nu enkel nog tussen de bezine- of de dieselversie.

Ik koop hem privé met op een open dak en navigatiesysteem na alle opties. Ik zal hem gebruiken om dagelijks naar het werk te rijden, dit is slechts een 35km heen en terug. Daarnaast zou ik één of maximum 2 weekends per maand ermee naar het strand of de bergen rijden (ik woon niet in Nederland of Belgie maar dat was na die bergen misschien wel duidelijk ;)) dit zouden al snel een paar 100 km zijn per trip. Ik schat dat ik er jaarlijks iets van een 15 a 20000 km zou mee rijden.

Wat denken jullie experts en ervaringsdeskundigen zoal dat de voor en nadelen van beide zijn?

Wasmachineman

Forumguru
Hoi Martin, welkom op dit forum en gefeliciteerd met je keuze.
Er zijn meerdere die rondrijden wat te doen, doorgaan met diesel of benzine. 20.000 km / jaar zou eigenlijk benzine betekenen in mijn ogen. Zeker hier in NL waar we extra belast worden als je diesel hebt.

Kijk ook eens op www.autoweek.nl bij MyReview. Daar zie je allerlei testverslagen van autobezitters zelf. Altijd waardevol. Maar ook heel persoonlijk.
Waar woon je dan eigenlijk ?
Er waren plannen voor een RS mini meeting te organiseren, als je zoekt op dit forum dan kom je dat zo tegen en dan heb je gelijk een groepje van 8 man te pakken die RS rijden. De meeste hebben benzine vermoed ik ! En gechipped. Succes en ik ben benieuwd naar jouw volgende stappen, diesel of benzine. Tot ziens.
Wat is trouwens de reden dat het een Skoda moet zijn ?:xyxthumbs:

Maarten

Forumguru
Welkom op het mooie en leerzame Skoda forum!
Veel plezier hier!
Stel jezelf even voor in het meet and greet gedeelte.

mart1n0

Nieuw lid
Hey Wasmachineman,

Ik woon momenteel in Lissabon, daarvoor woonde ik in Barcelona. De autosnelweg is er prima, maar ik ga ook graag eens naar het strand, de bergen in, of naar de kleine dorpjes in het binnenland, vandaar mijn keuze voor de Scout.

Ik heb eerst getwijfeld om voor de power van de RS te gaan maar denk dat ik toch meer tevreden ga zijn van de vierwielaandrijving en vooral het feit dat de Scout wat hoger op zijn poten staat.

De voornaamste reden waarom ik voor Skoda kies? De prijs! Mijn keuze ging op het einde tussen de Audi A4 allroad en de Octavia Scout, maar met een prijsverschil van 12000 EUR dan toch maar snel voor de Scout gekozen waar het onderhoud ook stukken goedkoper zal uitkomen dan bij Audi.

Ik heb beiden ook kunnen testen maar van de Scout kon ik enkel de diesel testen (het was in dieselland België) en nu ben ik dus benieuwd naar het verschil met de benzinemotor.

Constant

Erelid
Dat lijkt me sterk, want een Scout is standaard reeds voorzien van een slechtwegdek pakket. Bij andere Octavia's moet je het slecht wegdekpakket erbij kopen.

Bij de Scout benzine zou de carterbescherming er niet standaard opzitten omdat de motor dan over-verhit kan raken, aldus meerdere topics op briskoda.co.uk

Wasmachineman

Forumguru
Hey Wasmachineman,

De voornaamste reden waarom ik voor Skoda kies? De prijs! Mijn keuze ging op het einde tussen de Audi A4 allroad en de Octavia Scout, maar met een prijsverschil van 12000 EUR dan toch maar snel voor de Scout gekozen waar het onderhoud ook stukken goedkoper zal uitkomen dan bij Audi.

Mooi, en wat voor auto rijd je nu nog ?
:ot:Bevalt het trouwens in Lissabon ?:grin:
1 van mijn favoriete steden !!!!

Constant

Erelid
In Lissabon zou ik de Scout Diezel kiezen, lekker veel trekkracht bij lage toeren. Wat een stad, gebouwd op tig heuvels!

mart1n0

Nieuw lid
Momenteel rijd ik geen auto, aangezien ik hier nog maar enkele maanden ben en men auto niet meegenomen heb uit Barcelona. Daar had ik een oude Opel Vectra, wat een goed idee was want hij stond gewoon op straat geparkeerd in het centrum en ik moest bijna meer spiegels vervangen dan tanken. :-)

@Constant: Ik zie dat jij de diesel rijdt, ben je tevreden over performance? Ik zag namelijk ook dat je in Nederland je auto zonder garantieverlies kan laten tunen tot 170 pk, of denk je dat dit echt niet nodig is?

Verschil in power tussen de benzine en diesel en feit dat diesel nog EU4 motor is en de bezine EU5 zijn voor de reden voor men twijfels.

Ik heb unieke kans de wagen tax en btw vrij te kopen dus als iemand een dealer kent met goede voorwaarden voor diplomaten, bij voorkeur maar niet noodzakelijk dicht bij Belgische grens, laat maar horen.

Constant

Erelid
Ik ben een echte diesel rijder, ookal ga ik door verandering van baan het breakeven point weer niet halen.

Ik ben 100% tevreden over de kracht, ook zonder de tuning.

Waarom nog niet getuned? Ik ben een beetje huiverig voor tuning, er komt immers meer kracht te staan op een hoop bewegende onderdelen. Daarnaast rijd ik redelijk rustig en de auto heeft standaard al een hele goede performance als je een stevige heuvel of berg oprijdt. Het enige probleem is dat er altijd voor je een auto rijdt die minder snel kan :mad:.

Heb zelf een scout diesel, naar alle tevredenheid!!! Ook niet getuned. Ik heb geen enkel probleem met het vermogen, is ruim voldoende.
Voordeel van een diesel vind ik persoonlijk dat je de lage gearing niet mist. Je kan op de meest steile hellingen gewoon wegrijden door het hoge koppel bij lage toeren. Ik denk (heb ik niet getest) dat dat bij de benzine wat minder is.

Anyway Lissabon (en omgeving) is een prima plek om te zijn, zeker met een Scout :super:

r_d_k

Actief lid
Een van mijn vorige leaseauto's was een Golf V 4 Motion 2.0TDI 170pk (ABT). Ik heb nu een O2 4x4 2.0TDI in de bestelling staan. Ik ga in eerste instantie met de 140pk proberen. Ik was niet enthousiast over de ABT tuning. Als ik de 140pk ooit zou tunen, zou ik naar een bekende VAG-tuner gaan (bijvoorbeeld JD-tuning of Hartogh). Zoals hierboven al beschreven, gaat mijn voorkeur uit naar diesel. Met name vanwege het beschikbare vermogen laag in toeren.:xyxthumbs:

skodaboy

Forumguru
In Lissabon zou ik de Scout Diesel kiezen, lekker veel trekkracht bij lage toeren. Wat een stad, gebouwd op tig heuvels!

ik rij met een 02 4X4 1.9tdi (getunend nu 133 pk)
en idd de diesel heeft veel trekkracht in de lage toeren,
dus voor in de bergen zou ik ook voor de diesel kiezen...:xyxthumbs:

even een voorbeeld kwestie het max koppel...

scout benzineversie: 1.8 tsi (160pk) 250nm koppel.
scout dieselversie: 2.0tdi (140pk) 320nm koppel.
02 4X4 1.9 tdi 105pk) heeft 250nm koppel en met 133pk 300nm koppel.
dus voor mij steeds een dieselversie...:D

MarcoO2

Forumguru
Maar ja, als je dan toch gechipte versies erbij haalt: de 1.8TSI heeft gechipt 230 pk en 350 Nm... ook niet te versmaden, kan ik je vertellen. ;)

mart1n0

Nieuw lid
Ja het blijft een moeilijke keuze, als ik de gechipte waarden zie dan zou ik eerder voor de diesel gaan.
Alleen vraag ik me af of het feit dat het een EU4 motor is geen gevolgen gaat hebben voor verkoopwaarde.
Langs de andere kant, een diesel is meestal wel makkelijker te verkopen dan een benzine ook in Portugal, wat net als België een dieselland is.
In Portugal verkopen ze zelfs enkel de dieselversie van de scout.

hemi24

Forumguru
@ r d k : ga eens proefrijden met een TSI en een CR TDI: het is tegenwoordig bijna omgekeerde wereld: een TSI laat zich heerlijk bij lage toerentallen rijden, terwijl je met de moderne common rail diesels bijna moet wegrijden als een benzine: met een dot gas..! (lang leve de Euro 5).

Voor minder als 15.000 km per jaar, zou ik voor een 1.8 TSI gaan, ookal ben ik van nature een dieselfan

Constant

Erelid
Het andere voordeel van een diesel, lekker lang doorrijden op 1 volle tank, dat is toch wel onveranderd gebleven?

Ik kan in mijn Scout ongeveer 950 km op één tank rijden. Er kan 60 liter diesel in.

mart1n0

Nieuw lid
Domme vraag misschien maar ik ben niet echt vetrouwd met chippen.
Verlies je garantie op de wagen na chippen?
Ik bedoel niet chippen bij ABT op accessoirelijst bij bestelling maar bvb chippen na levering, eventueel wel bij ABT maar pas nadien dus?

Constant

Erelid
Ja, je verliest je garantie. En ook de kans op coulance buiten de garantie periode.

Ik ben maar een leek, maar ik vermoed dat de ABT garantie mogelijk is omdat de extra slijtage pas na de garantie zal leiden tot extra defecten.

Bovenaan Onderaan