octavia scout 2.0tdi abt

nielsmarchal

Nieuw lid
Hoi Allen,

Ik rijdt momenteel zelf een octavia uit 2005 met een 2.0tdi 140 pk en ben daar zeer tevreden over.
Volgend jaar kan ik een octavia scout overkopen van een kennis, een scout 2.0 tdi (tuned abt naar 170 pk).

Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met de scout, hoe dat rijdt, 4x4 en of dat heel veel meer onderhoud vergt.......

Kortom wat zijn jullie ervaringen betreft de scout?
Anderzijds zit ik nog te dubben om een rs tdi te kopen, wat zou de betere keuze zijn?????

Dank alvast voor de tips!
Groet Niels

sitechris

Donateur
Qua rijden zou ik altijd voor de RS kiezen. De scout vind ik net wat teveel 'all show, no go'. Overigens moet je als je een RS TDI aanschaft wel even kijken dat je de CR diesel aanschaft en niet de oudere pompverstuiver versie.

Ga je nieuw aanschaffen, dan zou ik de Octavia RS laten lopen, deze vind ik echt te duur. Koop dan een normale Octavia Elegance Business Line en je bespaart duizenden euro's. Chippie erin en klaar!

nielsmarchal

Nieuw lid
Hoi Sitechris,

De scout die ik kan kopen is van 2008 met een km of 130.000 tegen die tijd erop. Ik moet zeggen dat deze scout is niet alleen motorisch getuned maar ook optisch, dubbele uitlaten weerzijde, dikke velgen (zwarte) eronder, binnenin helemaal fully loaded alle opties! vandaar dat ik deze wel overweeg. :)

Als ik een rs zou kopen dan zal die ook van rond 2007 a 2008 worden schat ik in. Ik denk dat dat nog de pompverstuivers zijn?
Mijn huidige octavia is van 2005 met 235.000 op de klok en daar zal ik komende jaar nog wel 25.000 bijrijden, dan wordt het wel eens wat denk ik :)

VEEJAY

Forumguru
Ja maar Chris dan heb je die mooie ledjes voorop niet, en zeg nu niet dat je die ledjes voorop niet mooi vind.. ;)

Een commonrail RS lijkt me een totaal andere prijsklasse dan de topicstarter vanuit gaat. Enne die 170PK PD heeft net zoveel, misschien wel minder ellende 'op papier' dan die 2.0TDI waar hij nu in rijdt...

nielsmarchal

Nieuw lid
ik heb eigenlijk helemaal geen ellende (nog niet) met de 2.0 tdi 140 pk waarin ik nu rijdt. Alleen het schakelen is niet echt ok. (druklager?)
Wat zijn de perikelen van die motoren dan die je zou kunnen krijgen?
Groet Niels

VEEJAY

Forumguru
de 170pk PD moeten de verstuivers ultrasoon gereinigd worden soms of helemaal vervangen. Als je kunt uitleggen waarom je een RS uit 2007-2008 zou willen... Puur om de Peekaas kun je net zo goed je eigen auto chippen.

nielsmarchal

Nieuw lid
volgend jaar staat mijn eigen octaaf op 275.000 km en lijkt me mooi moment om weer een ander te gaan rijden. Ik kijk dus puur gewoon naar een andere auto en wil daarbij graag een 170 pk auto rijden.
Veejay, jij zegt dus dat ik net zo goed een 140 pk kan kopen en die kan chippen?

Hoe zit dat dan met de koppeling? Ik hoor dat die daardoor dan sneller slijt en vervangen moet worden?
Heeft een rs of een abt getunede auto met 170 pk een zwaardere koppeling? Of is dit dezelfde?

Waarom moeten die 170 pk pd ultrasoon gereinigd worden? Heeft mijn 140 pk pd dat dan ook nodig?

Thanx for all your comments!
Groet Niels

nielsmarchal

Nieuw lid
Net eens een skoda garage gebeld en eens wat vragen gesteld.
Ultrasoon reinigen komt bijna nooit voor en kan volgens hen niet eens met een PD motor.
Ze raden chippen ten sterkte af, ze hebben diverse gechipte auto's gehad waar de zuigers er bijna uit lagen en veel problemen kregen.
Nu zal dat chippen ook wel een "verkoop" technische reden hebben? Ik legde hem uit dat ik een abt scout kan kopen en dan zou dan voor geen problemen zorgen omdat die origineel getuned is. Naja, nog veel vragen en onduidelijkheden. Maar de zoektocht naar een opvolger is begonnen en dat is in mijn beleving het leukste aan een andere auto kopen. :smirk:

Groet Niels

sitechris

Donateur
Abt software is vrij redelijk, maar JD is beter. Maar kijk vooral uit bij chippen bij bedrijven die een minder goede naam hebben (bijna alle andere to be honest)>

VEEJAY

Forumguru
PD verstuivers kunnen niet ultrasoon gereinigd worden en als je turbo moeilijk doet kunnen de schoepen ook niet gereinigd worden.

Alles moet er nieuw op natuurlijk. Want wij zijn rijk en de dealer arm.

LT83

Forumguru
@ veejay Ja daar dacht ik ook al meteen aan, en dat dealerverhaal over chippen kan echt niet en dan daarna van; ja ABT kan wel want dat is origineel is natuurlijk ook apart.

VEEJAY

Forumguru
@topicstarter lees dit even door: http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen en scroll naar MOTOREN

Basiskennis waarmee je de meeste Skodadealers al buiten spel zet. Als je moeilijke vragen heb dan hoor ik het wel :tongue:

Dat de koppeling/versnellingsbak van een 140PK tdi te zwak is voor een chip komt mij niet bekend voor. Ik heb destijds met de mijne (197PK) behoorlijk wat misshifts (de zenuwen) gedaan bij sprintjes en nooit problemen gehad. Daarom heb ik nu dan ook een DSG bak. Zwakke punt naar mijn weten is de VA turbo op de 2.0TDI, maar daar weet een goede tuner wel raad mee om hem heel te houden.

nielsmarchal

Nieuw lid
Dank allen voor de nuttige info! Ik merk al dat jullie een stuk meer ervaring hebben hierin, daar heb ik wat aan :), thanx.
Ik zal rustig m'n tijd benutten om te blijven lezen en te kijken. Ik zie half 2013 wel of ik die scout abt koop of dat er tegen die tijd wat beters en leukers te koop is.
Met de maatregelen die t dem.kabinet nu neemt betreft de lease auto's , zullen er wel ladingen auto's tegelijk te koop komen te staan :)
Dank nogmaals en groet, Niels

Bovenaan Onderaan