octavia rs test

Volgende week in Autoweek:

Skoda Octavia II RS - Mercedes Benz B200 Turbo

16668.jpg

"Schijn bedriegt

Skoda zet de Octavia Combi RS nadrukkelijk als sportief neer. Mercedes doet dat niet met de B-klasse 200 Turbo. Toch zijn de motoren van deze twee wagens praktisch even sterk. Wat maakt de een dan tot een sportieve Combi en de ander tot gewoon een rappe versie van een soort MPV? En welke van de twee is eigenlijk het snelst?"
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Als schijn bedriegt, dan zal de Mercedes wel het snelst zijn.

[/ QUOTE ]
Ik heb net de gegevens er even bij gezocht maar dat is niet het geval /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Henny

Actief lid
Vandaag even proefgereden in een prachtig blauwe RS station. Helaas geen hatchback (want die vind ik mooier), maar wat een auto is dat zeg. Heerlijk die versnelling die er in deze auto zit! Ontzettend veel koppel ook. Het interieur had van mij alleen nog wat meer RS mogen uitstralen, wat meer afwijken van het "normale" dashboard. Geen supersportwagen, maar gewoon een erg lekker snelle GT. Ligt erg prettig op de weg en ik vond 'm ook nog erg comfortabel. Ligt lekker in de bochten en lijkt (bij gelijke snelheid) stiller dan mijn O². Had verwacht dat ie met 17" en straffe afstelling veel harder zou aanvoelen, maar voor mij is deze auto prima voor dagelijks gebruik. Alleen mis ik nog wel een paar duizend euro's helaas ....
Ik wil mijn O² inruilen !!! /forum/images/graemlins/smirk.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Had verwacht dat ie met 17" en straffe afstelling veel harder zou aanvoelen, maar voor mij is deze auto prima voor dagelijks gebruik.

[/ QUOTE ]

Als de RS is gebaseerd op ongeveer hetzelfde onderstel als het optionele sportonderstel van de O2, dan is het inderdaad prima te doen. Zou ook onzin zijn als de RS niet geschikt is voor dagelijks gebruik: als je dat vindt, ben je wel een beetje een prinsesje-op-de-erwt... /forum/images/graemlins/wink.gif
 

LenK

Forumguru
Je hebt van die mensen die zweren bij Mercedes, maar dat is volgens mij alleen maar om status te hebben.
Kijk naar de Autoweek tevredenheids test, de roest test, allemaal niet geweldig en zeker niet gezien de hoofdprijs die Mercedesjes kosten.
Een collega van me heeft een Mercedes C. Als die een grote beurt moet hebben kost het een half maand salaris.
En vergeet niet: met een Octavia ben je al een goede klant bij de Skoda garage, maar met een Mercedes A wordt je bij de Mercedes garage waarschijnlijk aan de achterste mem gehangen, terwijl die nog duurder is dan een Octi.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Hier nog een linkje naar een test met de nieuwe octavia rs.

http://www.auto-test.be/

[/ QUOTE ]
Klopt die prijs daar wel? Ik wist dat de Belgen veel goedkoper uitzijn maar € 23480 voor een O2 RS????
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Zou ook onzin zijn als de RS niet geschikt is voor dagelijks gebruik: als je dat vindt, ben je wel een beetje een prinsesje-op-de-erwt... /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

Ja dat ben ik met je eens, maar daar verschillen de meningen nogal over hè?
Ik dacht dat harde eigenlijk van de de O1 RS al en dat viel me toen zo erg mee. Dus bij de O² had ik in ieder geval niet de verwachting dat IK hem te hard zou vinden. Zelfs de sportievere versie van de O1 met 220 pk en vleugel viel me mee. Merk dat het voor mij dan in verhouding met velen wel erg moet stuiteren wil ik het te hard vinden.
Maar zoals ieder weet: smaken verschillen. /forum/images/graemlins/smile.gif

Wat betreft de prijs, in Duitsland is ie ook zoveel goedkoper dan in Nederland. In NL hebben we ruim € 8.000,- bpm er bovenop, leuk hè? ..
 

Dutch4x4

Senior Member
Helemaal waar.

Maar wat ik eerder bedoel, is dat 'niet geschikt voor dagelijks gebruik' in mijn ogen opgaat voor een roadster waar je met veel moeite een dak op krijgt, voor een kneiterhard geveerde track-day-auto waar het halve interieur uit is gerukt, voor een klassieker met een stalen bodem die niet tegen de winterpekel kan, voor een sportwagen die zo'n tricky onderstel heeft dat je er alleen met een rijvaardigheidscursus voor gevorderen enigszins veilig mee overweg kunt. Dat soort auto's is inderdaad ongeschikt voor dagelijks gebruik in Nederland.

Dus natuurlijk is een RS geschikt voor dagelijks gebruik, anders zou een massamerk als Skoda 'm nooit zo maken. Dat sommigen liever een comfortabelere auto willen, okee. Maar los van de smaakkwestie zijn er echt geen onoverkomelijke bezwaren te bedenken tegen het veer- en dempingscomfort van de RS, dat nog volop compromissen zit.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Tuurlijk is de prijs juist hier de link naar de prijzen van de nieuwe rs in België.

http://www.skoda.be/pdf/skdnpocrsnl.pdf

[/ QUOTE ]
Wat een bofkonten daar in België. Zijn de auto's al zo goedkoop (in verhouding natuurlijk), dan geven ze vlak na de introductie ook nog 2500 korting !
23480 voor een RS en 24530 voor een RS combi.........

Die korting zag ik een tijdje geleden ook al bij de Edition 100. Nieuw, kleine oplage en dan toch korting.
Daar hoef je bij Pon niet om te komen, die heeft altijd al VW en Audi rijders gemolken, maar ik heb het idee dat Skoda rijders nu ook aan de beurt zijn.
 
Bovenaan Onderaan