Octavia PHev Hans

Zoals eerder al gemeld is mijn Octavia Total loss uitgedraaid… vond het zonde , maar ondertussen toch een andere Octavia aangekocht.
Ditmaal een NX phev van 2021.

Ben na enkele weken nog altijd aan het wennen aan de talrijke opties , sommige ideaal , andere een pak minder…

Ik ben geen fan van een wagen die uit zichzelf remt of aan het stuur trekt… uitschakelen levert een stortende melding op in het dash. En dit dient ook elke keer te gebeuren.

Vind de gegevens in het dash ook nogal magertjes , ik ben iemand die zich graag bezighoud met data tijdens het rijden .

Wagen is voorzien van een sportpakket met kuipstoelen en stuur met flippers. Heb bij aankoop ook nog een trekhaak laten installeren.

Zuinig durf ik hem ook niet te noemen, mijn vorige Octavia (1.4tsi 2016) was zuiniger…

Comfort is wel super !


Groeten ,

Hans
 

Bijlagen

  • IMG_5835.jpeg
    IMG_5835.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 48

Herperduin

Forumguru
Fijn dat je een nieuwe hebt en dat hij comfortabel is. Ik vind persoonlijk de Combi mooier dan de hatchback maar dat is kwestie van smaak. De kleur van je oude Škoda vind ik ook specialer dan deze grijze. Al dit gezegd hebbende zou ík in ieder geval toch zeer blij zijn en een wow-gevoel krijgen van de auto. Wens je er sowieso veel plezier en veilige kilometers mee!
 

1983jeroen

Forumguru
Mooie wagen hoor!

Ik heb nu even een T-Roc te leen. Die trekt ook veel te snel aan het stuur om me terug te duwen op de rijbaan. Heel irritant. Zet het bij iedere rit meteen uit dus snap de frustratie
 

Okki

Donateur
Dus je rijdt regelmatig niet op de rijbaan?

Bij mij "trekt" hij alleen aan het stuur als ik zonder richting aanwijzen van rijbaan wissel (en dan ook nog alleen boven de 60 km p/u)
 
Dus je rijdt regelmatig niet op de rijbaan?

Bij mij "trekt" hij alleen aan het stuur als ik zonder richting aanwijzen van rijbaan wissel (en dan ook nog alleen boven de 60 km p/u)
, was het dat maar… ik probeer wel altijd netjes uiterst rechts te rijden , meerbepaald kort tegen de zijlijn. Hier is de Skoda het niet altijd mee eens en dwingt me dan terug naar het midden van de weg. En dat stoort me wel. Moest hij dit enkel in het midden doen was dit prima geweest.
 
Klinkt als een impuls aankoop?
Een impuls aankoop is nogal extreem benoemd vind ik . Als je tweedehands koopt heb je niet dezelfde keuzes als je nieuw koopt… waar ik me ook van bewust ben. Als er dan zaken zijn die achteraf opgemerkt worden tijdens het gebruik , die mij persoonlijk minder warm maken , lijkt me dat niet echt een impuls aankoop. Meestal is hier wel wat aan te doen , zoals ik ondertussen al gevonden heb op de website van Antera .

Enkel het verbruik zal ik me moeten bij neerleggen. De keuze van een phev is dan weer wel doordacht omdat deze 100% fiscaal aftrekbaar is .
In de zomermaanden zal dit zeer zuinig zijn als ik hem met het zonnetje gratis kan laden thuis .
 

Alpha

Donateur
Gefeliciteerd? met je aankoop!

Het uit zichzelf remmen klinkt of als het regenererende remmen of de predictive cruise control. Beide instellingen kun je m.i. tweaken als deze je irriteren. Volgens mij zit die voor het automatisch afremmen voor bijvoorbeeld rotondes in de navigatie settings verstopt.

Wat betreft zuinig zijn. Nu is het natuurlijk ook een stuk kouder en zal je elektrische range ook ruk zijn waardoor je benzine motor vaker aanspringt. Zal straks bij temperaturen boven 0 snel gaan verbeteren.
 

1983jeroen

Forumguru
De T-Roc remt op de acc ook automatisch voor rotonde. Heel irritant omdat hij dat al erg vroeg begint te doen. Ook werkt daar het automatisch remmen in de file e.d. minder goed dan in mijn Octavia, maar dat komt volgens mij omdat de T-Roc een handbak heeft.

Hoeveel scheelt het in verbruik ten opzichte van je oude auto?
 

Antera

Donateur
, was het dat maar… ik probeer wel altijd netjes uiterst rechts te rijden , meerbepaald kort tegen de zijlijn. Hier is de Skoda het niet altijd mee eens en dwingt me dan terug naar het midden van de weg. En dat stoort me wel. Moest hij dit enkel in het midden doen was dit prima geweest.

Lane assist kan ik aanpassen voor je dat hij niet standaard meer aan staat maar de laatst stand onthoud. Als hij je in het midden houd kan als je travel assist hebt. Dan blijft de auto in het midden van de rijstrook rijden.

Tevens kan je in je Systeem bij hulpsystemen de instelling pertintent uit zetten voor:

- snelheid automatisch aanpassen aan de borden
- snelheid automatisch aanpassen aan bochten,rotonde's en kruisingen
 
Gefeliciteerd? met je aankoop!

Het uit zichzelf remmen klinkt of als het regenererende remmen of de predictive cruise control. Beide instellingen kun je m.i. tweaken als deze je irriteren. Volgens mij zit die voor het automatisch afremmen voor bijvoorbeeld rotondes in de navigatie settings verstopt.

Wat betreft zuinig zijn. Nu is het natuurlijk ook een stuk kouder en zal je elektrische range ook ruk zijn waardoor je benzine motor vaker aanspringt. Zal straks bij temperaturen boven 0 snel gaan verbeteren.
Het regenereren is geen probleem , dit heb je zelf nog in de hand met je gaspedaal. Dat lukt me ondertussen al vrij goed. Alleen hier ook weer , als ik mijn gas los remt de wagen dus vele harder af , tot daar ok, maar de remlichten die constant aan en uit gaan terwijl de wagen dit doet , heb ik het weer moeilijker mee. Ik rijd zelf ook niet graag achter iemand die constant op zijn rem trapt. Wat ik wel merk dat mijn wagen nu ook doet.
 
De T-Roc remt op de acc ook automatisch voor rotonde. Heel irritant omdat hij dat al erg vroeg begint te doen. Ook werkt daar het automatisch remmen in de file e.d. minder goed dan in mijn Octavia, maar dat komt volgens mij omdat de T-Roc een handbak heeft.

Hoeveel scheelt het in verbruik ten opzichte van je oude auto?
Het remmen op acc begrijp ik , alleen zonde dat dit zoveel afstand heeft, terwijl ik al het kortste heb ingesteld. Als ik op cruise rijd ligt mijn wagen constant te remmen omdat er steeds mensen voor invoegen tussen mij en de voorligger. Waardoor dus ook de remlichten aangaan en mijn achterligger hierdoor terecht geërgerd wordt omdat ik nodeloos op mijn rem lig te drukken ….

Mijn verbruik ligt momenteel op 6l benzine , en ik laad bijna elke dag de batterij vol aan de stekker.

Mijn 1.4tsi van 2016 en bezoekje vagtechniek zat zat aan 6l stadsverkeer. Zonder elektrische kost . Dus de nieuwe is zeker niet zuiniger. Nog ecologischer . Alleen beter fiscaal aftrekbaar.
 
Lane assist kan ik aanpassen voor je dat hij niet standaard meer aan staat maar de laatst stand onthoud. Als hij je in het midden houd kan als je travel assist hebt. Dan blijft de auto in het midden van de rijstrook rijden.

Tevens kan je in je Systeem bij hulpsystemen de instelling pertintent uit zetten voor:

- snelheid automatisch aanpassen aan de borden
- snelheid automatisch aanpassen aan bochten,rotonde's en kruisingen
@Antera , ik heb al een kijkje genomen op je website. Ik vindt tal van aanpassingen die ik graag aan mijn wagen zie gebeuren. Ik neem hierover binnenkort even contact op met u .
 
Bovenaan Onderaan