Octavia oud/nieuw model

Dannyk

Nieuw lid
hallo, ik ben nieuw op en heb me aangemeld omdat ik ook op korte termijn een Skoda wil aanschaffen. Hier zit ook meteen mijn dilemma en twijfel. Ik twijfel tussen een Octavia van 2016 het oudere model en een Octavia uit 2017 dit betreft het nieuwe model welke dan ook iets duurder is. Wat is wijsheid? Ik hoop dat jullie mij een duwtje in de goede richting kunnen geven.
 

ertromp

Forumguru
Om welke motorisering gaat het
Om welke uitvoering gaat het
Welke extra opties hebben de auto's
En wat vind je zelf mooi FL of PFL smoel en kont
 

Dannyk

Nieuw lid
Oude model 2017: Combi 1.0 TSI Greentech Style Business 85 kW / 115 pk / Navigatie / Panoramadak
benzine/automaat

Nieuwe model 2017: Combi 1.4 TSI Greentech Ambition Business 110 kW / 150 pk / Navigatie / Panorama
Benzine Automaat
 

leon-cupra

Forumguru
Het is maar wat jezelf wilt hé en wat het budget toelaat.
De 1.4 zal een stuk plezanter zijn, zal vlotter rijden maar zal ook meer pijn doen aan de portemonnaie (verzekering, maandelijkse kosten, ...)
Ook beetje te zien wat het prijsverschil is tussen de twee. Ook hoe lang zoek je ermee te rijden. Als je er een paar jaar mee gaat rijden zal een facelift het beter doen op de tweedehandse markt. Rij je de wagen op ... gewoon de wagen kopen die je het beste vindt rijden.
 

prosier

Forumguru
Het is maar wat jezelf wilt hé en wat het budget toelaat.
De 1.4 zal een stuk plezanter zijn, zal vlotter rijden maar zal ook meer pijn doen aan de portemonnaie (verzekering, maandelijkse kosten, ...)
Ook beetje te zien wat het prijsverschil is tussen de twee. Ook hoe lang zoek je ermee te rijden. Als je er een paar jaar mee gaat rijden zal een facelift het beter doen op de tweedehandse markt. Rij je de wagen op ... gewoon de wagen kopen die je het beste vindt rijden.

In NL gaat dat over geld niet op. Wsl zijn die alle 2 even duur...
 

Cordoba

Forumguru
Behalve verschil in motor en wel/geen facelift, heb je ook verschil in uitvoering Style Business/Ambition Business. Ik denk dat je ook even goed het verschil in opties moet bekijken, en kijken of daar zaken bij zitten die belangrijk zijn voor je.
 

innocenti

Forumguru
FL heeft een aangepast onderstel en meer spoorbreedte achter. Ik heb ervaren dat de FL veel koersvaster is dan mijn O3, ondanks dat mijn O3 18inch heeft, Eibach verlaagd en Bilstien b6 achter. Ik voel me vaak net n rally rijder terwijl ik probeer rechtuit te rijden.

FL heeft led lampen voor. Xenon van mijn O3 vind ik matig.
 

Jessedew

Senior Member
Ik heb zelf sinds eind vorige jaar een Octavia station uit 2013, 1.4 tsi style business. zwart 18 inch LM. Zoals gezegd, die uitvoering dus opzoeken. Ik had hiervoor een Audi A3 S-Line, maar qua comfort ben ik er niet op achteruit gegaan. Rijgedrag is wel iets minder, maar best oke, het is ook een lange schuit natuurlijk.

Ik zou zelf voor de 1.4 gaan, met 140 pk wil die echt wel vooruit en nog redelijk zuinig ook.

Tja restwaarde, een occassion moet je altijd zo rijk mogelijk aangekleed kopen, dan heb je er zelf plezier van en verkoopt die makkelijker door.

Oja, panoramadaken ben ik vanaf gestapt. Is me niet goed bevallen in de Audi (lekkage tot 2 x toe) en veel herrie tijdens het rijden, dus geen meerwaarde voor mij. (reviews van de octavia met zo'n dak waren ook niet echt positief)

Ik heb hem zelf bij Carnext gekocht, redelijk groot aanbod met rijk uitgeruste voormalige leaseauto's. Ondanks 136.000 km was die van mij nog als nieuw van binnen en volledige onderhoudshistorie bekend.
 
Bovenaan Onderaan