Octavia mk3 2019 halogeen koplampen naar LED

hemi24

Forumguru
Feitelijk kan het niet, aangezien je bepaalde hardware mist, zoals sensor(en) op de as(sen) voor de automatische hoogteregeling.
Sjonnie-tjoening kan natuurlijk altijd, maar daar wordt je medeweggebruiker niet echt vrolijk van...!

Ook dat is te ondervangen natuurlijk:

En dan rest nog de vraag of je nog je BCM moet vervangen door een highline versie....

Wil je echt weten wat zo'n geintje gaat kosten: @Antera even benaderen met de vraag.

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Deze ombouw is niet zo simpel als je denkt. Voor originele koplampen komen er de nodige sensoren bij en diverse bekabeling die aangepast moet worden en eventuele modules indien deze niet geschikt zijn.

reken op een flink kosten plaatje.

Als niks te te gek is kan je dit zeker doen.

En China wens ik je veel s6

Rainesh

Forumguru
Ik heb een retrofit gedaan samen met een collega

- bcm (indien die niet geschikt is)
- hoogteregeling (is te adviseren ja, maar niet verplicht)
- bekabeling
- Gateway (indien je geen High versie nu erin hebt)
- AFS module (module 4B
- Coding / Datasets

Wat is de kostenpost ervan ongeveer ? Ik had er ook over nagedacht om een koplampretrofit te doen met projectors. Wat ik ook bij onze crosspolo 9N2 heb gedaan van 2006. Weet alleen niet of dat bij deze wel zo verstandig is.

Slider

Forumguru
Waarom komt men steeds met de meest onmogelijke aanpassingswensen.....koop de uitvoering die je echt wilt?! Dat was echt veel goedkoper geweest dan wat je nu wilt doen.

Als het je om de led te doen is, is het veel handiger gewoon Osram's legale leds in je koplamp te doen zoals vele hier hebben gedaan (ik zelf ook).
https://www.skodaforum.nl/forum/i/sliders-cappuccino-octavia-3-combi-1-0tsi.47757/post-1051390

Zo'n retrofit heb ik ooit eens gedaan bij mijn Focus mk3.1, met een extra set halogeen koplampen. Voordeel daar was dat het wisselen van de units met 2 schroeven gedaan kon worden en kon ik steeds makkelijk wisselen en testen. Met de O3 FL is dat een stuk ingewikkelder, want je voorbumper moet er voor los.
IMG_20200921_120637_1.jpg

Die eBay koplamp is ook niet volledig. Wat je vaker ziet bij deze LED projector units is dat ze ze te koop aan bieden zonder de LED module en heatsink, die kan men vaak nog redden na een defecte koplamp en overzetten. Deze lamp gaat dus niet werken en met module zijn ze veel duurder.
6bce2beb-37b2-405b-85e6-88772530bd13.jpg

1983jeroen

Forumguru
Ik had ook de Osram H7 Led er in zitten.
Qua uitstraling natuurlijk minder mooi dan de originele Led lampen, maar het geeft wel prima licht en veel meer dan standaard halogeen.
Mocht je het overwegen, ik heb de Osram Leds nog liggen met de kappen voor achterop de lamp unit.

Waarom komt men steeds met de meest onmogelijke aanpassingswensen.....koop de uitvoering die je echt wilt?! Dat was echt veel goedkoper geweest dan wat je nu wilt doen.
...
Ik had op dat moment dat budget en die auto stond binnen dat budget. En er was op dat moment geen highline in de import te koop.

Laatst bewerkt door een moderator:

Slider

Forumguru
Was er dan zo'n haast met de aanschaf? (kan natuurlijk, maar las dat niet terug)
Ik zou die paar duizend euro die je nu aan de lampen wilt besteden gebruikt hebben om te wachten tot er bv een Style uitvoering te koop kwam naar je zin.
Dan heb je ook nog meer opties dan alleen LED projector lampen zoals Canton audio, grotere infotainment scherm, stoelverwarming, start-stop knop ipv sleutel contact enz.

Deze ombouw is niet zo simpel als je denkt. Voor originele koplampen komen er de nodige sensoren bij en diverse bekabeling die aangepast moet worden en eventuele modules indien deze niet geschikt zijn.
reken op een flink kosten plaatje....
ja ali express zou ik ook zeer zeker niet kopen. maar zou het een leuk projectje vinden... is zeker waar waarom niet direct een highline kopen maar die was er niet in die prijs.... wel met enkele ruggen meer en minder kilometers, maar dan ging je al naar de 16ruggen... en 12 ruggen vond ik al genoeg.
Dit is meer als projectje en tenzijner tijd met en met

Was er dan zo'n haast met de aanschaf? (kan natuurlijk, maar las dat niet terug)
........
naja haast is een groot woord.... de 9N moest weg omdat die gewoon op is. en deze beviel ons eigenlijk prima en daarnaast is de vrouw mider enthousiast voor de opties hier en daar... alles wat meer is voor haar kost ook meer, en dan heb je discussies :LOL:

hemi24

Forumguru
Dealer kan je hiervan een uitdraai naken (maar dat willen ze meestal niet).
Berichtje naar Antera is waarschijnlijk sneller en eenvoudiger…

Slider

Forumguru
Projectoren inbouwen kan zeker een leuk project zijn, zoals ik zei had ik dat bij mijn Focus gedaan. Maar alleen op een reserve set koplampen uiteraard.

Er is nog een andere optie, die ik zelf nooit heb weten te vinden. In ieder geval in China, wellicht meer landen in Azië of zo, is de O3 FL ook geleverd met fabrieks projectoren.
Screenshot 2025-09-02 203416.jpg
Bij al die Ali advertenties over LED projector units hebben ze het over deze originele units om te vervangen voor de LED projector versie.
Persoonlijk vind ik ze erg mooi, precies een projector lens af-fabriek van Skoda.
Geen idee of deze xenon of gewoon halogeen units zijn zoals bij de O2 FL was. Bij xenon zit je weer met hoogteregelaars en dergelijke.

@Slider dit wat je beschrijft heb ik dus ook met onze huidige Crospolo gedaan met reserve koplampen origineel Hella met stelmotoren.
het waren h1 bi xenon projectoren van synolyn via aliexpress. passten ook bepaalde modellen H1 led 360 in tot 11mm diameter.

Eltjo

Forumguru
Als het veel kost... houdt het geld in je zak voor aankoop van een volgende auto.
Als je die gebruikt koopt krijg je dat soort extra's er min of meer bij.

In NL zal je niet vaak meer licht nodig hebben. Vooral in het buitenland in geheel donker met fietsers en wandelaars langs de weg zonder verlichting kon ik het xenon-licht waarderen t.o.v. dat van mijn Passat of een keer meerijden met een B-max door de serpentines.

Voor meer licht zou ik idd eerst maar eens gaan voor de Osram's van @1983jeroen.

Bovenaan Onderaan