Octavia met 1.2 TSI

Kick

Lid
Het viel mij op dat de 1.4 tsi DSG standaard ESP heeft en de 1.2 tsi DSG niet. Dus, voor diegenen die DSG en ESP willen: het prijsverschil tussen een 1.4 tsi en 1.2 tsi is dan nog maar 600 euro...
 

ChrisR

Nieuw lid
Maar voor de leaserijder is de 1.2tsi interessant, aangezien deze motor in de 20% bijtelling valt. Zou inderdaad wel die ESP er op nemen. Al heb ik niet helemaal begrepen waarom VW wel 1.4 motoren in de 20% bijtelling heeft.

Volgens een Skoda dealer was dat eerder een strategische zet van VW om de Golf meer naar voren te schuiven dan dat het een technische beperking van Skoda zou zijn...

Neemt niet weg dat die 1.2tsi boven verwachting voldoet.
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Maarten_SFC. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

hemi24

Forumguru
Raar, alle DSG-versies hebben volgens www.autoinbedrijf.nl ESP icm Hill-hold, maar de 1.2TSI wordt hierbij niet gemeld.
Wel op bv de 1.4 TSI DSG, 1.6TDI DSG, 1.8TSI DSG en de 4x4.

Zijn er drie opties:
1. een documentatie-fout;
2. Pon-specifiek;
3. Skoda-specifiek.
 

ChrisR

Nieuw lid
Antwoord van PON:

De Skoda Octavia is pas vanaf de 1e week van januari bestelbaar en de productie start op het einde van de maand. De eerste auto's zullen pas in februari uitgeleverd worden. U kunt bij dealer aangeven geinteresseerd te zijn in een proefrit in een 1.2TSI, de dealer zal dan contact opnemen zodra deze auto beschikbaar is.

Dus:
If werkgever = akkoord
then
bestellen(Octavia Combi 1.2tsi DSG Ambition)
Endif
 

ChrisR

Nieuw lid
Heb in een Octavia gereden (1.4 DSG weliswaar) en in een Yeti 1.2 tsi handgeschakeld. Aangezien de Yeti gebouwd is op het onderstel van de Octavia en de Octavia ook de 1.2 krijgt, is het voor mij wel duidelijk.

(en dit zonder quote..)
 
Wijs besluit. Ik heb in januari mijn 1.4TSI gekregen. Als ik nu had moeten bestellen, dan had ik een 1.2TSI genomen en voor het prijsverschil t.o.v de 1.4 had ik hem dan wellicht nog laten tunen. Dat rij je een 20% auto met 1.4TSI prestaties ... ideale combinatie lijkt me.
 

JoshO

Nieuw lid
Esp op 1.2tsi dsg

Kan iemand mij uit de droom helpen. Ik ben van plan een Octavia 1.2 TSI met DSG, uitv. Elegance, te kopen. In het forum is er steeds dicussie of er nou standaard wel of geen ESP op zit, volgens de nieuwste folders, mijn dealer beaamt dat, is alleen de 2.0 TDI uitgesloten (vermoedelijk ivm vermogen) de DSG is niet geschikt voor grote vermogens. Er stond er een in de showroom deze had echter alleen een TCS knop, geen aparte ESP knop. Zit alles nu onder een knop? Wie weet raad?
Ik vind het nogal verwarrend!! En ik wil beslist ESP. Gezien een eerdere ervaring!
 

quorumz

Actief lid
De DSG staat los van de ESP...

En je kan de RS en 2.0 170pk's ook met DSG nemen dus heeft niets met vermogen te maken

in de folder van 1 maar 2010 zit kennelijk de oude dsg-6 bij de 2.0 tsi en bij de 1.2 tsi de nieuwe dsg-7

als ik de folder ook mag geloven zit ESP pas standaard bij de RS en de Laurent en Klement versies

lijkt duidelijk dan toch? esp is optie van 650 euro
 

JoshO

Nieuw lid
Esp

Natuurlijk staat DSG technisch los van ESP maar zoals het in de folder staat bestel je een auto met DSG en zit daar standaard ESP bij! Het kan toch niet zo zijn dat én de folder én de dealer mij verkeerde informatie verschaft? En ff voor de duidelijkheid de DSG automaat gaat maar tot bepaalde max. vermogens. Wie weet het echte antwoord? (PON?, LOL)

____________________________________________________________________________________________________________________

besteld: Skoda Octavia 1.2 TSI, DSG, Elegance businessline, WIT!, met telefoonmodule, zwarte dakrailing, sunset, 17" velgen
 

Captain Hook

Forumguru
DSG staat in principe los van ESP. Het ene is immers een geavanceerde automaat, het andere een electronisch stabiliteitssysteem

Echter, de VAG groep levert dit vrijwel altijd in kombinatie uit. M.a.w. je kunt de laatste tijd niet echt meer een auto MET DSG en ZONDER ESP bestellen. Want systeemtechnisch gezien grijpen de systemen wel op elkaar in.
Daarnaast heeft Pon de onhebbelijkheid te beknibbelen op veiligheidssystemen. M.a.w. als ESP (prijstechnisch) weggelaten kan worden, dan doen ze dat. Maar b.v. in Duitsland heeft de Fabia altijd ESP (ongeacht de uitvoering) terwijl in NL kun je 'm ook bestellen zonder ESP.

Bijvoorbeeld de Skoda Fabia hatchbak elegance 1.2 TSI 77kW
handbak kost EUR 17.190 (maar dit is zonder ESP)
meerprijs ESP EUR 460. Totaal 17.190 + 460 = 17.650,-
dezelfde auto met DSG-7 kost 18.390. (en daar zit ESP al in)
M.a.w. voor EUR 740,- (18.390 - 17.650) meerprijs heb je dezelfde motor maar dan MET een geavanceerde 7-traps DSG (en ESP)...

@JoshO: als jij een 1.2 TSI MET DSG besteld hebt, dan krijg je er ESP gewoon bij...
 

JoshO

Nieuw lid
Ok duidelijk antwoord. Eindelijk helderheid. Is het dan ook zo dat de systemen TCS en ESP onder één knop met als opschrift een 'sliptekentje' in- en uitschakelbaar zijn? Eerder had ESP een aparte knop.
 

Captain Hook

Forumguru
Een Skoda met alleen ASR heeft een knoppie waarmee je ASR kunt uitschakelen (handig om op het gladde ijs toch weg te komen)
Een Skoda met ESP (wat inpliciet ook ASR inhoudt) heeft een knoppie (op dezelfde plek) waarmee je ESP kunt uitschakelen. Hetgeen inhoudt dat je ook ASR dan uitschakelt, maar ook het ESP gebeuren in te snel genomen bochten niet meer (of nauwelijks) ingrijpt...

Naar mijn weten kun je bij Skoda's, niet zoals dat bij BMW's of Audi's wel kan (met geavanceerdere instellingenmenu's) de gradaties van ESP zelf configureren. M.a.w. alleen in extreme situaties uit of aan, of met mate, etc. Waarschijnlijk houdt VAG dat voor de 'premium' merken. Daar zitten immers bestuurders in, die veeeeel beter kunnen rijden... :cheer:
 
Bovenaan Onderaan