Octavia laten takelen

pansaebr

Actief lid
Net terug thuis geraakt nadat ik de Octavia heb laten takelen omdat hij me in de steek liet, motor begon plotseling op 3 cilinders te lopen en volgende lampjes gingen aan motormanagement , een geel met uitroepteken met cirkel er rond en het rode batterij lampje . Nog net aan de kant kunnen zetten alvorens de motor compleet stil viel en niet meer wou starten zonder dat er nog lampjes branden, alhoewel hij probeerde te starten op 3 cilinders. Nu afwachten of de garage morgen tijd heeft om de auto eens uit te lezen. Hopelijk kost het geen stukken van mensen.
 

Cordoba

Forumguru
Geruststelling dat ie geen rib uit zijn lijf hoeft af te geven. Benieuwd wat dit heeft veroorzaakt, kan een relatief simpel elektrisch probleem (bijv. een marterbeet) zijn, maar ook serieuze mechanische schade.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

pansaebr

Actief lid
Ik ga de auto naar de garage van gewoonte laten brengen , garage waar hij nu staat geeft als enige diagnose missfire op cil 1 en een kostprijs van 740 euro voor het verwijderen van de cilinderkop voor verdere diagnose. De telefoniste was niet tevreden dat ik meer info vroeg ( of er een compressie test of endoscopisch onderzoek was gebeurt). wordt dus vervolgt.
Groetjes
 

Tees

Donateur
Terechte vraag! Laat ze eerst maar uitgebreid uitleggen wat het probleem is voordat je voor zo'n bedrag tekent...
Misfires kunnen net zo goed door een kapotte bougie, bobine, kabel, injector, etc komen
 

Timmer

Donateur
De telefoniste (of telefonist, ik wil hier geen stereotypen hier bij betrekken) weten vaak niet wat er allemaal in de werkplaats gebeurd is, vaak weten ze enkel wat er op de werkfiche staat. ik heb een goeie verstandhouding en vertrouwen in mijn concessiehouder, maar de receptionist moet toch ook vaak even zeggen 'ik vraag het even na in de werkplaats of aan de chef-atelier'. Gezien het aantal wagens ze daar verzetten, vind ik dit ook niet zo gek, maar ze doen hier ook absoluut niet moeilijk over. Bij de vorige dealer (zeg maar gerust een stealer) had ik gelijkaardige ervaring, en kreeg ik als antwoord; "meneer, ik zeg u dat bij remblokken altijd de schijven mee vervangen worden, omdat dat de procedure is".

Dus ik snap best, dat je graag weet waar je aan toe bent alvorens je een dergelijk bedrag gaat ophoesten, en dit dan liever doet bij een garage waar je vertrouwen in hebt. "Tis kapot, en 't kost 740 euro" is voor mij geen afdoende uitleg!
 
Geen idee van de staat van je auto (mooi kleurtje trouwens) maar ik denk dat de storing in de cilinder een bobine probleem is (bobine+kabel) en dat of je accu gaar is, of je dynamo (of beide) of in de kabels. Een mechanisch defect in de cilinder lijkt mij onmogelijk. Sowieso kan ik het niet geloven, een Octavia 1 die stilvalt?!

Sowieso inderdaad naar je oude vertrouwde garage, het wemelt van de oplichters (en dan bedoel ik met alles, niet alleen garages natuurlijk) tegenwoordig als je de kranten/internetberichten leest.

Misschien heb je wat aan mijn bericht. Ik ben benieuwd wat je eigen garage zegt.
 

pansaebr

Actief lid
Een update over mijn Octavia, op cilinder 1 een klepveer gebroken , complete koprevisie kostprijs een 1500 euro.
Ik laat hem herstellen heb ondertussen een Audi A4 diesel als vervanger mee.
 
Respect man, de meeste zouden de auto gewoon wegbrengen (naar de sloop). Zo houden we ook de oude auto's op de weg :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

pansaebr

Actief lid
Beste, ik weet niet hoe het zit met de prijzen in Nederland maar hier in Belgie heb ik geen vergelijkbare wagen voor 3000 euro aankoop prijs en moet dan rijtaks en BIV betalen. Vermits dit mijn daily is maar even door de zure appel bijten.

Groetjes
 

turboturbo

Forumguru
Vandaar, dan snap ik de afweging. Klinkt alsof België nog weer duurder is dan NL qua aanschaf auto.

Ik had het denk ik niet meer laten doen, maar mijn O1 loopt al tegen de 2,5ton en is uit 2003 (en heeft nog een langere lijst kleinere leeftijd gerelateerde problemen)
Voor 1750,- tot 2500,- heb je weer een andere O1 hier.

Mocht je een veel jonger model hebben (de stations zijn tot 2010(!) geproduceerd) met nog minder kilometers is het een ander verhaal.

Wordt de motor zodanig gereviseerd dat gebroken klepveren van andere cilinders of bijv. een lekke koppakking kan worden uitgesloten?
 

pansaebr

Actief lid
Beste, herstelling omvat 8 nieuwe kleppen + toebehoren, kop terug vlakken nieuwe koppakking + olie + bougies, koelvloeistof en nieuwe carter ontluchting darm ( zat blijkbaar een kleine scheur in ) en nog wat klein montage materiaal en werkuren.
De klep met de afgebroken veer had gelukkig de zuiger niet beschadigd . De kilometerstand is 215dkm momenteel en van 2005 voor de rest geen verdere problemen. Moest er zuiger schade geweest zijn lag er een voorstel klaar voor een 2dehands motor.
 

pansaebr

Actief lid
Even een update gisteren de octavia terug opgehaald , wel de raad gekregen om de volgende 1000 km terug in te rijden dus afwisselend toerental en niet boven de 4000 toeren. Ik merk dat hij terug meer koppel heeft onder de 2000 toeren , dus vermoedelijk was er wat langer iets aan het broeien.
Ondertussen al een 300 km terug kunnen geniet van mijn eigen wagen. Blij dat hij terug is.
 

Cordoba

Forumguru
Mooi, en dat het gelijk ook beter aanvoelt, en mijn ervaring is dat dit soms ook het gevolg is van goed onderhoud (bijv. nieuwe bougies bij een benzinemotor kan direct al een merkbaar verschil opleveren). 1500 euro is natuurlijk een stevige garagerekening, maar zoals je zelf al aangeeft, voor een vergelijkbare andere auto ben je meer kwijt, en dan nog de vraag welke onkosten/reparaties er bij de vervanger nog bijkomen.
 

EdK

Forumguru
1500 is boel geld maar als je kijkt wat ze er voor gedaan hebben dan vind ik het nog zeer redelijk
Alleen aan tijd zal er een 2 werkdagen inzitten vermoed ik zomaar dan nog wat materialen en dan ook nog wat willen verdienen....
 
Bovenaan Onderaan