Octavia L&K besteld

kupper

Nieuw lid
Vandaag mijn Octavia 2.0 DSG L&K arctic green besteld.
Kom van een Hyundai Tucson, 2.0 CRDI VGT met leer.
Fijne wagen maar niet waardevast en wat te rumoerig, probleemloos gereden.

Opties op de Octavia;
- Alarm met hellingshoek
- Columbus Navi
- Dubbele bodem
- 4 spaaks stuur met radio en telefoon
- MDI
- Premium Bluetooth
- Kofferbak bodem

Lang aan het wikken en wegen geweest.
- Peugeot 508SW, kon er mijn draai niet in vinden
- Sportage, prijs kwaliteit/imago, onderhoudsinterval, motoren, verbruik, opties beperkt
- Superb, nu nog niet, wereld bak

Benzine of diesel?
Voor diesel gekozen. Geen enkele benzine motor haalt bij benadering de fabrieksopgaven. Diesel wel.
Zelf met de Tucson rij ik de afgelopen 30.000 km 7.4L de 100 KM, alleen snelweg.

Wil de standaard banden vervangen voor Falken zomerbanden en een extra set LM wielen met Falken winterbanden.
Kies voor Falken i.v.m. de bewezen stille en toch veilige waarden.
Rij de Octavia hoofdzakelijk zakelijk uit eigen zak, maar wil wel genieten.

Indicatie levering week 50. En nu maar wachten..........:mad:

Noord26

Forumguru
Vanwaar de keuze voor Falken? Dat is wel een van de betere B-merken. Maar niet alle types daarvan komen altijd positief uit bandentests.

kupper

Nieuw lid
Waarom de Falken?
Ben op zoek naar een stille, goede band. Bij elke test komt de Falker er weer goed uit. Lastig bij testen is de objectiviteit te bepalen.
Falken is volgens mij in Europa nog vrij onbekend, in de US en Azie is het een topmerk.
Als zomerband kijk ik naar de ZE912 en de winterband HS439.
Belangrijk is voor mij een goede alround band die stil is. Ben geen harde rijder maar rij veel snelweg.
Of het een B merk is weet ik niet. Ik heb voorlopig nog tijd om mij er verder in te verdiepen.

Dus, als mensen een goede stille A merk winter en zomerband weten.....

___JC___

Forumguru
Wat is een Octavia L&R? En in mijn ervaring halen VAG auto's de fabrieksopgaves zeker wel. Als er een turbo op zit helemaal.

sitechris

Donateur
Wat een onzin dat geen enkele benzinemotor fabriekswaarden niet haalt. Pertinent mee oneens. Ergo, ik heb vaker met diesels niet de topsnelheid kunnen halen, mede omdat diesels bovenin toerenbereik nog wel eens buiten adem raken omdat de turbo dan niet meer bijspringt.

kupper

Nieuw lid
L&R is Laurin & Klement. Gewoon een luxe uitvoering boven de elegance.

De benzine waardes is op basis van o.a. dit forum en (eigen) gebruikerservaringen. BMW, Audi, Peugeot.

___JC___

Forumguru
Ja precies de Laurent & Klement (L&K) uitvoeringen ken ik wel. Maar kan me niet voorstellen dat Kupper twee keer die typfout maakt?!?

"dubbel bodem" !!!

Wat is dat en wat doet het.

L&K uitvoering heb ik ook alleen in de Fabia Combi versie én een 2.0 motor.

jalex_h

Forumguru
De benzine waardes is op basis van o.a. dit forum en (eigen) gebruikerservaringen. BMW, Audi, Peugeot.

Ik heb toch andere ervaringen.
Met mijn Touran TDI haalde ik bij lange na niet de fabrieksopgave (was al blij met 1:15,5 en dan moest ik echt mijn best doen terwijl de fabrieksopgave 1:16,9 bedraagt). Maar met mijn huidge Superb kim ik wel heel dicht bij de fabrieksopgave als ik een klein beetje op mijn snelheid let. (1:13,2 tegenover 1:13,7). Zou ik echt mijn best doen (maar daar heb ik geen zin in), dan zou ik die fabrieksopgave dus wel halen.

hemi24

Forumguru
Fabrieksopgave is per definitie niet haalbaar, tenzij je je auto stil laat staan en het wegdek eronderdoor laat trekken...
Iemand die het tegendeel beweert heeft of niet opgelet bij het vak natuurkunde op de middelbare school of geen idee hoe verbruikscijfers tegenwoordig bepaald worden!

Wel leuk dat er ook nog L&K's verkocht worden! Eerste vraag die bij mij opkomt: Leer of Alcantara? En in geval van leer: welke kleur?

Miez1

Forumguru
@Kupper,

Lijkt mij een te gekke auto, daar ga je zeker lekker van genieten. Mooie opties dus helemaal af!

@Hemi24,

Hillarisch! Het wegdek onder je auto door laten trekken...:super:

Grtz

jalex_h

Forumguru
Fabrieksopgave is per definitie niet haalbaar, tenzij je je auto stil laat staan en het wegdek eronderdoor laat trekken...
Iemand die het tegendeel beweert heeft of niet opgelet bij het vak natuurkunde op de middelbare school of geen idee hoe verbruikscijfers tegenwoordig bepaald worden!

Laat natuurkunde nou één van mijn beter vakken geweest zijn tijdens mijn schoolcarriëre...:)
En ja, ik weet ook dat de cyclus die aan de verbruiksmeting ten grondslag ligt, niets van doen heeft met hoe de gemiddelde automobilist zijn auto gebruikt.
Maar wat o.a. ook mee speelt, is in hoeverre de fabrikant de gehele aandrijflijn toe gespitst heeft op deze meting. Plat gezegd, hoe meer hij hierop zijn best heeft gedaan, hoe groter de afwijking in de praktijk zal zijn. Zie het verbuiksdraadje in het Fabia-forum. En dan hebben we natuurlijk nog zaken als hoe gaat de bestuurder/-ster met het gaspedaal om, hoe erg moet de auto in de dagelijkse praktijk op z'n tenen lopen (gewicht/pk-verhouding), etc.

Ik heb toch maar eens mijn best gedaan (met nadruk op gedaan) en eens heel goed op mijn snelheid gelet. Met onderstaande stand op de maxidot tot gevolg:
IMAG0065.jpg
Hier mag nog 0,3l/100 km opgeteld worden in verband met de afwijking, dus 7,0 l/100 km, terwijl de fabrieksopgave 7,3 l/100 km is.

Enne:ot:: als ik in een vierwielaangedreven auto exact van oost naar west rij en vervolgens zo veel gas geef dat alle vier de wielen gaan spinnen, draait de aarde onder de auto door terwijl deze niet vooruit komt:923:. Maar of ik dan zuinig rij :ahum:

Rallye

Forumguru
Waarom de Falken?
Ben op zoek naar een stille, goede band. Bij elke test komt de Falker er weer goed uit. Lastig bij testen is de objectiviteit te bepalen.

Bij een gerenommeerd blad kun je van die objectiviteit uitgaan; een beetje vertrouwen moet je hebben (je kunt immers niet alles zelf testen). Ik baseer mij altijd op de Auto Motor und Sport (vaak verschijnt die test een paar weken later in de Autovisie). In tegenstelling tot bijvoorbeeld tests van de Consumentengids kun je bij de AMS zelf kijken wat je belangrijk vind. Zo vind ik bij winterbanden het weggedrag op sneeuw minter interessant dan het weggedrag op nat. In de AMS tellen alle onderdelen (droog, nat en sneeuw) even hard mee in het resultaat, maar kun je een eigen ranglijst krijgen door de verschillende onderdelen zelf te waarderen.

Vandaag mijn Octavia 2.0 DSG L&K arctic green besteld.

Opties op de Octavia;
(...)
- Dubbele bodem
(...)
- Kofferbak bodem

Kun je de kofferbakbodem (ik neem aan dat je de de kofferbakschaal/rubbermat bedoelt) en de dubbele bodem samen gebruiken?

kupper

Nieuw lid
De winterbanden heb ik inmiddels besteld. Geen Falken maar Continetal TS830P. Wat recente testen bekeken en reviews. Uiteindelijk de Continental gekozen, reviews waren de doorslag, gebruikers waren gewoon positief over de band in het dagelijks gebruik. De zomerbanden kies ik pas als ik weet met welke banden de wagen word afgeleverd.

Ik weet niet of de dubbele boden samen is te gebruiken. Ik verwacht wel, maar dat het niet handig is.

Bovenaan Onderaan