@VaagRS Ik zie daar toch wel tegenop.
@Kanerr heeft zelf een beschrijving gepost hier.
Dat deed ik ook behoorlijk toen ik aan het zoeken was, maar het aanbod dat aan mijn wensen voldeed hier in Nederland was wel dusdanig beperkt dat ik al snel in Duitsland verder ben gaan kijken, Uiteindelijk was het vooral een kwestie van goed inlezen en doen. Het is mij achteraf 100% meegevallen en is het net aankopen op zich niet veel anders dan een auto in Nederland, je moet uiteindelijk op dezelfde dingen letten en wellicht wat meer op je hoede zijn voor km-fraude aangezien daar geen NAP-systeem is.
Je koopt de auto, krijgt de kentekenpapieren en het COC-document bij de auto. Zelf heb ik de auto op een trailer gezet, en heb hem naar huis gereden. Voor de RDW regel je eenvoudig een eendagskenteken, meeste verzekeringen verzekeren dat ook. Documenten naar de RDW mee en de keuring daar is binnen 30 minuten geregeld. Daarna BPM aangifte doen (kan online), hoogte BPM kan nog wel een ding zijn, je kunt op basis van CO2 (makkelijk en snel geregeld) of op basis van taxatie. Dat is wat meer werk en heb ik geen ervaring mee. Paar dagen op de kentekenpapieren moeten wachten maar dat ging ook nog wel redelijk snel, plaatjes laten maken en gaan.
Achteraf is het mij enorm meegevallen en het was leuk om te doen. Uiteraard kost het hier en daar wel wat vrije tijd, ik was al met al (excl BPM) iets meer dan 600 euro kwijt voor alles wat geregeld moest worden, en dat was inclusief huur van trailer en trekkend voertuig en een lekkere boete voor te hard rijden met die combinatie.
Ik ken eventueel ook nog wel een lokaal bedrijf in de achterhoek die je kunnen ontzorgen als je het wat kleinschaliger zoekt of bijvoorbeeld het vinden en halen van de auto wel zelf wil doen maar de papierwinkel niet.
gr. Kees