Octavia IV RS zonder DSG - voorzichtig op zoek - vragen

Rallye

Forumguru
@VaagRS Ik zie daar toch wel tegenop. @Kanerr heeft zelf een beschrijving gepost hier.

Eerste tegenslag is er. De Webasto standkachel kan niet worden overgezet naar een Octavia 4. Is geen inbouwhandleiding voor, mogelijk geen ruimte of aansturing zou niet werken. Vreemd genoeg is diezelfde Webasto af fabriek wel verkrijgbaar……..
 

VaagRS

Lid
@VaagRS Ik zie daar toch wel tegenop. @Kanerr heeft zelf een beschrijving gepost hier.

Dat deed ik ook behoorlijk toen ik aan het zoeken was, maar het aanbod dat aan mijn wensen voldeed hier in Nederland was wel dusdanig beperkt dat ik al snel in Duitsland verder ben gaan kijken, Uiteindelijk was het vooral een kwestie van goed inlezen en doen. Het is mij achteraf 100% meegevallen en is het net aankopen op zich niet veel anders dan een auto in Nederland, je moet uiteindelijk op dezelfde dingen letten en wellicht wat meer op je hoede zijn voor km-fraude aangezien daar geen NAP-systeem is.
Je koopt de auto, krijgt de kentekenpapieren en het COC-document bij de auto. Zelf heb ik de auto op een trailer gezet, en heb hem naar huis gereden. Voor de RDW regel je eenvoudig een eendagskenteken, meeste verzekeringen verzekeren dat ook. Documenten naar de RDW mee en de keuring daar is binnen 30 minuten geregeld. Daarna BPM aangifte doen (kan online), hoogte BPM kan nog wel een ding zijn, je kunt op basis van CO2 (makkelijk en snel geregeld) of op basis van taxatie. Dat is wat meer werk en heb ik geen ervaring mee. Paar dagen op de kentekenpapieren moeten wachten maar dat ging ook nog wel redelijk snel, plaatjes laten maken en gaan.

Achteraf is het mij enorm meegevallen en het was leuk om te doen. Uiteraard kost het hier en daar wel wat vrije tijd, ik was al met al (excl BPM) iets meer dan 600 euro kwijt voor alles wat geregeld moest worden, en dat was inclusief huur van trailer en trekkend voertuig en een lekkere boete voor te hard rijden met die combinatie.

Ik ken eventueel ook nog wel een lokaal bedrijf in de achterhoek die je kunnen ontzorgen als je het wat kleinschaliger zoekt of bijvoorbeeld het vinden en halen van de auto wel zelf wil doen maar de papierwinkel niet.

gr. Kees
 

Rallye

Forumguru
Die trailer is al het eerste probleem voor mij. Die heb ik niet en zou ik moeten huren, met een auto met trekhaak. Welk bedrijf in de Achterhoek ken jij?

De standkachel is wel een probleem. Het niet kunnen meenemen van dat ding verhoogt mijn afschrijving met een paar honderd euro per jaar.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@VaagRS Leuk he, dat importeren! Kan soms wat stress met zich meebrengen (net zoals klussen thuis; het gaat nooit zoals je zou willen), maar uiteindelijk ben ik er ook meer dan blij mee dat ik het zo gedaan heb.

@Rallye Vwb. je Webasto, zou dat kunnen komen omdat dit voortaan in de auto zelf zit. Oftewel geen extern aangestuurd apparaat, of zit ik er dan naast?

Er zijn tal van bedrijven die trailers verhuren. Denk aan Autop, Bo-rent, etc. etc. Dat moet niet zo'n probleem zijn.

Tip: Doe altijd een taxatierapport. Hier zit meestal ook een BPM rapport in verwerkt, waardoor je er zelf niet mee aan de haal hoeft.
Staar je dus niet blind op die BPM restwaarde die volgens de co2 berekend wordt.
 

VaagRS

Lid
@VaagRS Leuk he, dat importeren! Kan soms wat stress met zich meebrengen (net zoals klussen thuis; het gaat nooit zoals je zou willen), maar uiteindelijk ben ik er ook meer dan blij mee dat ik het zo gedaan heb.
Dat viel eigenlijk nog wel mee, alleen die wonderschone foto van de bundespolizei was een verrassing.

Die trailer is al het eerste probleem voor mij. Die heb ik niet en zou ik moeten huren, met een auto met trekhaak. Welk bedrijf in de Achterhoek ken jij?

De standkachel is wel een probleem. Het niet kunnen meenemen van dat ding verhoogt mijn afschrijving met een paar honderd euro per jaar.
Ik heb je een pb gestuurd
 

leon-cupra

Forumguru
Trailer hoef je niet toch te huren. Gewoon de wagen met exportplaten naar Nederland rijden. Die platen kan je bij Duitse exportkantoren bekomen.
 

Rallye

Forumguru
@VaagRS Dank je, ik reageer daar.

@HarrieSkoda Van oudsher is het echt precies dezelfde Webasto. Mogelijk is, zo dacht de inbouwer, in 2016 van een extern stuurapparaat gebruik gemaakt (hij wist dat niet meer). Dat doen ze nu niet meer wegens de kans op storing - die ik nooit gehad heb.

Een afweging om het zelf te doen zou inderdaad de kosten zijn. Maar het laten doen voelt ook wel comfortabel……
 

Rallye

Forumguru
Ben inmiddels wat ruimer aan het zoeken. Daarbij komt de vraag op of ik mijn winterbanden en de daarbij behorende velgen (Skoda Gemini) kan overzetten. Ik heb een Golf 8 GTI op het oog. De Gemini's zijn 7.5x18 ET51. Voor de Golf 8 GTI vind ik 7.5x18 H2 ET51. Banden zijn in beide gevallen 225/40 R18 92. Bij een Golf staat Y (300km/h), ik heb nu W (270km/h, Golf loopt maximaal 250. Volgens mij moet dat kunnen, toch? Steek zou sowieso bij VAG hetzelfde moeten zijn: 5x112

Wat betekent dat "H2" bij de velgen van de Golf?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan