Octavia IV RS zonder DSG - voorzichtig op zoek - vragen

Rallye

Forumguru
Ik ben aan het rondkijken naar een opvolger voor mijn huidige RS. Nu het nog kan wil ik graag dus een handgeschakelde RS, die dus uit een buurland moet komen. In dit topic wil ik de vragen voorleggen die gedurende de zoektocht opkomen.

Hier mijn eerste vragen:
1) Eigenlijk vind ik van de Octavia IV de vijfdeurs mooier dan de Combi. Ik heb echter al sinds 2006 een verhoogde laadvloer en die zou ik ook graag in mijn "nieuwe" auto hebben. Is dit mogelijk bij een vijfdeurs (niet-hybride)?
2) Raden jullie extra's aan die niet standaard op een RS zitten, maar de RS-eigenaren onder ons wel bevallen?
 

Fmoon

Forumguru
Weet je het echt zeker gezien het andere topic wat hier loopt? Zou hem zelf ook wel willen als opvolger maar durf het echt niet aan met alle verhalen die ik hoor helaas.
 

Duijzer

Donateur
Een handbak is een keuze. Hoewel ik blij ben met m’n DSG kan ik het wel begrijpen. Maar bedoel je dan dat je voor een RS 2.0 gaat (Octavia 4) of heb je het dan over een hybride IV? Ik weet niet of de hybride met handbak gemaakt is.
De dubbele laadvloer is voor zover ik weet altijd zowel voor Combi als voor Hatchback leverbaar geweest.
Let wel op dat in het buitenland de standaarduitrusting soms afwijkt van de In Nederland geïmporteerde versie.
Wat voor mij een optie zou zijn die ik zeker weer zou willen is stoelverwarming voor én achter. Ik heb er nooit echt waarde aan gehecht, maar nu ik het heb wil ik(en de achterpassagiers) niet meer zonder…
 

hemi24

Forumguru
Plug-in hybride is bij MQB modellen van VAG altijd in combinatie met DSG(-6)…

Dus een iV gaat niet lukken zonder DSG, maar een O4 RS met 180kW 2.0 TSI wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

CharlesTucker

Forumguru
Let wel op dat in het buitenland de standaarduitrusting soms afwijkt van de In Nederland geïmporteerde versie.
Inderdaad, en dat kan soms hele onverwachte resultaten opleveren. Zo heeft een ex-collega van me nog niet zo lang geleden een behoorlijk luxe BMW 3 uit Duitsland geimporteerd. Daar bleek geen cruise control op te zitten, iets wat hier in NL toch ook op relatief goedkope auto's al vrij standaard is.
 

spikehome

Forumguru
Ik heb een RS hatchback maar geen laadvloer, wel reserve wiel.
En de dsg7 is echt fijn.

Mijne staat op AutoScout24 trouwens
Advertentielink verwijderd.....daarvoor is hier de Bazaar.

Mijne is best compleet enige wat ik wel had gewild maar geen must electrisch verstelbare stoelen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Misschien was in de kop Octavia “4“duidelijker geweest, maar Skoda noemt de hybride “iV”, niet “IV”. Ik wil geen hybride.

@Duijzer Ik zie bij de paar vijfdeurs RS’en die op mobile.de nergens de verhoogde laadvloer. Zal ook eens bij de niet-RS’en kijken. Standaarduitrusting is een goed punt. Bij de Octavia II RS was in Duitsland ooit de Columbus navi standaard, maar PDC en roofrails niet…..

@spikehome Dank je voor de verwijzing! Ik wil echter geen DSG en wel leren/alcantara bekleding.
 
Laatst bewerkt:

spikehome

Forumguru
Ja die bekleding wilde ik ook maar import niet te vinden.
Dus moest water bij de wijn helaas.
En handbak ik ook zoeken als een speld in een hooiberg
 

Rallye

Forumguru
@Duijzer Ik was erg verheugd over je mededeling dat de dubbele laadvloer voor zowel de Combi als de vijfdeurs leverbaar is, maar ik kan hem alleen voor de Combi vinden (code 3GN), zie ook https://www.skoda-storyboard.com/de...lever-neue-features-fur-den-skoda-bestseller/, waar de dubbele vloer enkel voor de Combi wordt vermeld. Ik kom de dubbele (in ieder geval een verhoogde) laadvloer wel in een hybride vijfdeurs tegen, maar niet in de gewone vijfdeurs. Kun jij beter zoeken dan ik?
 

Duijzer

Donateur
@Rallye helaas niet (meer). Tot de O3 zijn ze er geweest, ook voor HB, maar blijkbaar is die dan bij de O4 geschrapt. Wellicht vanwege de iV, waardoor een andere constructie nodig was. De laadvloer van de iV is hoger, maar niet opklapbaar. Dus niet 1 op 1 te gebruiken als dubbele laadvloer.
Dan zou ik eens kijken naar een meubelmaker. Een beetje vakman kan daar iets moois in maken dat er ook nog origineel uit ziet.
 

Rallye

Forumguru
Dank je. In Duitsland zijn wel aanbieders van achteraf in te bouwen laadvloeren, maar ook daar lijkt de vijfdeurs een ondergeschoven kindje…l
 
D

Deleted member 20094

Ik rij nu bijna een jaar in een combi iv RS (steel grey). Ik heb 'm standaard uitvoering, bevalt mij prima. Ik mis in elk geval niets, behalve dan de trekhaak...

Waar ik mij nogal aan erger is de kleinere laadcapaciteit van de kofferbak. Mijn vorige combi had een diepere laadvloer. Toen konden er met gemak 2 boodschappenkratjes op elkaar en kon de roller dicht. Nu kunnen er ook wel 2 kratjes op elkaar, maar dan kan de roller niet meer dicht.
 

EdK

Forumguru
Mijn vorige combi had een diepere laadvloer.
En heeft dat te maken met wel en niet een vast reserve wiel ?
Want bij de Yeti wass het ook zo dat als je vast reserve wiel had dat je in hoogte 20cm moest inleveren tov geen vast reservewiel en zo'n mooi spuitbussie met compressor om je band vol te krijgen
 
D

Deleted member 20094

Ik heb geen reservewiel, maar heeft kennelijk te maken met de accu's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
Nog een extra reden voor mij om geen hybride te willen dus. Hoe bevalt de RS verder? Nog electronicaproblemen?
 
D

Deleted member 20094

Hij bevalt me goed.
Veel bekijks en valt wel op in het verkeer .
Er rijden er niet veel van.

Auto is gewoon goed, wel wat kleine dingen gehad met software, maar dat is opgelost.
 

Rallye

Forumguru
Focus ST heb ik naar gekeken - import uit Duitsland. Daar krijg je wel een een enorme BPM-“boete” op; binnen mijn budget zou ik dan een jaar oudere auto moeten kopen. Op een nieuwe zit een jaar levertijd, dus wachten tot een facelift exemplaar beschikbaar komt zit er ook niet in. Bij een bezoek aan de Ford dealer heeft mevrouw Rallye bovendien de ST aafgeschoten.

Dus terug naar Skoda, wellicht via Dasimport. Heb inmiddels een handgeschakelde vijfdeurs op het oog.
 

VaagRS

Lid
Hoi Rallye,

waarom zou je het importproces via dasimport doen? het is niet heel moeilijk om zelf te doen als je je er even in verdiept en het scheelt je wat knaken.

Gr. Kees
 
Bovenaan Onderaan