Octavia IV ergernissen

Hallo allen,

Sedert augustus 2020 rijd ik met veel plezier een Octavia IV 2.0 tdi 116 pk, manueel(België). Reeds 14000 km nu. Nu zoals iedereen weet zijn er veel softwareproblemen, en daar heb ik mijn deel ook van gehad. Inmiddels is dit toch 95% goed en stoort het me niet zo meer. Maar toch zijn er enkele zaken die mij nog ergeren, die ik niet had in mijn O3:

- Bij het opschakelen is er telkens een irritante trilling te horen diep in het dashboard, moeilijk te beschrijven.
- Elektrische koffer gaat na een uur of 10 niet gebruikt te hebben, niet meteen open. Signaal dat er iets blokkeert klinkt dan(precies of de koffer vastplakt, maar de rubbers heb ik al schoongemaakt en plakken totaal niet)
- Sedert enkele weken is er nu ook een gekraak waarneembaar in de gordelroller van de bestuurder bij het nemen van een bocht, of optrekken.

Dealer zegt telkens, breng maar binnen, geen probleem. Dan een verhaaltje errond dat het bij andere Octavia's ook zo is en daar moet ik het maar mee doen(enkel die koffer gingen ze wel nog voor kijken).

Nu dus mijn vraag: als de dealer dat beweert, vermoed ik dat er hier wel nog mensen zijn die zich in deze problemen kunnen vinden? Of ben ik de enigste?

Krijg meer en meer het gevoel dat dit een auto is die veel te rap op de markt is gebracht. Voor de rest rijdt het allemaal goed hoor, daar niet van, maar het voelt minder als een afgewerkt product aan zoals mijn O3 2016.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik kan me bij de introductie van de O3 ook nog wel herinneren dat er nogal wat aan mankeerde, bonkende achterassen vooral, maar er speelde (veel) meer. Dat is later nog een prima auto geworden. Maar ik ben wel blij met feit dat mijn financiele tijdsplanning zodanig is dat ik steeds een paar jaar na de introductie een FL kan kopen, dat is me bij de O2 en O3 goed bevallen. Voor degenen met problemen, succes met de afhandeling, en hopelijk wordt het opgelost.
 

Fmoon

Forumguru
Ik ben er inmiddels een stuk minder rouwig om dat het bij mij niet door is gegaan. Erg vervelend allemaal! Ik heb een O3 van 2014 en werkelijk nog geen klacht mee gehad!
 

Testedoene

Forumguru
Helaas (of beter: gelukkig) kan ik je niet verder helpen ivm foutmeldingen of andere problemen.
Wij rijden sedert begin augustus met een O4 en hebben geen problemen gehad tot nu toe. Enkele foutmeldingen waren te wijten aan een marter die 2x op 1 week op bezoek kwam maar voor de rest is het een probleemloze wagen.
Wel enkele zaken die beter zouden kunnen:
-olietemperatuur kan niet weergegeven worden
-virtual dash zou heel wat uitgebreider kunnen (zoals op een vervang-Scala waar ik mee reed).

Ondertussen reed ik 10600km probleemloze kilometers. Fingers crossed!
 

Rataplan

Forumguru
Dat kofferklep weer vergrendeld na aantal minuten als deze alsnog niet geopend wordt, hoort juist. Dan wordt ‘ie namelijk weer vergrendeld. Was ook zo bij mijn O3 FL en andere auto’s.

@Testedoene bij de RS wordt koelvloeistof, motorolie en versnellingsbak temperatuur weergegeven. Viel mij bij een leen O4 (diesel) ook al op dat deze alleen koelvloeistoftemp weergeeft.

Ik heb nagenoeg geen klachten. Momenteel enkel dat tweede sleutel niet volledig wordt herkend in Skoda Connect.
 

mmarkvoort

Actief lid
Met het euvel van de kofferklep wordt wat anders bedoeld. Ik ervaar het zelf ook af en toe.
Wanneer je de kofferklep opent, met de sleutelknop of gewoon met de knop op de klep zelf, en dan gaat de klep dus niet open. Hij lijkt te blokkeren en je hoort een pieptoon.

Druk je daarna nogmaals op de knop dan gaat hij gewoon open.
 

Rataplan

Forumguru
Eerder gehaast, ik reed 21:45 m’n loods in Nederland uit om nèt voor de avondklok de grens over te steken. Geen tijd meer gehad om de compressor aan te slingeren. Ik geloofde het wel, over paar dagen gaan zomerwielen er weer onder.
 

Carb

Lid
Heb sinds 2 weken de O4, maar ik erger mij echt aan het feit dat ik elke keer na starten de S-pin moet invoeren om mijn instellingen te hebben. Vervelende is dat door het trage opstarten van het scherm dat soms ook pas na >20 seconden is.

Kan dat niet gewoon met de sleutel herkenning?
Heb al even gezocht, maar kan daar niets over vinden.
 

Ramonq

Senior Member
Er zit ergens een optie om de s-pin te onthouden of niet meer in te voeren. Ik weet even niet meer precies meer waar, maar je kunt het dus uitzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Carb
Bovenaan Onderaan