Octavia ingeruild voor een Mazda CX-5

Hallo Skoda forum

Wij hebben enige tijd geleden onze Octavia 2.0 benzine van 2006 ingeruild voor een Mazda CX-5 2.0 benzine
We hebben hem ingeruild met een kilometerstand van 294453.
De Mazda 2.0 hebben we gekozen omdat we een goede caravantrekker zochten en er niet veel meer sterke benzinemotoren over zijn.
Veel motoren hebben wel voldoende pk's maar in de bergen met een caravan was vaak het koppel onvoldoende.
De VAG auto's die we wel vonden met grote motoren waren of buiten budget of veel te ver weg.

Ik ga dan ook dit fijne forum verlaten en wil iedereen bedanken voor de reacties en berichten.
Jammer genoeg is er niet een goed forum voor de Mazda. (Tenminste heb ik die nog niet gevonden.)

Groetjes Wilco Vaneman
 

Bakkertje

Forumguru
Gefeliciteerd met je aankoop en je kunt hier ook prima blijven rondhangen hoor.
Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd hoe de overstap bevalt?

Ben ook wel benieuwd in hoeverre het echt zoveel fijner is om een ongeblazen 2.0 te rijden.
Maximum koppel van 206 Nm van de Mazda levert ie bij 4000 toeren, je Skoda deed er 200 bij 3500 toeren.
Een moderne 1.5 TSI levert 250 Nm koppel bij 1500 toeren, ik denk dat dat prettiger rijd met een caravan dan de ongeblazen 2.0.

Hoe dan ook, veel veilige km-ers gewenst en ik vind het persoonlijk een mooie verschijning zo'n CX-5!
 

CharlesTucker

Forumguru
Gefeliciteerd, en veel veilige kilometers toegewenst. En wat anderen ook zeggen, blijf rustig hangen op het forum hier, ook ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Mazda. De kans dat m'n volgende auto ook een Mazda is is zeker geen nul. Er is ook niet voor niets een subforum "andere merken" hier.
 

Bakboord1

Forumguru
Gefeliciteerd met je aankoop!
Erg mooie auto’s die CX5-en maar als caravantrekker zie ik de link niet.
Deze motoren staan er juist om bekend op toeren gehouden te moeten worden en beperkt zijn qua koppel.

Maar een mooie auto is het zeker en Mazda staat bekend als de Japanse Alfa Romeo qua rijden. En ze zijn erg betrouwbaar.
 

hemi24

Forumguru
Het koppel zit hier blijkbaar “tussen de oren”, al ben ik voor het trekken van lasten wel fan van wat meer cilinderinhoud…
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 ik denk dat de nieuwe turbo technologie als niet lang houdbaar / problemen tussen de oren zit. Wat ook wel te begrijpen is als je van een 2.0 FSI met 294 dkm naar iets anders op zoek gaat. In de VAG stal kom je dan al snel in een downsized turbo blok terecht (of in een 2.0 TSI maar die staat bij veel mensen op de zwarte lijst, al dan niet terecht). En dan is zo'n Mazda best een logische keuze. Maar nu probeer ik voor @Wilco V te denken dat moet ik maar niet doen..
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, het is wat bijzonder als er geschreven wordt dat het koppel onvoldoende was, om vervolgens met een auto op de proppen te komen met hetzelfde koppel bij een nog hoger toerental dan voorheen... roept op z'n minste de vraag op of deze keuze op feiten of aannames is gebaseerd.

Neemt niet weg dat de CX5 een mooie wagen is - maar niet mijn eerste keus als caravantrekker.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat het toegestane trekgewicht op papier ook nog wel eens mee kan spelen. Een 2.0 FSI Octavia mag 1300 kg trekken, een mazda CX-5 minimaal 1800 kg (ligt een beetje aan welke uitvoering).
Dat doet vermoeden dat het makkelijker zal gaan met de Mazda vergeleken met de Octavia.
Hoe dan ook iedereen maakt hierin zijn eigen afwegingen en keuzes natuurlijk, ik denk dat die CX-5 het prima gaat doen. En laten we wel wezen het grootste deel van de tijd rijd je (ik in ieder geval) zonder caravan en juist dan wil je een fijne auto hebben.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dat het toegestane trekgewicht op papier ook nog wel eens mee kan spelen. Een 2.0 FSI Octavia mag 1300 kg trekken, een mazda CX-5 minimaal 1800 kg (ligt een beetje aan welke uitvoering).
Dat doet vermoeden dat het makkelijker zal gaan met de Mazda vergeleken met de Octavia.
Mwah, het toegestande trekgewicht is de resultante van meerdere zaken, naar zorgt er natuurlijk niet voor dat de auto beter kan trekken. Kijkend naar de specs van beide auto's zal dat wel tegenvallen. Ik gok dat de CX5 gewoon zwaarder is, met als gevolg een hoger trekgewicht én mindere prestaties dan de Octavia...
Hoe dan ook iedereen maakt hierin zijn eigen afwegingen en keuzes natuurlijk, ik denk dat die CX-5 het prima gaat doen.
Absoluut. Maar als iemand aangeeft dat koppel de belangrijkste factor is, terwijl dat nu juist eerder minder dan meer bruikbaar is, roept dat vragen op.
 

MaxN

Donateur
De CX5 is wel behoorlijk geliefd onder de caravan trekkers. Bij ons in de buurt zijn sowieso 3 stellen met een CX5 en een redelijke caravan en die zijn er allemaal erg blij mee, ook met de trek eigenschappen. Het is geen snelheidsmonster, maar die stellen zijn ook allemaal in de leeftijd dat ze veel of alle tijd hebben. 2 van de 3 zijn de AWD variant met 194pk en die zijn er blij mee. 1 stel had eerst de variant zonder AWD en die merken daar wel een verschil in, zeker op de campings met langzaam manoeuvreren.
 

hemi24

Forumguru
Als ik op de camping 4wd nodig ben, sta ik op de verkeerde camping…
En een 1.4 of 1.5 TSI met 150 pk voor een caravan van 1500 kg is ruim voldoende om Europa vlot te doorkruisen!
 

MaxN

Donateur
100% mee eens, ik zeg ook niet dat het noodzakelijk is, maar zij merken dus wel verschil op die momenten.
 
Even een reactie, op de reacties.

Onze caravan is een 2014 Adria 432 met een maximaal gewicht van 1300kg.

De reden om voor een Mazda 2.0 benzine te kiezen is ingegeven door ervaringen die ik op het net gelezen heb over de 1.5 TSI motoren i.c.m. een caravan. Omdat wij regelmatig naar het buitenland gaan en een voorkeur hebben voor de bergen, blijkt toch dat regelmatig wat eigenaren van de 1.5 TSI motoren klagen over de trekkracht in de bergen. De Octavia met 2.0 benzinemotor had geen enkele moeite met steile passen en met lange klimmen.

Blijkbaar heeft een zwaardere motor toch voordelen tegenover een minder zware motor maar dan met een tubo.
De Mazdamotor moet je inderdaad meer op toeren houden bij het klimmen dan de Skoda 2.0 L. De Skoda deed gemiddeld 1 op 7 met de caravan en de Mazda is wel iets zuiniger met een caravan. Gemiddeld 1 op 9. Met beide auto's rij ik met de caravan op de snelweg in z'n 5. In de landen waar dat is toegestaan rij ik dan ook 100 km/u. De 6e versnelling geeft het gevoel dat de motor te veel moet trekken.

Ondanks dat de Mazda zeker geen slechte auto is, moet ik wel zeggen dat de bouwkwaliteit van de Skoda Octavia van 2006 een stuk beter is dan de Mazda. Dan bedoel ik vooral het interieur. Ook de climate control van de Skoda werkt stukken beter. Als het erg warm is, heeft de Octavia de binnentemperatuur binnen een mum van tijd op een prettig niveau. De climate control van de Mazda moet je van automatisch afhalen en handmatig flink hard laten blazen om de temperatuur naar beneden te krijgen. Daarna kan hij weer op automatisch en houd dan de temperatuur goed. Als het erg warm is, dan was het in de Skoda voor de passagiers achterin beter uit te houden dan bij de Mazda. Daar blijft het achterin toch een stuk warmer dan voorin. De Mazda heeft ook uitblaasmondjes onder de voorstoelen die naar achteren gericht zijn. Dat is hetzelfde als bij de Skoda.

Voordeel van de Mazda t.o.v. Skoda is dat de Mazda een stuk zuiniger is. (zonder caravan) Met de Skoda Octavia reed ik zo rond de 1 op 13. Met de Mazda is dat 1 op 15. Ik moet wel zeggen dat ik "het nieuwe rijden" toepas.
Bedenk wel dat de Skoda Octavia van 2006 is en de Mazda 2015. De techniek heeft niet stil gestaan.

Groetjes Wilco Vaneman
 

MaxN

Donateur
Is het trouwens een van voor of na de facelift? 2015 was het jaar van facelift?
Ik vind de CX-5 zeker een mooie auto om te zien, ik kan alleen niet wennen aan de interieurs van Aziatische auto's, hoewel die steeds beter en zeker mooier worden.
De enige die ik ooit heb horren klagen over een CX-5 waren mij buren, die kwamen van een 300+pk Golf 6 GTI, die vonden het een trage auto, maar dat was natuurlijk een vergelijk van niets. Toen zijn zij via een A250 AMG, Golf 7 GTI bij nu een Audi S3 beland.
 

Bakkertje

Forumguru
De 1.5 heeft het bij mij prima gehouden in de touran met 5 personen, volle bepakking en een 1500 kg Wilk aan de haak..
1 keer last gehad dat ie het warm kreeg, maar dat was met een lange klim 35 graden buiten en ik die dacht dat ie dat wel zou kunnen met 95 km/uur op de teller. Dat was achteraf best wel een mishandeling..

Hoe dan ook goed te lezen dat ie goed bevalt en dat de Octavia toch op wat punten beter scoorde
 

hemi24

Forumguru
@Wilco V : als ik je verhaal zo lees: wanneer is de airco van de Mazda voor het laatst gecontroleerd op dichtheid/werking en of er voldoende koudemiddel in het systeem zit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
De 6e versnelling geeft het gevoel dat de motor te veel moet trekken.
Ik zou eerst eens achterhalen in welk toerengebied de motor tenminste 80% van het maximumkoppel levert. Als je er vervolgens voor zorgt dat je bij snelweg- en bergop-kilometers in dat toerengebied blijft, moet de motor dat in principe moeiteloos vol kunnen houden, ook in de 6e versnelling. Wel tevens de olietemperatuur in de gaten houden: als die te hoog dreigt op te lopen is dat een goeie reden om het tempo wat te verlagen, wat dan logischerwijs ook kan leiden tot een lagere versnelling.
 
@hemi24 : De lucht die uit de airco komt is erg koud. Dat is het zelfde als de Skoda. Alleen ging de climate control bij de Skoda, als het erg warm was, voluit blazen. De Mazda gaat wel wat harder blazen, maar lang niet zo als bij de Skoda. Alleen als je hem van automatisch afhaald en handmatig voluit zet gaat het bij de Mazda wel beter. Daarentegen is de Mazda wel weer zeer snel warm.
 
@Canon-Eye : Ik heb wel een keer gekeken wanneer de Mazda het maximale koppel geeft, en dat was wel bij een stuk hoger toerental dan de Skoda. (Ik weet niet meer bij welk toerental dat was.) Dat merk je ook als de wagen met caravan moet gaan klimmen. Je moet dan al snel terug schakelen van 5 naar 4. Het is wel jammer dat de Mazda geen olie of watertemperatuurmeter heeft. Alleen een lampje. Ik heb er nu een OBD2 adapter inzitten. Met de app Torque Pro is wel alles uit te lezen en te zien. Maar tijdens de vakantie had ik die nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan