Octavia III koppeling afstelbaar ?

Hallo allen

ik bedoel: is het aangrijppunt instelbaar, hoe hoog/ laag het pedaal zit.

Bij mn 2.0 TDI zit het aangrijppunt heel laag, voor ik het weet grijpt ie of slaat ie af als je je niet heel erg concentreert.

Bij de 1.6 die ik hiervoor in proefrit had zat ie keurig in het 'midden'
 

JeSko

Forumguru
Denk eerder dat dit de karakteristiek van de koppeling is, had ook zo'n koppeling die meteen opkwam in mijn 308, in mijn huidige Superb, ook 1.6 TDI, zit ie ook ongeveer in het midden qua aangrijp punt.
 

Highway

Forumguru
Of deze af te stellen valt - durf ik niet te zeggen. Wat mogelijk iets verbetering kan brengen is het hydraulisch systeem een keer verversen en ontluchten. Bij mijn Superb 2 is dit dezelfde reservoir dan het remvloeistof.

Bij mijn S2 had ik het probleem dat ik het idee had dat bij het ontkoppelen, deze niet helemaal vrij kwam. Keer vloeistof ververst en ontlucht en probleem is opgelost.
 

Timmer

Donateur
Normaal delen de koppeling en de remmen inderdaad hetzelfde hydraulische reservoir, met natuurlijk 2 aparte circuits.
Skoda raadt een serviceinterval aan van 2 jaar voor dit hydraulische systeem, en dit vanaf het 3e jaar van de wagen.

Remvloeistof kan oxideren door grote temperatuurverschillen en blootstelling aan de lucht. Een gevolg hiervan is dat de vloeitstof zich minder makkelijk laat samendrukken op termijn.

Een service hiervan, kan dus een positieve invloed hebben op zowel de koppeling als de remmen.
 

Tees

Donateur
Kleine correctie op @Timmer: remvloeistof is hygroscopisch (trekt water aan uit de lucht), dat is de reden dat ie vervangen moet worden na 2-3 jaar. Alle onderdelen waar de remvloeistof doorheen loopt kunnen wel oxideren, en daarvoor zitten er vaak oxidatie-remmende componenten aan remvloeistof toegevoegd.
 

Timmer

Donateur
Juist, hygroscopisch. @Tees is juist met de uitleg, resultaat blijft wel hetzelfde. En zeg nu zelf, hygroscopisch is geen woord dat je wekelijks gebruikt :D
 

Tees

Donateur
Zal ik die dan ook maar even nuanceren: de meeste vloeistoffen zijn zeer beperkt samendrukbaar. Ze worden vaak als onsamendrukbaar (oncomprimeerbaar) voorgesteld om zaken een stukje eenvoudiger te maken in berekeningen, en dat is een heel redelijke aanname voor de meeste vloeistoffen.
Maar er zijn vloeistoffen die wél significant samendrukbaar zijn!
 
Bovenaan Onderaan