Octavia III, ervaringen met 3 kids op de achterbank?

marclr

Nieuw lid
Past met 3 kinderen, alleen even oefenen met vastzetten, stoel draaien vastklikken en terugdraaien. Wij rijden. U 3 weken met drie kinderen op de achterbank (1-3-5). Maar kijk wel even of je het zelf prettig vindt.
 

Oogje

Senior Member
Ik heb bij een van mijn proefritten ook mijn kids meegenomen, 9, 7 en 5. Die van 9 zit los, die van 7 in een zittingverhoger en die van 5 in een stoelverkleiner (zittingverhoger met rugleuning en gordelgeleider). Past prima, de oudste heeft een plek waar een volwassene ook past.
 

RefleCs

Forumguru
Ik krijg er zelfs 3 in mijn Fabia waarom zou dat dan niet gaan in een Octavia? 2 kleine zittingverhogers en een (smalle) stoelverkleiner en klaar is kees. Het is even werk met vastzetten maar het kan prima.

Zou ik er met mijn Fabia lange einden mee gaan rijden? Nee dat dan weer niet. Maar denk ik dat dat in een Octavia wel gaat? Ja ik verwacht van wel.

Kwestie van proefritje maken en ff thuis testen.
 

camasho

Nieuw lid
Ik heb 2 Romer stoelen aan de buitenkanten voor mijn kids van 1 en 3, de oudste van 9 zit krap in het midden. Iemand tips voor smallere autostoeltjes van die leeftijdscategorie? Of scheelt dat niet zo veel meer?
 
Ik heb 3 kinders op de achterbank van 14, 11 en 7 jaar. De jongste zit nog op een verhoger en dat gaat goed. Op de maxidot zie ik precies wie zijn gordel om heeft. Ik moet 6 jaar met de auto rijden en dan zijn ze ook wel wat gegroeid verwacht ik. Ik heb nog geen klachten van ze gehoord ;) Net een vakantie Frankrijk achter de rug en dat ging prima. Had hiervoor tijdelijk een Megane station en dat was een drama met zijn drieen achterin.
 

Falcon

Donateur
Volgens mij moet dit inderdaad ook wel gaan passen. Leer in iedergeval de oudste 2 even zelf de gordel vast te maken en laat ze elkaar helpen (erg lief om te zien) :)

De stoelverhogers van de Halfords zijn de smalste die ik heb kunnen vinden, misschien een tip. De zijkanten lopen namelijk zo .. \__/ .. ideaal!

Nog een jaar (of een paar maanden) en je oudste hoeft toch niet meer op een stoelverhoger? Dus reken even de levertijd mee en het aantal jaren leasecontract.. beslis dan.

Veel plezier met uitzoeken!
 
Ook hier geen problemen, ze hebben meer ruimte dan in mijn Astra voorloper. Een zitverhoger, stoelverkleiner en eentje los in het midden, gaat prima. Wil je écht gemak, dan kom je volgens mij in een totaal andere categorie auto terecht zoals een Scenic ofzo. Zoals Falcon terecht aangeeft, laat ze elkaar helpen, dan zitten ze zo in de gordels.
 

blauwkeut

Forumguru
Moh, da's een clevere oplossing... Wel geen isofix precies? Dat zou nog beter zijn... Ook serieus aan de prijs met £1499...

Bij mij is het toch krap met drie op de achterbank. De kinderen zijn nu 4, 5 en 7. Ik heb, als ik alleen met de drie kinderen rij, altijd iemand naast me zitten vanvoor. Stoelverkleiner vanvoor en vanachter een stoelverkleiner en een zitverhoger voor de oudste. Is gewoon comfortabeler voor hen.

Als we met het hele gezin gaan zit mijn vrouw meestal achteraan en de oudste in het midden zonder zitverhoger. De 3 kinderstoelen vanachter past niet, en tussen de twee stoelverkleiners voor de jongste twee is er niet genoeg plaats om alle kinderen op de achterbank te zetten.

Edit: ter volledigheid, de stoelverkleiners zijn Maxi Cosi Rodi's, de zitverhoger een noname...
 
Laatst bewerkt:

wouter.knol

Nieuw lid
Eigenlijk ben ik een passieve forum gebruiker en lees ik alleen, maar hier wilde ik toch even op reageren omdat ik zelf ook een zoektocht heb ondergaan vanwege 3 kids.

Ik rij nu een O2 en sinds nov 2013 hebben we ons derde kind. (leeftijden nu: 5jr, 2.5jr, 9mnd) Het is een aardige zoektocht om het passend te krijgen, heb hier diverse sites over afgezocht, maar als tip kan ik ook meegeven dat het nogal uitmaakt welke stoelen je gebruikt. Met iso fix kun je het wel vergeten omdat de stoelen dan wat meer naar het midden zitten. Ik heb het in mijn O2 iig voor elkaar gekregen met twee autostoelen en één maxi cosi. Opstellingen van links naar rechts: Römer kid, Römer Eclipse, Maxi Cosi. En als de kleinste straks uit de Maxi Cosi is wordt het Kid,Eclipse,Eclipse. En ook dat past! zie foto.

De reden dat het past is volgens mij omdat de "vleugels op schouder hoogte" van de Kid en de Eclipse een beetje in elkaar passen (kan er evt wel een detail foto van maken). Hierdoor het je dus net een paar centimeter meer ruimte. Daarnaast kun je, door de vormgeving van de voet van de Eclipse ook nog (net) bij de gordel om de Kid vast te zetten.

Het aanschaffen van de Eclipse stoel was voor mij dus de oplossing, hierdoor hoefde ik geen Touran o.i.d. te gaan leasen en heb ik weer een Octavia besteld.
 

Bijlagen

  • autostoelen.JPG
    autostoelen.JPG
    311,2 KB · Weergaven: 124
In een situatie met veel zitverhogers e.d. is een busje echt ideaal. Ik ging van een Seat Cordoba naar een Fiat Doblo, een verademing! Voordeel van de bus, alles staat hoger dus minder bukken om de kinderen in te snoeren, schuifdeuren ivm krappe parkeerplaatsen. Ook waren de achterzittingen alle drie identiek. Maar helaas, een bus krijg je niet in 14%. Passen en meten dus, voor een proefrit met de fabia ben ik ook met de familie inclusief zitverhogers gegaan. Overigens gaat het best met een 9, 10 en 18 jarige op de achterbank van de fab. Lange afstanden valt best mee. Gewoon om de twee uur stoppen en benen strekken. Wouter, geweldig dat je het voor elkaar hebt gekregen. Nuttige tip!
 

Falcon

Donateur
Volgens mij staan er nog wel een paar Prius Wagons op voorraad, die al op 2013 op kenteken zijn gezet. Even lobbyen met de leasemaatschappij en hierdoor ontstaat er een "bus" die wel in de 14% valt.

Ook leasecontract overname is natuurlijk mogelijk, even bellen met de LM of ze nog iets weten te staan. Vaak heelveel mogelijk!
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Ook drie kids op de achterbank (15/13/7) waarbij die van 15 al 1.87m is! Dit jaar voor het eerst met O3 op vak. naar Frankrijk en perfect bevallen. Kleinste dit jaar voor het eerst zonder zitverhoger. Had hiervoor Altea XL. Deze had een iets hogere zit, maar qua ruimte nagenoeg gelijk aan O3. Ook hier: Ze zullen het maar een tijdje mee moeten doen, alhoewel ik verwacht dat de oudste niet lang meer meegaat en zelf op pad gaat.
 

lugolux78

Forumguru
ff omdenken. (gewoon hersenspinsel)
Als je de lompste stoel voorin zet (met isofix en airbag uitzetten functie) dan zou je met stoelverhoger achterin genoeg ruimte moeten hebben voor 1 volwassen en 2 verhogers.
Daarnaast het is tijdelijk, en je least voor 4 jaar.
Groep 1 stoelen zijn de lompste en lastigste (naast maxi cosi)

Of ander misschien Superb? Daar zou het wellicht lukken (maar dan leasetechnisch misschien niet)
 

030

Forumguru
Mijn ervaring is dat de Superb en Octavia niet veel van elkaar verschillen als je van Isofix gebruikt maakt.

Mijn setup (het lijkt wel een schroefset) is aan de ene kant MaxiCosy/Family Fix (11 mdn), andere kant Maxi Cosy (Rodi volgens mij - 2,5 jaar) en in het midden deze opblaasbare zitverhoger Bubblebum. Past allemaal perfect, maar het is vaak wel even klooien om de gordels van de twee oudsten vast te klikken.
 

yaden

Nieuw lid
Zojuist met Octavia opgehaald, heerlijke wagen maar inderdaad met 2 kinderstoelen achterin is het amper mogelijk om er nog tussen te zitten.

Ik kom van een toyota Verso (heerlijke gezinsauto), daarin kon je als volwassene riant in het midden tussen twee kinderstoelen zitten. Dat tewijl de OIII breder is dan de verso.

Vervelend, maar ja 14% bijtelling heeft ook zo zijn voordelen
 

Mettes

Forumguru
De octavia is mischien breder,maar je moet eens naar de breedte van de zitting kijken.
De werkelijke zitting is veel minder breed dan de wagen omdat deze geflankeerd worden door 2 grote plastic vlakken, links en rechts.(tussen zitting en deur)
 
Bovenaan Onderaan