Octavia III - 1.6 TDI schudden auto stationair bij koude start

Op het forum gezocht naar vergelijkbare "klacht" maar helaas niet kunnen vinden.

Ik rijd een Octavia III 1.6 TDI EBL (2014), waarmee ik sinds ruim een half jaar een probleem heb bij het rijden met een motor die nog niet op bedrijfstemperatuur is.. Auto is inmiddels 3 maal bij de dealer geweest, maar ik krijg alleen maar te horen dat het probleem gebruikelijk is en ligt aan de zuinige afstelling van de motor vanwege emissienormen. Andere Octavia's met dezelfde motor zouden ook dit ook vertonen, maar volgens loopt de motor als een zonnetje.

Even het probleem schetsend.
Na koude start, waarmee ik overigens geen problemen heb, loopt de motor niet lekker stationair. Bijv. bij stoplichten begint de auto te schudden, zonder enige storing of zonder echt een zichtbare schommeling te zien in het toerental. Dit blijft zo totdat de temperatuurmeter begint op te lopen. Dan is het schudden weg en loopt de auto verder prima, ook met tussentijdse stops of na een hele dag stilgestaan te hebben.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik al verschillende merken heb gereden, maar ik heb nog nooit gehoord dat het gebruikelijk is dat de auto schudt bij een "koude" motor. Ofwel, zijn hier andere Octavia rijders die hier ook last van hebben en waarbij wellicht wel een diagnose is gesteld.

Zijn er technici op dit forum die me op weg kunnen helpen?
 

AndreM

Forumguru
Hoi @marcb_1977 ik heb dezelfde motor en ken dit probleem niet.

Wel heb ik van de winter een probleem gehad als het rond de 0 graden was.
Binnen een minuut na het starten van de motor ging het oranje voorgloei indicatie knipperen en was er geen vermogen meer.
Nadat ik de motor opnieuw starte bleef het de hele dag weg en werkte de turbo weer.
De dealer kon wel een foutmelding uitlezen, maar dat kon van alles zijn.
Toen ik een week later weer die foutmelding kreeg ben ik met een slakkegangetje (zonder turbo) naar de dealer gereden. Plankgas van 0 tot 50 in 40 sec.
Toen is er besloten om de regelunit van de turbo te vervangen, alleen zit daar ook de turbo aan vast.
Nadat deze geplaatst was stond ik precies een week later met hetzelfde probleem weer bij de dealer.
De auto is toen een nachtje blijven slapen bij de dealer en hebben ze een vaccuum test uitgevoerd, omdat de turbo met vacuum werkt, ook deze was goed.
Omdat het een serieus probleem was waar Skoda ook geen antwoord op wist, hebben ze als laatste het regelklepje van de luchtfilter naar de turbo vervangen.
Deze werkt namelijk ook via dezelfde vacuum en regeld de luchttoevoer voor de motor.

Dit hele probleem heeft ongeveer 2 maanden geduurd voordat de oorzaak gevonden was, en bleek uiteindelijk dit klepje de oorzaak van de motorstoring.
Ondertussen bleek bij dezelfde dealer nog een O3 te zijn binnengekomen met dit probleem. Hiervoor hebben ze toen hetzelfde vervangen als bij mijn auto en aangezien de eigenaar een paar dagen later voor wintersport naar Oostenrijk ging hebben ze ook van hem geen melding meer gekregen.

Als jou auto onregelmatig loopt zolang de motor niet op bedrijfstempratuur is, zou misschien ook daar de oorzaak in kunnen zitten. Alleen is het bij jou nog net niet helemaal defect om een storingsregistratie te geven.
Mijn auto is in juni 2014 op kenteken gezet en het kan best wel zo zijn dat er een manco in dit klepje zit van die serie.

Succes ermee. :thumbsup:
 

martijn v o

Forumguru
Ik herken het wel, als de mijne koud is lijkt het wel dat er af en toe een cilindertje niet meedoet.
Als het warm is loopt ie lekker rond zonder hobbels.
IK ben er nog niet mee terug geweest, omdat ik wou kijken of het in de zomer ook zo is, en ofdat het erger wordt. De mijne is van oktober 2014.
 

Cordoba

Forumguru
@marcb_1977 Op zich is het normaal dat een dieselmotor iets meer trilt en schudt bij koude motor, maar ik krijg de indruk dat het bij jouw meer dan een beetje is. Let eens op, of je ziet dat je stationair toerental iets verhoogd wordt bij koude motor (let dus op de toerenteller), na een paar minuten/1 km rijden zou dat zo'n beetje weer terug moeten naar het normale stationair toerental.
 

AndreM

Forumguru
@marcb_1977 Op zich is het normaal dat een dieselmotor iets meer trilt en schudt bij koude motor, maar ik krijg de indruk dat het bij jouw meer dan een beetje is. Let eens op, of je ziet dat je stationair toerental iets verhoogd wordt bij koude motor (let dus op de toerenteller), na een paar minuten/1 km rijden zou dat zo'n beetje weer terug moeten naar het normale stationair toerental.

Ben ik het niet mee eens @Cordoba .
Mijn motor hoor je nauwelijks en trillen als hij koud is ken ik niet!

Bij mijn vorige auto was dat wel zo, maar de diesels van tegenwoordig zijn stukke beter geworden.
Vroeger hoorde ze mij al vanaf 300 meter aankomen, nu is hij fluister zacht.
Sterker nog, ik merk regelmatig dat fietsers en voetgangers schrikken als ik met deze auto in z'n 2e versnelling aan komt rijden.
 
Laatst bewerkt:
@Cordoba, het is inderdaad niet een beetje schudden. De auto is dan heel nerveus en je zit gewoon te shaken op je stoel. Echter, omdat het probleem alleen bij koude start wordt geconstateerd en geen storing geeft, maakt het moeilijk om het probleem kenbaar te maken bij de dealer en via diagnose-testen te achterhalen. De auto heeft de laatste keer twee nachten bij dealer gestaan, maar alles was verder normaal volgens de dealer.

Ik zal morgen eens kijken naar het toerental. Volgens mij moet het in de zomermaanden wel ver weg zijn, maar we hebben nu al een paar niet al te koude nachten gehad. De auto is in januari 2014 op kenteken gezet, dus de problemen die @AndreM heeft gehad, herken ik dan weer niet.

Ik zal denk ik toch maar eens met de leasemaatschappij contact opnemen om het probleem nogmaals aan te kaarten en te kijken wat zij als opties hebben. Een second opinion bij een andere dealer is niet 1,2,3 haalbaar. Er andere dealer zit hier niet bepaald in de buurt.
 

Cordoba

Forumguru
@AndreM Blijft de vraag, of de isolatie beter is, of de motor zelf, en ook de manier waarop een koude motor behandeld wordt maakt verschil. Vroeger toen ik zelf diesel reed, stonden er 3 Golfjes diesel bij de parkeerplaats naast het huis, waaronder die van mezelf. De ene werd koud net iets te veel op de huid gezeten, de ander reed vooral hele korte ritjes, en mijn exemplaar werd eerst warm gereden en dan was het trappen. Beide andere dieseltjes klonken echt als een bak knikkers als die 's morgens vertrokken, bij die van mij hoorde je de typische dieseltik en dat was 't. Dit waren overigens allemaal hetzelfde type motoren, dus dat was niet het verschil. Mijn bedoeling was niet om een discussie uit te lokken over het geluid, maar meer om duidelijk te maken dat iets meer geluid/trilling bij een koude dieselmotor niets is om je zorgen over te maken. Bij de topicstarter is dit extreem, en lijkt er dus wel echt iets aan de hand te zijn.

@marcb_1977 Tijdens de logeerpartij bij de dealer, heeft de auto toen ook buiten gestaan, of hebben ze 'm domweg in de verwarmde werkplaats gezet? Als je foutcodes krijgt, moet je dit ook gewoon op een later tijdstip uit kunnen lezen, dus dat mag niet zoveel uitmaken. Het is ook mogelijk dat er bijvoorbeeld een probleem is met één van de injectoren, daardoor kun je dus ook verschil in vermogen (brandstof) in de verschillende cilinders krijgen, waardoor je het schokken/trillen krijgt. Andere mogelijkheid is dat er één of meer gloeibougies niet goed zijn, waardoor de auto bij een koude start niet goed op alle cilinders loopt.
 

AndreM

Forumguru
Hey @Cordoba een discussie is niets mis mee hoor. :nono::thumbsup:
Soms zitten er serieuze antwoorden tussen, zonder dat je het zelf weet.

Om terug te komen op het trillen en geluid.
Mijn vorige auto was een 1.7 CDTi 110pk en maakte meer trillingen en geluid als deze Skoda 1.6 diesel 110 pk. Daarom gaf ik ook in het begin al aan dan ik het probleem niet kent.
Desalniettemin zijn alle suggesties natuurlijk welcom.

Verder gaf ik het probleem aan van het klepje, dit zou een mogelijke oorzaak ook van zijn auto kunnen zijn.
En als een van de gloeiboegies niet werkt, nou dan zie en merk je dat wel, ik heb dit zelf ook gehad bij een van de diesels.
De auto start moeilijker en gaat dan behoorlijk roken.

Ik vond het wel apart dat hij aangaf er alleen s'morgens last van te hebben en daarna de hele dag niet meer. Dat had ik namelijk ook met dat klepje voor de luchttoevoer!

Maar ik weet dat de dealers onderling ook een soort vraagbaak hebben, misschien iets voor zijn dealer om daar het probleem voor te leggen.
 

Import Yeti

Forumguru
Ik heb in de Yeti weliswaar de 105pk versie van 1.6TDI, maar bij koude start loopt de motor trillingsvrij tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Lijkt mij toch dat jouw problemen niet echt normaal zijn @marcb_1977
 

Joske

Forumguru
een kleine moeite voor de dealer om toch even een aantal zaken te checken zoals bijvoorbeeld de motorophangingsrubbers? Is de wagen überhaupt al eens uitgelezen, of rijdend uitgelezen? Gewoon even drukken, dealer moet dit maar oplossen, want zoals ik dit hoor is dit absoluut niet normaal...

je mag altijd eens een filmpje posten bij koude start? (motorkap open) :)
 
Hallo allemaal,

Dank voor de "bevestiging" dat dit niet normaal is. Volgens de dealer wel en de diagnosespecialist kan op zijn apparatuur niets terugvinden van een slecht lopende motor o.i.d. Ik heb de leasemaatschappij toen de auto de laatste keer bij de dealer stond ook al benaderd. Zij vonden dat de dealer mij moest uitnodigen om met mij een proefrit te maken zodat zij konden merken wat ik merkte aan de auto. Hier is dus ook geen gehoor aan gegeven. Ik denk dat ik de leasemaatschappij nog maar eens ga bellen, echter..... we zitten alweer bijna in de zomermaanden en sinds ik dit bericht op het forum heb geplaatst, geen last meer van een schokkende auto in de ochtend. Het probleem treedt dus echt op bij lage nachttemperaturen waardoor het dus lijkt alsof de auto niet in staat is de motor soepel te laten draaien.

Ik houd nog even een slag om de arm of ik in de komende weken nogmaals het probleem ondervind. @Joske ik zal dan proberen een filmpje te maken met open motorkap.
 

CDK

Forumguru
Is de motorsteun ook al nagetrokken of desnoods losgemaakt en op het juiste moment vastgezet?
 

boontjeRS

Forumguru
Ik heb dit vorige winter ook voorgehad met m'n 318d. Na lang zoeken een injectietest gedaan, leek dat 1 injectie lekte, ook 2 gloeibougies niet goed, dit gaf wel fout op de computer. De auto rookte niet of iets dergelijks, roetfilter houdt veel tegen denk ik. Opgelost zou je zeggen dan, bleef hetzelfde onrustig draaien bij koud start, verder gezocht, gloeirelais of voorgloeisysteem werkte slecht, vervangen en auto was terug perfekt. Bij koude temperaturen blijft het gloeisysteem nog een tijdje bij draaiende motor verdergloeien, bij comonrailmotoren toch. Weet nu niet of skoda ook comonrails heeft. Zo ja, een keer laten controleren van dit kan misschien iets oplossen. Ik had wel 150d km.Succes alvast.
 

pr0mo

Lid
Binnen een minuut na het starten van de motor ging het oranje voorgloei indicatie knipperen en was er geen vermogen meer.
Nadat ik de motor opnieuw starte bleef het de hele dag weg en werkte de turbo weer.

Dit heb ik al meerdere malen gehad. Altijd 'smorgens bij een koude start. Is dit na vervangingen van het regelklepje verholpen?
 

AndreM

Forumguru
Dit heb ik al meerdere malen gehad. Altijd 'smorgens bij een koude start. Is dit na vervangingen van het regelklepje verholpen?

Yep, sinds het klepje vervangen is heb ik het probleem niet meer gehad.
En ook al is het garantie, het klepje is vele malen goedkoper als een nieuwe turbo want die was eerst vervangen zonder goed resultaat.
 

auriga

Forumguru
Als het over een tijdje weer op mocht treden, zou ik toch eens bij een andere dealer aankloppen...
Als je dan ook een filmpje oid hebt kun je dat gelijk voorleggen
 
Ik herken het probleem. Precies hetzelfde. Viel me pas recent op. Stond te schudden voor het stoplicht na 1km rijden. Ook na koude start inderdaad.
 
Bovenaan Onderaan