Octavia II start niet altijd en heeft soms hoge druk niet gehaald melding

Hallo,

ben nieuw hier en bezit sinds enkele jaren een 2012 Octavia 1.6 Tdi. Altijd probleemloos gereden, maar sinds ca 6 maanden start de auto af en toe niet. Normaal eens in de maand, maar afgelopen week 2x. Startmotor draait normaal, maar auto springt niet aan. Na 15 minuten wachten start hij wel en loopt hij ook prima. Auto rijdt verder normaal. Warm heb ik het probleem ook nog nooit gehad. Lijkt dus ook temperatuur issue of stilstandtijd.
Geeft geen zichtbare foutmelding, maar bij dealer zat er een foutcode in het geheugen: Hoge druk wordt niet gehaald. Verwacht niet dat het de hoge druk pomp is omdat hij verder prima loopt als hij eenmaal start. Lijkt alsof hij soms niet genoeg diesel krijgt vanuit de tank. Ga eerst filter vervangen en 2 leidingen richting het filter die een beetje zweten. Zijn er veelvoorkomende zaken die ik wellicht mis?
 

Tees

Donateur
Je lijkt me op het juiste spoor. Zeker zwetende leidingen zijn niet goed voor drukopbouw. Het klinkt mij alsof de brandstofpomp wat langer nodig heeft om de druk op te bouwen, maar als ie eenmaal druk heeft dat wel opgebouwd kan houden. Heb je ook bij volgas op hogere toeren geen problemen? Dan is de brandstofvraag namelijk maximaal.

P.S. even voorstellen in de Meet en Greet wordt door velen hier op prijs gesteld!
 
Buiten starten geen andere problemen. Daarom dacht ik in eerste instantie ook niet aan de opvoerpomp in de tank. Die levert genoeg als hij veel brandstof vraagt.
Zal me even voorstellen!
 

Duijzer

Donateur
Er is een topic over geweest, volgens mij bij een O3 met Kessy. Daar was de oplossing om eerst de startknop in te drukken (contact aan), even te wachten, en dan voor de tweede keer te drukken (starten)
Als je met een sleutel start kun je eens proberen om het contact aan te zetten, even te wachten en dan te starten.
Of, als hij niet aanslaat, contact uitzetten en opnieuw starten.
 
Bovenaan Onderaan