jelz
Lid
Ik was er na het vergelijken van auto’s al helemaal uit; de Octavia zou mijn nieuwe lease auto worden.
Ik had nu een Octavia combi uit 2012 en keek uit naar het vernieuwde model. Bij weer een bezoek aan de dealer besloot ik ook eens in de Fabia combi te gaan zitten. Hmmm.. niet slecht, voelt goed.. ruimte achter de bestuurder... de kofferbak. Wow, die kofferbak is veel ruimer dan ik dacht. Tuurlijk is die van de Octavia nog groter, maar.. hier heb ik toch ook genoeg aan? Na wat rekenen en twijfelen uiteindelijk toch gekozen voor de Fabia combi. Ik ben in de lease de helft kwijt t.o.v. de Octavia nu.
Nu 1000km verder wil ik graag delen wat mijn ervaringen zijn in het verschil tussen de Octavia II combi en de Fabia III combi.
Vorige auto: Octavia II combi 1.2TSI 105pk DSG Ambition Business, 16" 205/55 banden
Nieuwe auto: Fabia III combi 1.2TSI 110pk DSG Style Business, 16" 215/45 banden
De Fabia is slechts 3 cm smaller dan de Octavia die ik had. Bij het rijden voelt deze net zo ruim aan. De afwerking van de Octavia vond ik mooier, maar ik erger me nergens aan.
Het harde plastic van het dashboard. Sja, ik heb er geen last van, maakt me niet zo uit. Maar, ik rustte wel vaak mijn elleboog bovenop het portier ter ondersteuning van mijn hoofd. En nu glijd mijn arm hier steeds af. Vervelend!
Ik heb daarom wat extra moeite een goede zitpositie te vinden want het stuur is nu 3-spaaks. Ik mis mijn 4-spaaks behoorlijk. Erg jammer dat dit geen keuze was. Maar dat was voor een nieuwe Octavia niet anders geweest.
Ik had voorheen stoelen met lendesteun. Erg fijn blijkt achteraf, want ik heb nu erg veel moeite gehad met de stoelen die mij te hard in m'n onderrug duwen. Ik raak hier intussen wel wat aan gewend, maar had graag nog een lendesteun gehad.
De wegligging is merkbaar anders. De Octavia was zwaarder en voelde daarom stabieler. Ik merk dat zijwaartse wind wat meer invloed heeft op de auto. Niet vervelend, maar merkbaar. Het bochtenwerk voelt ook wat anders. De Octavia ging vloeiender door de bocht. De Fabia reageert wat directer op een lichtere stuurbeweging. Het bochtenwerk voelt m.i. daarom minder strak maar speelser aan. Ik vind dat dit de Fabia wat leuker maakt om te rijden.
Mijn zomerbanden van de Fabia zijn hetzelfde als van de Octavia; Bridgestone Turanza. Ik heb gelezen dat ze het prima doen op droog wegdek, maar slecht zijn in de regen. Toen ik dat las dacht ik, ja! Dat merk ik ook. Ik vind het geen goede band in de regen en vind dat deze dan te snel glijd. Ik weet nog niet of dit voor de Fabia anders zal zijn.
De 1.2 TSI is t.o.v. de Octavia vernieuwd en de auto is lichter. Ik voel de extra kracht en ben erg blij met deze motor in deze auto. De DSG is nog steeds geweldig! Deze motor maakt ook een mooier geluid. Hij klinkt ook krachtiger.
In de Octavia had ik een 55 liter tank, in de Fabia 45. Het lijkt er op dat ik toch ongeveer dezelfde afstand met minder benzine kan rijden. Voorheen zo'n 880km, nu zo'n 870km. Maar hier heb ik meer afstand voor nodig om dit uiteindelijk goed te bepalen. En ik merk dat ik met deze Fabia wat sportiever rij door het speelse bochtengedrag en meer kracht van de motor. Dat heeft natuurlijk invloed op hoe ver ik kan rijden met een volle tank.
Deze Fabia heeft een start-stop systeem. Ik had nooit gedacht dat ik hier blij mee zou zijn, leek me zo irritant dat telkens de motor weer moet starten. Maar dit systeem is zo snel in starten dat ik er geen ergernis aan heb en is het zelfs leuk om te weten dat als ik ergens langer stil sta de motor niet door aan het pruttelen is. Daarnaast is deze natuurlijk uit te zetten, maar met het doseren van het gaspedaal is ook al veel te regelen.
Er zitten in deze Fabia wat nieuwe snufjes zoals een lichtsensor en front assist en stoelverwarming. De lichtsensor is fijn om te hebben. Ik raak de lichtschakelaar nooit meer aan.
Met de front assist ben ik vooralsnog niet blij. in het dagelijkse verkeer verschijnt te vaak de melding dat ik dicht op m'n voorligger zit en ik probeer over het algemeen echt wel afstand te houden. Ook is de sensor heel soms van slag als ik door een tunnel rij. Dan heeft deze even geen zicht en hoor ik een harde piep. In deze eerste 1000km is dit 3 of 4 keer gebeurt en is gewoon heel vervelend, dat gepiep om niks.
Dan is er de controle of ik wel goed in mijn rijbaan blijf. Deze heb ik één keer gezien om aan te geven dat ik weer netjes terug in mijn baan moest, maar dat zat ik al...? Misschien had het systeem last van wat kruizen op de weg bij het ingaan van een tunnel.
Ik heb altijd wat ruzie met regensensors. Die van de Octavia vond ik redelijk. In de Fabia lijken ze hetzelfde te reageren.
De park distance voor en achter werken goed. Ik ben alleen achter gewend en hoor deze nou ook vaak aan de voorkant als ik de garage binnen rij. Dat was in het begin vervelend, maar nu ben ik er aan gewend.
De stoel verwarming heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik ben wel blij met deze climate controle. Ik heb twee keer eerder CC gehad maar gebruikte alleen airco. Nu ben ik bij de Fabia toch overstag gegaan om deze te gebruiken. In de Octavia kon ik deze alleen instellen op hele graden en was de voornaamste reden deze niet te gebruiken. Nu heb ik ook halve graden tot mijn beschikking en 20,5 vind ik een fijne instelling. Met de airco vond ik het fijn om de ventilatoren op me gericht te hebben. Met de CC vind ik het juist fijn om de ventilatoren over me heen te laten blazen en dat is in de Fabia handiger dan in de Octavia door de schuinere plaatsing, ook al komt de meeste lucht toch niet uit deze ventilatoren. Ik mis wel de twee zones. M'n vriendin zette de temperatuur altijd 2 graden lager dan ik. Maar misschien valt dit met de CC wel mee. We hebben nog geen langere rit samen gemaakt sinds de Fabia.
De snelheidsbegrenzer heb ik nog niet getest. Ik ben wel erg van de cruise control. Deze werkt prima.
De Amundsen is net als de vorige fijn in gebruik en weer net wat beter en mooier. Erg mooi ook bijvoorbeeld zoals de radio balans instelling grafisch in te stellen is. De navigatie is ook weer heel goed en verder heb ik er nog een hoop mee te spelen, maar ben er alleen maar positief over.
Echter... ik wou de favoriete kinder CD van onze kleuter in de CD speler stoppen. Maar.. geen CD speler meer! Nu moet ik deze thuis eerst omzetten op SD.
Al met al ben ik heel tevreden over de Fabia
Ik had nu een Octavia combi uit 2012 en keek uit naar het vernieuwde model. Bij weer een bezoek aan de dealer besloot ik ook eens in de Fabia combi te gaan zitten. Hmmm.. niet slecht, voelt goed.. ruimte achter de bestuurder... de kofferbak. Wow, die kofferbak is veel ruimer dan ik dacht. Tuurlijk is die van de Octavia nog groter, maar.. hier heb ik toch ook genoeg aan? Na wat rekenen en twijfelen uiteindelijk toch gekozen voor de Fabia combi. Ik ben in de lease de helft kwijt t.o.v. de Octavia nu.
Nu 1000km verder wil ik graag delen wat mijn ervaringen zijn in het verschil tussen de Octavia II combi en de Fabia III combi.
Vorige auto: Octavia II combi 1.2TSI 105pk DSG Ambition Business, 16" 205/55 banden
Nieuwe auto: Fabia III combi 1.2TSI 110pk DSG Style Business, 16" 215/45 banden
De Fabia is slechts 3 cm smaller dan de Octavia die ik had. Bij het rijden voelt deze net zo ruim aan. De afwerking van de Octavia vond ik mooier, maar ik erger me nergens aan.
Het harde plastic van het dashboard. Sja, ik heb er geen last van, maakt me niet zo uit. Maar, ik rustte wel vaak mijn elleboog bovenop het portier ter ondersteuning van mijn hoofd. En nu glijd mijn arm hier steeds af. Vervelend!
Ik heb daarom wat extra moeite een goede zitpositie te vinden want het stuur is nu 3-spaaks. Ik mis mijn 4-spaaks behoorlijk. Erg jammer dat dit geen keuze was. Maar dat was voor een nieuwe Octavia niet anders geweest.
Ik had voorheen stoelen met lendesteun. Erg fijn blijkt achteraf, want ik heb nu erg veel moeite gehad met de stoelen die mij te hard in m'n onderrug duwen. Ik raak hier intussen wel wat aan gewend, maar had graag nog een lendesteun gehad.
De wegligging is merkbaar anders. De Octavia was zwaarder en voelde daarom stabieler. Ik merk dat zijwaartse wind wat meer invloed heeft op de auto. Niet vervelend, maar merkbaar. Het bochtenwerk voelt ook wat anders. De Octavia ging vloeiender door de bocht. De Fabia reageert wat directer op een lichtere stuurbeweging. Het bochtenwerk voelt m.i. daarom minder strak maar speelser aan. Ik vind dat dit de Fabia wat leuker maakt om te rijden.
Mijn zomerbanden van de Fabia zijn hetzelfde als van de Octavia; Bridgestone Turanza. Ik heb gelezen dat ze het prima doen op droog wegdek, maar slecht zijn in de regen. Toen ik dat las dacht ik, ja! Dat merk ik ook. Ik vind het geen goede band in de regen en vind dat deze dan te snel glijd. Ik weet nog niet of dit voor de Fabia anders zal zijn.
De 1.2 TSI is t.o.v. de Octavia vernieuwd en de auto is lichter. Ik voel de extra kracht en ben erg blij met deze motor in deze auto. De DSG is nog steeds geweldig! Deze motor maakt ook een mooier geluid. Hij klinkt ook krachtiger.
In de Octavia had ik een 55 liter tank, in de Fabia 45. Het lijkt er op dat ik toch ongeveer dezelfde afstand met minder benzine kan rijden. Voorheen zo'n 880km, nu zo'n 870km. Maar hier heb ik meer afstand voor nodig om dit uiteindelijk goed te bepalen. En ik merk dat ik met deze Fabia wat sportiever rij door het speelse bochtengedrag en meer kracht van de motor. Dat heeft natuurlijk invloed op hoe ver ik kan rijden met een volle tank.
Deze Fabia heeft een start-stop systeem. Ik had nooit gedacht dat ik hier blij mee zou zijn, leek me zo irritant dat telkens de motor weer moet starten. Maar dit systeem is zo snel in starten dat ik er geen ergernis aan heb en is het zelfs leuk om te weten dat als ik ergens langer stil sta de motor niet door aan het pruttelen is. Daarnaast is deze natuurlijk uit te zetten, maar met het doseren van het gaspedaal is ook al veel te regelen.
Er zitten in deze Fabia wat nieuwe snufjes zoals een lichtsensor en front assist en stoelverwarming. De lichtsensor is fijn om te hebben. Ik raak de lichtschakelaar nooit meer aan.
Met de front assist ben ik vooralsnog niet blij. in het dagelijkse verkeer verschijnt te vaak de melding dat ik dicht op m'n voorligger zit en ik probeer over het algemeen echt wel afstand te houden. Ook is de sensor heel soms van slag als ik door een tunnel rij. Dan heeft deze even geen zicht en hoor ik een harde piep. In deze eerste 1000km is dit 3 of 4 keer gebeurt en is gewoon heel vervelend, dat gepiep om niks.
Dan is er de controle of ik wel goed in mijn rijbaan blijf. Deze heb ik één keer gezien om aan te geven dat ik weer netjes terug in mijn baan moest, maar dat zat ik al...? Misschien had het systeem last van wat kruizen op de weg bij het ingaan van een tunnel.
Ik heb altijd wat ruzie met regensensors. Die van de Octavia vond ik redelijk. In de Fabia lijken ze hetzelfde te reageren.
De park distance voor en achter werken goed. Ik ben alleen achter gewend en hoor deze nou ook vaak aan de voorkant als ik de garage binnen rij. Dat was in het begin vervelend, maar nu ben ik er aan gewend.
De stoel verwarming heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik ben wel blij met deze climate controle. Ik heb twee keer eerder CC gehad maar gebruikte alleen airco. Nu ben ik bij de Fabia toch overstag gegaan om deze te gebruiken. In de Octavia kon ik deze alleen instellen op hele graden en was de voornaamste reden deze niet te gebruiken. Nu heb ik ook halve graden tot mijn beschikking en 20,5 vind ik een fijne instelling. Met de airco vond ik het fijn om de ventilatoren op me gericht te hebben. Met de CC vind ik het juist fijn om de ventilatoren over me heen te laten blazen en dat is in de Fabia handiger dan in de Octavia door de schuinere plaatsing, ook al komt de meeste lucht toch niet uit deze ventilatoren. Ik mis wel de twee zones. M'n vriendin zette de temperatuur altijd 2 graden lager dan ik. Maar misschien valt dit met de CC wel mee. We hebben nog geen langere rit samen gemaakt sinds de Fabia.
De snelheidsbegrenzer heb ik nog niet getest. Ik ben wel erg van de cruise control. Deze werkt prima.
De Amundsen is net als de vorige fijn in gebruik en weer net wat beter en mooier. Erg mooi ook bijvoorbeeld zoals de radio balans instelling grafisch in te stellen is. De navigatie is ook weer heel goed en verder heb ik er nog een hoop mee te spelen, maar ben er alleen maar positief over.
Echter... ik wou de favoriete kinder CD van onze kleuter in de CD speler stoppen. Maar.. geen CD speler meer! Nu moet ik deze thuis eerst omzetten op SD.
Al met al ben ik heel tevreden over de Fabia