Octavia II HB en kleine kinderen

CZK

Nieuw lid
Dag allemaal,

Niets staat er meer in de weg tussen mij en mijn eerste Skoda, of het moet zijn dat kindjes er snel wagenziek in worden. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt in een Octavia II 1.6kW Ambiente automaat (2008, 76K) en heb het gevoel dat het wel goed zit (geen 'zwevende' auto, maar tamelijk stug). Maar ik wilde heel graag nog wat gebruikservaringen horen (en kon die niet echt vinden op het forum). Zijn jullie jonge kindjes tevreden?

Overigens kan ik voor 4.000 euro meer bij de dealer een Octavia III 1.4 Tsi 90kW Dsg-7 Elegance (2010, 59K) kopen. Dat is zoveel duurder dat ik het niet echt overweeg, maar als iemand me nou voor een misstap wil behoeden... Ik wil zeker 8 jaar rijden in mijn nieuwe Skoda.

Heel veel dank van deze nieuwe Skodarijder in de dop.
 

Bakkertje

Forumguru
Hoe de kids het op de achterbank hebben in een O2 HB, weet ik niet, in mijn O2 combi heb ik ze nooit horen klagen in ieder geval. In mijn S2 HB overigens ook niet.

Voor wat betreft je keuze, over 8 jaar uitgesmeerd is 4000 euro 500 euro per jaar, en dat is weer 42 euro per maand. Sja.. Ik denk dat als je gaat rijden dat je verkocht bent aan de 1.4 TSI vs de 1.6, dat is toch een heel ander soort motor. Heeft ook een lagere km-stand en is een jonger model.. Ow en niet te vergeten die nieuwere is een elegance vs aan Ambient en is daardoor ook luxer aangekleed..

Heb je al eens over de grens gekeken voor een auto? (www.autoscout24.de) Met een beetje speurwerk vind je daar waarschijnlijk een nieuwer model dat qua prijs er een beetje tussenin zit..
 
  • Leuk
Waarderingen: CZK

CDK

Forumguru
Welkom op het forum trouwens ;)
Ik denk dat je aan de 1.4 TSI meer plezier gaat beleven qua motor én uitvoering, als je het je financieel kan veroorloven zou ik daar voor gaan!!
 
Turboblok tegenover een atmosferisch blok, zou als ik de keuze had zeker voor het turboblok gaan oftewel de 1.4 TSI. Denk dat deze vele malen fijner en soepeler rijdt dan de 1.6 versie. Weet haast wel zeker net wat @Corné de Kluijver al zegt, als je in de 1.4 TSI een proefrit maken ga, je hem gelijk mee naar huis wilt nemen ;)
 

Falcon

Donateur
Ik heb een 1.6MPI motor zonder problemen richting de 165km geholpen in 4 jaar tijd en dat was zonder problemen (zelfs met LPG installatie). (zie bovenste link in mijn handtekening, is wel combi..maar maakt wat betreft ruimte op de achterbank geen verschil)

Wat betreft de kids. Ik heb er 2 en deze waren toen in de leeftijd van 2 en 4.. deze hebben zich prima vermaakt in de auto. Zelfs op lange afstanden was dit geen enkel probleem (Tsjechië \o/).

Kan je ons wat meer informatie verschaffen over de auto zelf?
 
  • Leuk
Waarderingen: CZK

Desperado

Forumguru
Dure rijder :cool:
Met 41 km per jaar kun je beter een auto huren of gaan fietsen :pardon:
En vergeet die 250 meter extra per jaar niet :yeehaa:
 

Falcon

Donateur
@Joske: Goed he? Lang leve thuiswerken.. ik rij dit jaar denk ik zelfs maar 30k.

Maar goed ontopic .. ik vraag mij wel af of CZK iets meer details over de wagen heeft.. opties/acessoires/prijs.
 

CZK

Nieuw lid
Dag allemaal, daar ben ik weer. Dank jullie zeer voor de reacties. Inmiddels heb ik in beide Octavia's die ik noemde een proefrit gemaakt en ik geef jullie volkomen gelijk: de 1.4 Tsi rijdt een klasse beter. Om het met een (gekuist) citaat uit Pulp Fiction samen te vatten: "it ain't the same ballpark, it ain't the same league, it ain't even the same sport."

Met moeite zou het me lukken om de vraagprijs (ruim 14k) bij elkaar te schrapen, maar ik overweeg nu toch wel sterk om aan het begin van de rit te investeren, om er de komende jaren steeds weer van te genieten. Het gaat om een automaat, dat is dus met dsg-7, en de uitvoering is Elegance Business (veel extra's). Ik ben echter vooral gecharmeerd van het rijgedrag; de wijze waarop de automaat functioneert enzo. Ik krijg het gevoel dat ik daar met name op de wat langere tripjes (mijn schoonouders wonen op 2,5 uur rijden) erg blij van ga worden.

Ik weet niet zo goed welke accessoires nog voor jullie van belang kunnen zijn om een beeld te krijgen, dus ik noem ze hier allemaal:

  • ABS (anti blokkeer systeem)
  • Achterbank neerklapbaar in delen
  • Airbags
  • Airco
  • Armsteun voor
  • ASR (anti slip regeling)
  • Audio installatie
  • Bandenspanningcontrolesysteem
  • Binnenspiegel automatisch dimmend
  • Boordcomputer
  • Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
  • Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
  • Buitenspiegels in carrosseriekleur
  • Buitenspiegels verwarmbaar
  • Carkit Bluetooth
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Cruise control
  • ECC (electronic climate control)
  • Glas getint
  • Gordijnairbags
  • Lichtmetalen velgen 16 inch
  • Metallic lak
  • Mistlampen voor
  • Multimedia systeem
  • Navigatiesysteem
  • Parkeersensoren voor en achter
  • Ramen achter elektrisch bedienbaar
  • Ramen voor elektrisch bedienbaar
  • Regensensor
  • Side-airbags voor
  • Stuur bekleed met leder
  • Stuur multifunctioneel
  • Stuurbekrachtiging
  • Stuurkolom in hoogte verstelbaar
  • Versnellingspook bekleed met leder
  • Xenon koplampen
Er kan wel een hoop stuk, zo te zien.. ;)

Tot slot, ook dank voor het advies van Bakkertje om eens in Duitsland te kijken. Ik merk alleen dat ik veel rust vind bij het idee dat deze auto gekocht is (en onderhouden is) bij de dealer waar ik de occasion nu weer zou kunnen kopen. Met zo'n jong gezin is tijd/efficiency meer geld waard dan ik me van vroeger kan herinneren.

Ik denk dat ik een dezer dagen de knoop doorhak, reacties/verdere vragen zijn zeer welkom. Ergens hoop ik natuurlijk dat ik binnenkort een 'volwaardig' lid van het forum kan worden.

Hartelijke groet!
 

CZK

Nieuw lid
Een autoliefhebber die ik sprak constateerde dat de 1.4-motor in deze Octavia een verhoudingsgewijs groot vermogen heeft (en dus flink belast wordt?). Daarom vraag ik me nu af hoe het zit met de levensduur van deze motoren. Kun je er richting de 200k mee rijden? Of is dit het type motor dat eerder flinke revisies tegemoet kan zien. Ik rij zelf 15k/jaar en wil er de komende jaren graag van (nu) 60.000 naar algauw 180.000 mee rijden. Wat staat me die jaren richting 180k te wachten? Dat zou ik graag nog weten.. Zijn er ervaringsdeskundigen?
 
Ik rij zelf met 1 van de voorlopers van de TSI motoren, namelijk de 1.8T 20V , 150 PK variant die nu iets meer dan 11 jaar oud is. Ik heb de auto met 130K gekocht en deze staan inmiddels zonder problemen op de 145K. Enige wat je hebt is het normale reguliere onderhoud. Gewoon netjes de boel warm laten worden voordat je er echt mee gaat planken en bij thuiskomst het blok nog heel even stationair laten nadraaien. Dit samen met het goed onderhouden kan je moeiteloos de 200K halen verwacht ik.
 

CDK

Forumguru
Als je de techniek met respect behandeld, netjes warm laten worden alvorens te belasten, na belasting even laten afkoelen voor het uitzetten..., JE NIET TE VEEL AANTREKT VAN HET NIEUWE RIJDEN! en af en toe bij een warme motor eens lekker doortrekt in de toeren, dan brand je motorretje lekker schoon en loopt hij als een zonnetje, op tijd een beurtje geven, juiste olie gebruiken enz enz dan kan je daar zeker heel lang plezier aan beleven, alleen je hebt een DSG dat is een fantastisch apparaat, alleen is een software upgrade door bijvoorbeeld TVS engineering bevorderlijk voor de levensduur van de dubbele koppeling, maar dat zijn keuzes die je zelf moet maken, er rijden ook genoeg mensen zonder aanpassing én zonder problemen in de rondte ;) alleen na zo'n software aanpassing is het nog meer genieten :)
 

CZK

Nieuw lid
Kijk, met dit soort berichten kan ik natuurlijk moeilijk nee zeggen tegen die auto... :yeehaa:
Als ik morgenochtend er net zo vrolijk over ben als nu, dan ik het klaar. En @Corné de Kluijver, ik ga me dan ook eens verdiepen in die TVS engineering... dank!
 

WillemJan

Forumguru
Hoi @CZK

Uit eigen ervaring kan ik je nu vertellen dat een O3 in combinatie met een DSG 'goddelijk' rijdt. (Uit het bovenstaande kan ik niet duidelijk halen of het nu een O2 of een O3 gaat worden). En een EBL heeft van nature al vele opties, dus eigenlijk is niet veel meer noodzakelijk.
Wel vind ik dat een HB meer 'klasse' uitstraalt dan een combi. Maar daarvoor geldt natuurlijk 'for my few cents'...

Groetjes... Willem-Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: CZK

ertromp

Forumguru
Zelf rijdt ik de O2 1.4 TSI met DSG. De auto is zowel getuned door TVS als ook de DSG is behandeld door TVS.
Ik ben super content met de auto! Vooral de DSG update is een aanrader want standaard vond ik de bak veel te vroeg opschakelen. Mijn auto heeft er nu 51.000 km gereden en ik rijd stevig door. Een verbruik in doorsnee rijgedrag van 1:17 moet zeker haalbaar zijn.
Ik ververs ieder jaar olie/filters en gebruik geen long life (vol synthetische) olie. Tussen de beurten door heb ik nagenoeg geen olieverbruik.
Onlangs nog 2300 wintersport km gemaakt met en files en flink doorrijden op de Duitse autobaan maar het is geweldig rijden!
De Duitse Autobild heeft vorig jaar nog een 1.2 TSI VW Polo met 100.000 km uit elkaar gehaald en motor/turbo vertoonden geen slijtage sporen!
 

EdZ

Donateur
In het verlengde hiervan de vraag die ik me stel voordat ik een volgend exemplaar koop (een Roomster, dat wel). De kans is groot dat het dan een TSI wordt. De auto rijdt maar weinig lange stukken en vaak maar ritjes van een minuut of 10. Hoe slecht is dat voor een turbo? Of maakt het niet uit zolang je maar rustig aan doet? Ik heb al eens last van vervuiling gehad met de huidige 1.4 (geen turbo) maar dat was na een keer stevig doortrappen op de rijksweg opgelost.
 

CDK

Forumguru
@EdZ, korte ritten zijn voor geen enkele motor bevorderlijk, af en toe bij een goed warm gereden motor eens lekker doortrekken in de versnellingen is dan een must, hier houd je je spulletjes gezond mee
 
Bovenaan Onderaan