Octavia II combi: Motor van achterruitenwisser vervangen

Het motortje van mijn achterruitenwisser heeft het begeven (zekering is OK) en nu wil ik weten of iemand ervaring heeft met het vervangen van de achterwisser motor?
Ik heb wat vragen:
-is dit een ingewikkelde klus of is het aan te raden dit door een profi te laten doen?
-bekleding achterklep loshalen is het gewoon lostrekken of heb je speciale tools nodig?
-moet je behalve het motortje ook nog nieuwe rubber ringen vervangen?
-Tips/trucs?

Graag jullie reacties
 

ertromp

Forumguru
Eerst de eindpositie van je achterruitenwisser markeren
Daarna de plasticdop omhoog klappen die op de wisserarm zit (daaronder zit een moer waarmee de arm op de motor zit)
Daarna de moer losdraaien en de complete wisserarm er af halen.
Daarna de bekleding aan de binnenkant van de kofferdeksel er af waarbij je als eerste die hendel moet losschroeven waarmee je aan de binnenkant de deksel naar beneden kunt trekken.
Daarna kun je de complete binnenbekleding er af trekken want die zit verder geklikt.
Daarna de stekker van de wissermotor loshalen.
Daarna drie moeren waarmee de motor vastzit losdraaien en je kunt de motor afnemen.
Bij montage zou ik inderdaad een nieuwe dichtring plaatsen waarmee het asje door het "raam" gaat.
Bijgevoegd nog de handleiding voor het verwijderen van de binnen bekleding op de kofferdeksel.

En nog een foto van zo'n wisser motor:
Heckwischer2_XL.jpg
 

Bijlagen

  • Demontage_Heckklappenverkleidung.pdf
    613,7 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
Beste ertromp, Man hardstikke tof!!! Prima info hier kan ik zo mee aan de slag. Ik Begrijp uit de handleiding om de bekleding los te maken dat je om de handel/lus aan de binnenkant los te schoeven je een tork schroevendraaier of iets dergelijks nodig heb . Maar alvast heel erg bedankt voor de tekst en de foto hier ga ik lekker mee aan de slag. Ik laat het resultaat nog weten.
Heel erg bedankt!!
 
Onlangs het motortje vervangen volgens de duidelijke instructies van ertromp (zie hierboven) ging prima. Alleen het afhalen van de wisserarm na het losdraaien van de borgingsmoer ging moeizaam omdat de arm door oxidatie nogal vast zat op het konische asje van het motortje. Maar met wat WD40 en wat heen en weer bewegen kwam de wisserarm toch los. Vervangende motor gemonteerd en arm geplaatst. Alles funktioneert weer prima. De vervangende ruitenwissermotor die ik via http://www.autoteilebilliger.de/ had besteld bij
www.rexbo.de was binnen 3 dagen bij mij thuis bezorgd. Prima kwaliteit en ook het juiste onderdeel voor € 100,16 (incl. verzendkosten uit Duitsland).

http://www.autoteilebilliger.de/
 

Thijs4motion

Forumguru
er zijn speciale ruitenwisser trekkers voor, misschien lukt het met een kleine poelietrekker.
als je het moertje er een klein stukje opdraait dan heb je een geleider
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad kleine poelietrekker werkt perfect

6080be53b76155b40322e9d1344572ac.jpg
 
Bovenaan Onderaan