mkmons
Actief lid
De eerste 3.030 km
Donderdag 20 juni mocht ik "mijn" nieuwe lease-Octavia ophalen bij de dealer. Na de gebruikelijke plichtplegingen (doek eraf) en formaliteiten (handtekeningetje hier, uitleg daar) heb ik 'm dit weekend even rustig uitgeprobeerd.
De auto is een voorraadmodel dat al sinds maart bij Skoda Center Utrecht stond te verstoffen en is af fabriek, bovenop de toch al niet kinderachtige Arctic-uitvoering, uitgerust met een Columbus (daarover later meer), elektrische ramen achter en een alarmsysteem. Op mijn verzoek zijn daaraan toegevoegd een vaste trekhaak, hulpveren en een navilock om het boevengilde wat meer werk te geven als ze zich persé de Columbus wederrechtelijk en illegaal willen toe-eigenen. En via Marktplaats heb ik nog een Skoda bagagescheidingsrek (ook wel hondenrek genoemd, maar ik heb geen hond), een plastic "kuip" van Skoda voor in de kofferbak en windgeleiders gekocht. Ten slotte heb ik ook de privacy shades overgezet vanuit de vorige, hoewel dat door de Sunset ruiten eigenlijk niet nodig is. Maar ja, weggooien is ook zo wat...
Wat valt op:
Kleine noot over Skoda Center Utrecht:
En weer is er een dealer het normaal vindt om de nummerplaten zodanig te "monteren" dat je die er met één klikje vanaf kunt halen. Wat kosten vier schroefjes nou helemaal? Mijn "eigen" Skodadealer Zenith in Amstelveen (waar ook deze auto zal worden onderhouden, net als de vorige drie) heeft er kosteloos vier schroeven ingedraaid (met een kapje erop in de juiste kleur blauw en geel) die er alleen afgeslepen kunnen worden. Uiteraard zit er nu ook een nummerplaathouder van Zenith op.
Verder stonden bij aflevering de koplampen de hemel in te schijnen, waren de ruitensproeiers zo afgesteld dat mijn achterligger er meer aan had dan ik én ontbraken de toegezegde noodhamers. Toen ik na een paar dagen mijn auto nog een dag bij Skoda Center Utrecht bracht om de trekhaak, hulpveren en navilock te laten monteren, zouden ze dat ook meteen doen. Maar... bij thuiskomst géén noodhamers en aan de koplamp- en ruitensproeierafstelling was ook niets gedaan. De noodhamers heb ik maar opgehaald en bij Zenith heb ik de rest laten doen.
Onnodig te vertellen dat ik (behalve voor de gratis navi-update) nooit meer naar Skoda Center Utrecht ga, hoewel ik daar maar 3 km vandaan woon.
Geregeld zal ik nieuwe bevindingen toevoegen aan deze post. Komend weekend vertrekken we met vrouw, kind, dakkoffer én vouwwagen richting Frankrijk; ben benieuwd hoe dat gaat bevallen...
Donderdag 20 juni mocht ik "mijn" nieuwe lease-Octavia ophalen bij de dealer. Na de gebruikelijke plichtplegingen (doek eraf) en formaliteiten (handtekeningetje hier, uitleg daar) heb ik 'm dit weekend even rustig uitgeprobeerd.
De auto is een voorraadmodel dat al sinds maart bij Skoda Center Utrecht stond te verstoffen en is af fabriek, bovenop de toch al niet kinderachtige Arctic-uitvoering, uitgerust met een Columbus (daarover later meer), elektrische ramen achter en een alarmsysteem. Op mijn verzoek zijn daaraan toegevoegd een vaste trekhaak, hulpveren en een navilock om het boevengilde wat meer werk te geven als ze zich persé de Columbus wederrechtelijk en illegaal willen toe-eigenen. En via Marktplaats heb ik nog een Skoda bagagescheidingsrek (ook wel hondenrek genoemd, maar ik heb geen hond), een plastic "kuip" van Skoda voor in de kofferbak en windgeleiders gekocht. Ten slotte heb ik ook de privacy shades overgezet vanuit de vorige, hoewel dat door de Sunset ruiten eigenlijk niet nodig is. Maar ja, weggooien is ook zo wat...
Wat valt op:
- De enorme rust aan boord. De 1.9 TDI vond ik al een stille auto, maar deze is nog veel stiller. Bij 110 km/u constant hoor ik alleen wind- en bandengeruis; de motor hoor ik echt niet.
- De trekkracht is vergelijkbaar met de 1.9 TDI, maar de 1.9 TDI pakte makkelijker op bij lage toeren. Bij de 1.6 TDI moet ik geregeld na een bocht terugschakelen omdat 'ie echt niet oppakt.
- Het veergedrag is iets stugger dan van de 1.9 TDI (wellicht door de 16" velgen) maar nog steeds comfortabel. Het plaatsen van de hulpveren lijkt nauwelijks invloed te hebben op het veercomfort.
- De navigatiedata van de Columbus zijn hopeloos verouderd. Hoewel begin 2010 in mijn woonplaats de verkeerssituatie op een paar plaatsen drastisch is gewijzigd, geeft de Columbus doodleuk de oude situatie weer. Via Skoda Nederland heb ik geprobeerd of ik daar nog wat aan gedaan krijg, maar de dame die mij na een tweet terugbelde gaf aan dat ik de volgende update kon bestellen bij de dealer. Na wat doorvragen bleek dat dat op eigen kosten zou zijn; ze vond het doodnormaal dat het "enigszins" achterliep. Bizar detail: in mijn vorige O2 heb ik in september 2011 een tweedehands Pioneer AVIC F3210BT gemonteerd die actuelere navidata had. Maar daar had de dame geen boodschap aan. Uiteindelijk heeft Business Lease geregeld dat ik bij Skoda Center Utrecht de volgende update gratis mag laten installeren.
- De in deze uitvoering standaard aanwezige comfortstoelen (mét stoelverwarming!) zitten echt geweldig. In al mijn vorige auto's heb ik vanwege rugklachten een speciaalstoel van Récaro laten monteren, maar ik heb zomaar het idee dat ik die in deze auto niet nodig ga hebben.
- Het verbruik is met gelijkgebleven rijstijl dik 10% lager dan van de 1.9 TDI.
- Automatisch inschakelend dim- en achterlicht (i.c.m. een originele lichtschakelaar met auto-stand die ik bij een demontagebedrijf op de kop had getikt voor drie tientjes)
- Coming home en leaving home verlichting
- Bochtverlichting
- Comfort blinking naar 5 x i.p.v. 3 x
Kleine noot over Skoda Center Utrecht:
En weer is er een dealer het normaal vindt om de nummerplaten zodanig te "monteren" dat je die er met één klikje vanaf kunt halen. Wat kosten vier schroefjes nou helemaal? Mijn "eigen" Skodadealer Zenith in Amstelveen (waar ook deze auto zal worden onderhouden, net als de vorige drie) heeft er kosteloos vier schroeven ingedraaid (met een kapje erop in de juiste kleur blauw en geel) die er alleen afgeslepen kunnen worden. Uiteraard zit er nu ook een nummerplaathouder van Zenith op.
Verder stonden bij aflevering de koplampen de hemel in te schijnen, waren de ruitensproeiers zo afgesteld dat mijn achterligger er meer aan had dan ik én ontbraken de toegezegde noodhamers. Toen ik na een paar dagen mijn auto nog een dag bij Skoda Center Utrecht bracht om de trekhaak, hulpveren en navilock te laten monteren, zouden ze dat ook meteen doen. Maar... bij thuiskomst géén noodhamers en aan de koplamp- en ruitensproeierafstelling was ook niets gedaan. De noodhamers heb ik maar opgehaald en bij Zenith heb ik de rest laten doen.
Onnodig te vertellen dat ik (behalve voor de gratis navi-update) nooit meer naar Skoda Center Utrecht ga, hoewel ik daar maar 3 km vandaan woon.
Geregeld zal ik nieuwe bevindingen toevoegen aan deze post. Komend weekend vertrekken we met vrouw, kind, dakkoffer én vouwwagen richting Frankrijk; ben benieuwd hoe dat gaat bevallen...