Octavia gen 3 1.2tsi

Dylanklb

Nieuw lid
Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb mijn oog laten vallen op een hele nette Octavia 1.2tsi van 2013 motorcode cjz 105pk, toch hoor ik van meer kanten dat deze auto's slechte motoren hebben nu heb ik hier al t een en ander gelezen dat het met de distributieriem beter is maar hoe is jullie ervaring met de rest van het onderhoud als turbo en dergelijke de auto die ik op het ook heb heeft 160xxx gelopen , en zijn deze motoren betrouwbaar en kan ik met normaal onderhoud tot 3 ton + doorrijden ? Ik hoor graag jullie meningen

Met vriendelijke groet Dylan
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet is de 3e generatie met distributieriem en daardoor een stuk betrouwbaarder.
 

fobbe

Nieuw lid
Ik heb een 1.2 TSI uit 2014 met 185000 km op de teller. Met de distributieriem geen problemen gehad. Wel heb ik deze preventief laten vervangen bij 120.000 km. Ik merk wel dat mijn olieverbruik oploopt, 1 liter op 4000km met 0W30. Schijnbaar komt dit volgens de Wegenwacht vaker voor bij kleine cilinders met een turbo. En schijnbaar is dit ook bij de TSI motor een bekend iets, iets met te dunne schraapveren. Nieuwe schraapveren etc. kost iets van 1.500 euro. Misschien checken of distributieriem al eens is vervangen?
 

Tees

Donateur
De EA211 generatie motoren die in de O3 zitten zijn tamelijk betrouwbaar. De distributieriem gaat lang mee (tot wel 240k km), de problemen met het olieverbruik zijn vrijwel volledig verdwenen (je kan eens pech hebben zoals hierboven, al is 1:4000 nog niet extreem maar wel significant). En een turbo, tsja, die kan altijd eens stuk gaan, net als een EGR. Dat zijn wel de onderdelen waar je aan moet denken als je m tot de 300k wil rijden.

Over het algemeen solide blokken dus.
 
Bovenaan Onderaan