Octavia combi RS

CDK

Forumguru
gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, mooie machine! en heel veel veilige en plezierige kilometers toegewenst!

Cyrus

Actief lid
Er is een speciale interface van Kenwood nodig om de MaxiDOT aan te sturen en de PDC-info op het scherm van de Kenwood te toveren. Er wordt door dealers echter vaak een standaard CANBUS interface in gezet, omdat die aanmerkelijk goedkoper is en feitelijk doet wat 'ie moet doen: geschakelde +12V, speedpuls en lichtsignaal doorgeven (zodat de dag/nachtschakeling voor de radio-display en verlichting werkt).

Schijnt overigens alleen bij een OII faceliftmodel te kunnen, tenzij de comfortmodules gewisseld worden voor nieuwere versies (in geval van een PFL).

Dank voor de fijne reacties en de informatie over de Kenwood.
Ik heb navraag gedaan bij de leasemaatschappij over de speciale kabel van Kenwood voor de PDC informatie etc. Helaas is dit niet in de standaard offerte meegenomen. Extra bijbetalen heb ik echter geen zin in, dus we laten het maar zo.

Apparaat werkt verder prima en zeer plezierig. Zeker de wijze hoe het verkeer op de route zichtbaar wordt gemaakt. De bediening is even wennen, maar kan ik na 2 dagen al redelijk blind vinden.

Heb een kleine 1000km gereden gisteren en vandaag. Eerst motor warm laten worden en bij 100 graden van de olie (volgens maxidot) een paar keer vol gegaan. Zowel de snelheid als de snelheidsbeleving zijn prima. Op de afsluitdijk 'm gedurende 5 km flink op zijn staart getrapt.

Verder wisselend gereden. 130/140 in z'n 5/6 en aardig wat km op provinciale wegen met 80km a 100km.

Als het weer weer wat beter is, wil ik wat bochten gaan proberen zoals de A2 naar A10 zuid richting de Rai.

Vandaag eerste sprintje gedaan met ee Golf V gti. Ging niet echt voluit en hield het bij 120km/u voor gezien. We gingen redelijk gelijk op.

Dit zijn de leuke momenten. Met de zafira was ik op straatlengte afstand gezet. Met de O2 rs kun je >95% van de medeweggebruikers redelijk makkelijk passeren.

CDK

Forumguru
ik zou ff rustig aan doen de 1e 3000km..... ;) maar tis wel verleiderlijk natuurlijk :)
Vandaag eerste sprintje gedaan met ee Golf V gti. Ging niet echt voluit en hield het bij 120km/u voor gezien. We gingen redelijk gelijk op.

Dit zijn de leuke momenten. Met de zafira was ik op straatlengte afstand gezet. Met de O2 rs kun je >95% van de medeweggebruikers redelijk makkelijk passeren.

sitechris

Donateur
En na 1500 km kan het gas wel erop. Heb ik met gti ook gedaan. Geen problemen mee gehad qua olieverbruik oid.

@Silex: Dat scheelt weer. Dacht dat het pas bij 90 graden kon.
@Sitechris: Dat is mooi. Nog 100km te gaan. Alhoewel eerst het weer beter moet worden. Op dit moment zijn stoplichtsprintjes wat mij betreft iets te riskant.

Leuke is trouwens dat ook passagiers de RS meer waarderen dan de zafira. Hij rijdt soepeler en ligt beter op de weg is de feedback die ik krijg. Wat oudere mensen die ik soms naar huis breng konden de hogere instap van de zafira wel meer waarderen.

Heb er ondertussen 2500 km opzitten. Auto bevalt prima. Motor lijkt wat losser te zijn gekomen. Wel heb ik de grenzen absoluut nog niet opgezocht. De bocht vanaf de A2 naar A10 richting Den Haag heb ik met 110km/u gereden. Had zeker het idee dat meer mogelijk is. Moet echter nog meer gevoel qua wat de auto kan en niet kan krijgen.

Langere afstanden is echt heerlijk. Gisteren voor mijn werk naar Leeuwarden en vandaag op en neer naar Apeldoorn. Lijkt wel een ritje van Amsterdam naar Haarlem. Voordat je het weet ben je er alweer.

Leukste tot zover is dat de meeste automobilisten geen idee hebben wat de RS kan. Hij valt niet echt op door de 13 in een dozijn grijze kleur. Het RS logo lijkt de meeste automobilisten ook weinig te zeggen. Heb dus al menig stoplichtsprintje gewonnen, alhoewel niet van echt snelle autos. Alhoewel ik er een paar BMW 3 series eruit heb gereden. :)

sitechris

Donateur
De meeste 3 series (316, 318, 320) pak je wel met je RS. Dus dat vind ik niet zo verbazingwekkend. Maar idd.....het leuke van een RS is dat het een echte sleeper is. Alleen een kenner weet wat er naast je staat. Het wordt overigens nog beter als je hem laat chippen, dan heb je echt een monstertje :)

Chippen zit er helaas niet in. Mag niet van de leasemaatschappij. Heb in juni/juli een gechipte RS met DSG6 gereden. Rijdt inderdaad nog een stukje beter. Had 265pk. Koppel weet ik niet.

Klopt verder inderdad dat de RS vrij anoniem is. Lekker rechts staan en dan de linkerauto er compleet uit rijden. Ook al een paar keer meegemaakt dat een auto gaat duwen en bumperkleven. Terug naar z'n vijf en flink gas geven. Zie je ze niet meer terug :)

Heeft de RS met z'n 2.0 TSI motor, dezelfde optionele DSG bak als een 1.8 TSI?

Nee. De 1.8 tsi heeft een dsg 7. E 2.0 heeft vanwege meer vermogen een dsg 6 met natte plaat. De dsg 7 heeft een droge plaat. Het verschil snap ik ook niet precies, maar de natte plaat van de dsg 6 schijnt meer vermogen aan te kunnen.

Zo, we zijn alweer 5 maanden en 17.000 km verder. Auto bevalt nog steeds prima.

Auto rijdt relaxt maar toch alert bij reguliere belasting. Bij wat zwaardere belasting wordt karakter wat aggresiever. Dus snelweggebruik als stoplicht sprintjes zijn beide aan de RS besteed. Ook bochten met hoge(re) snelheden gaat de Octavia II RS prima af.

In mei een dagje Duitsland met m'n zoontjer gedaan. Ook op hoge snelheden (220-230) is de wegligging voorbeeldig. Als een blok ligt de auto op de weg. Ook geen trilling kunnen bespeuren.

Feit dat ik al veel te veel km heb gereden bewijst maar hoe fijn de auto is in dagelijks gebruik. In de zomervakantie vier weken naar zuid Spanje met de auto. Verheug me er nu al op. :)

Paar kleinigheden die iets minder zijn:

Olieverbruik
Heb ondertussen al 2 literflessen olie bijgevuld. Dit ben ik niet gewent. Heb hiervoor een Octavia 1 1.8T, Vectra 2.0T en een Zafira 1.8 gereden in de lease. Heb hier nooit olie bij hoeven vullen. De garage deed dit altijd bij het onderhoud. Mijn rijstel is niet echt veranderd tov de Octavia 1.8T en Vectra 2.0T (assertief, maar met respect voor de temperatuur van de motorolie en koelvloeistof). Ook heb ik de auto netjes 5.000km ingereden. A-Point Skoda gaf aan dat hoog olieverbruik normaal is bij de TSI moteren. Ze gebruiken dunne olie voor het oprekken van de onderhoudsbeurt naar 30K

Fluittoon bij de buitenspiegels
Bij hogere snelheden (zeg 140+) hoor ik vaak (niet altijd) een fluittuin die bij de buitenspiegels vandaan komt. Niet echt hinderlijk, maar wel jammer

Kenwood navigatie
Bevalt opzich prima. Wel wat traag als je in hektisch stadsverkeer zit. Dan heeft de kenwoord moeite het tempo bij te houden. Verder baal ik van de beperkte installatie van het systeem door de dealer (Veprada Autostudio). Ze hebben geen USB-kabel en microfoonaansluiting (voor muziek luisteren vanaf je smartphone) niet aangesloten. Kan dus geen kaarten update, daar de kenwood dit alleen via USB toestaat en niet via SD kaart. Verder hebben zo ook de 'speciale' VAG kabel niet gebruikt bij installatie waardoor de parkeersonsoren en climate control niet zichtbaar zijn op de kenwood.

Alles bij elkaar dus een zeer tevreden RS rijder. Ben nu al aan het zinsspelen op de O3 RS station Januari 2017 als waardige opvolger :)

Bovenaan Onderaan