Octavia Combi Elegance G-TEC Groengas

Weessies

Actief lid
@johant

http://cngeurope.com

Wisselt heel sterk van land tot land. Gelukkig heeft de wagen ook "gewoon" een 50-liter benzinetank en rijdt ie daarop ook best zuinig. Maar liefst maak ik daar zo min mogelijk gebruik van. In Nederland heb ik er standaard maar 10 liter in zitten, voor noodgevallen.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    295,1 KB · Weergaven: 12

Weessies

Actief lid
Welkom @Weessies Groengas, dat is het zelfde als LNG oftewel vloeibaar aardgas?

Dank je, @Cordoba! Nee, Groengas is biogas dat tot aardgaskwaliteit is opgewerkt en onder hoge druk, maar wel gasvormig, wordt opgeslagen in de tank van de auto. Vandaar de naam Compressed Natural Gas (CNG). In de praktijk wordt zowel Groengas als aardgas in het aardgasnet ingevoed en tank je dus altijd een mengsel van fossiel aardgas en gas van duurzame oorsprong.

Cordoba

Forumguru
Biogas, is (methaan)gas dat afkomstig is van bijvoorbeeld een mestput? Overigens moet je altijd kritisch kijken naar de 'labeltjes' die ergens aan gehangen worden. Een mooi voorbeeld is biomassa: 10-20 jaar terug had dit een vrij goede naam, maar in feite was dit vaak afvalhout, snoeiafval, en gekapt struikgewas dat gewoon meegestookt werd voor de opwekking van energie, dus het goede milieu-effect op papier, was in de praktijk te verwaarlozen. Gelukkig worden mensen langzamerhand wel steeds kritischer op zogenaamde groene labels, maar helaas blijft weggeving en politiek vaak sterk achter (een mooi voorbeeld zijn de zwaar gesubsidieerde plug-in-hybrides, die in de praktijk vaak 2x zoveel verstoken als een conventionele auto.

Weessies

Actief lid
Biogas, is (methaan)gas dat afkomstig is van bijvoorbeeld een mestput? Overigens moet je altijd kritisch kijken naar de 'labeltjes' die ergens aan gehangen worden. Een mooi voorbeeld is biomassa: 10-20 jaar terug had dit een vrij goede naam, maar in feite was dit vaak afvalhout, snoeiafval, en gekapt struikgewas dat gewoon meegestookt werd voor de opwekking van energie, dus het goede milieu-effect op papier, was in de praktijk te verwaarlozen. Gelukkig worden mensen langzamerhand wel steeds kritischer op zogenaamde groene labels, maar helaas blijft weggeving en politiek vaak sterk achter (een mooi voorbeeld zijn de zwaar gesubsidieerde plug-in-hybrides, die in de praktijk vaak 2x zoveel verstoken als een conventionele auto.

100% eens, @Cordoba, dat steekt vrij nauw! Wat je niet wil is dat biogas wordt opgewekt uit levende gewassen, want dan concurreert het met de voedselkringloop. De beste optie is inderdaad mest, daar hebben we in Nederland nogal veel van. Daarnaast baggerslib. Dingen die dus echt geen herbruikbaarheid meer hebben, behalve door ze te vergassen.

Weessies

Actief lid
Wat voor mij de doorslag gaf was dat deze wagen 97gr/km CO2 uitstoot bij fabrieksopgave, en dat zie ik nog geen benzinebrander doen. Na de Greenline de schoonste Octavia tot nu toe en we weten allemaal dat met diesel een hoop andere meer vervullende stoffen meekomen. En door Groengas te gebruiken ook nog eens CO2-besparend aan de andere kant. Dus geen fiscaal aangedreven elektrische auto voor mij -- hoewel ik een Tesla op wind-of zonne-energie geweldig zou vinden, wat een beest is dat! -- maar deze geweldige Octavia:D

Wát een geweldig levendig forum is dit trouwens, hulde!!:rockon:

jonbongoofy

Forumguru
@turboturbo CNG en LPG zijn 2 verschillende brandstoffen. De ombouw naar CNG is een stuk complexer dan de ombouw naar LPG. (evenals de kosten) en zijn niet compatibel. Helaas zou ik soms zeggen ;)

jonbongoofy

Forumguru
@turboturbo even bij onze buren geweest voor een vergelijkend staatje wellicht schept dit wat duidelijkheid

Beispiel VW Caddy mit 100 - 110 PS aus spritmonitor:

Benzin: 8.65 L/100km a 8.6 kWh/L = 74.39 kWh/100km

LPG: 10.52 L/100km a 6.9 kWh/L = 72.59 kWh/100km

CNG 6.1 kg/100km a 12.5 kWh/kg = 76.25 kWh/100km

Nur der Preis ist unterschiedlich. Korrekterweise müsste man (wie im Supermarkt) den Preis pro kWh auszeichnen:

Benzin: 1.476 Euro für 8.6 kWh = 17.16 ct/kWh

LPG: 0.626 Euro für 6.9 kWh = 9.07 ct/kWh

CNG: 1.056 Euro für 12.5 kWh = 8.45 ct/kWh

Weessies

Actief lid
@turboturbo even bij onze buren geweest voor een vergelijkend staatje wellicht schept dit wat duidelijkheid

Super dat staatje, @jonbongoofy!!

En als je dan bedenkt dat het moderne VAG 1.4TSI/CNG-blok genoegen neemt met tussen de 4 en 5kg/100km (op Spritmonitor mijn Octavia 4.0 gemiddeld!), dan valt die prijs per kWh nog gunstiger uit...

Maar goed, dat geldt uiteraard ook voor de andere brandstoffen die genoemd zijn.

Joske

Forumguru
Welkom hier (je hier ook maar even welkom heten Wouter ;) )

en ik heb nu pas door dat het om een 1.4TSI gaat trouwens :D

Hoe zit het eigenlijk met de koeling bij deze motoren? En is betreffende klepsmering e.d. , zijn daar ook problemen te verwachten zoals met LPG al eens het geval was/is?

Bovenaan Onderaan