Octavia Combi Elegance G-TEC Groengas

Weessies

Actief lid
@Joske Idd een 1.4TSI. Hij is wel standaard geknepen van 140 naar 110pk. Het octaangehalte van aardgas is hoger (110 geloof ik) en daardoor loopt hij mooier rond. Over klepsmerings-problemen heb ik nog niks gehoord. Gelet op de vollediger verbranding verwacht ik dat niet, bij lpg was het volgens mij vooral een kwestie van ongecontroleerde verbranding. Koelsysteem is standaard. Er is een extra commonrail voor de CNG-toevoer. Die wordt gewoon watergekoeld. Olie wordt wel extra snel ververst, ik neem aan uit voorzorg...
 

Joske

Forumguru
Hij is wel standaard geknepen van 140 naar 110pk
Olie wordt wel extra snel ververst, ik neem aan uit voorzorg...
vandaar dat ik toch nog enige voorzichtigheid waarneem van het moederconcern betreffende de betrouwbaarheid van deze combinatie ;)

mij vooral een kwestie van ongecontroleerde verbranding
niet helemaal, want de benzine zorgt ook voor een vorm van koeling bij inspuiting, hetgeen je mist bij het "drogere" lpg
 

Weessies

Actief lid
Maar @Joske, enige link leggen tussen lpg en CNG is opmerkelijk hoor. Het enige is dat de G in de naam allebei voor Gas staat, verder zijn het totaal andere stoffen. CNG is methaan, wordt gasvorming toegepast en dus niet vloeibaar. Lpg is afgevangen restgas dat vloeibaar wordt toegepast. Totaal andere processen.

Skoda geeft er in Tsjechië 4 jaar fabrieksgarantie op, ook op de wagens die ik lever; dat lijkt me nauwelijks een voorzichtige actie:angel:
 

Weessies

Actief lid
over CNG weet ik namelijk niet veel, dus het is niet zozeer kritiek maar eerder informatie waar ik op uit ben :thumbsup:

Voor mij ook pas sinds kort een beetje helder geworden. Heb er uiteindelijk op mijn site veel info over opgenomen, maar er is nog veel meer te vinden. Op zich bijzonder dat, terwijl we in ons land bovenop aardgas zitten, het nooit echt is aangeslagen.
 

Frank

Forumguru
Ik heb CNG overwogen, had hij minstens 125 pk gehad, én hadden er in dit land iets meer dan de5 of zo stations geweest
 

Weessies

Actief lid
moest het 7% bijtelling zijn.... dan reed half Nederland met CNG rond! :deuk:

Haha, inderdaad, wij grossieren in fiscale aangedreven auto's, meer dan bij jullie...:yeah:

Ik heb CNG overwogen, had hij minstens 125 pk gehad, én hadden er in dit land iets meer dan de5 of zo stations geweest

Die 125pk zit er wel in, dat voel ik nu al met m'n nieuwe unit. Die stations in België is inderdaad een drama. Kip en ei verhaal... Frankrijk ook drama. Duitsland en Italië daarentegen rond de 1000 punten. Ook kwestie van fiscaliteit.
 
Bovenaan Onderaan