Octavia Combi Elegance Business 1.2 TSI

G

Guest1

Hey ppaddo, Ik heb van mijn dealer vernomen dat de auto's per trein deze kant op komen. Vanaf het moment dat ze in Nederland zijn, zijn ze als het goed is door de dealer te lokaliseren. Als het meezit heb ik mijn aflevering volgende week zaterdag. Spannend dus... Jij ook nog veel succes met de laatste loodjes.

ppaddo

Lid
Woehoe! De auto (35-PJT-1) is in Nederland en het leer zit er zelfs al in. Nu nog een kwestie van MoBridge Bluetooth erin en dan rijden maar!
Aanstaande woensdag hebben we afgesproken voor de aflevering, maar ik denk dat ik aanstaande zaterdag maar alvast even ga kijken hoe hij er bij staat!

Als een kind zo blij is aardig op mij van toepassing nu

ppaddo

Lid
Uiteraard kon ik niet wachten tot woensdag en ben dus van het weekend even langs gereden. Helaas stond mijn nieuwe Octavia op slot en was er geen verkoper in de buurt die hem even open wilde gooien. Vandaar deze foto van het interieur door de beregende ramen heen. Ik ben er zelf erg tevreden over!

attachment.php

Tof, ziet er mooi uit hoor!! Wanneer denk je de auto te kunnen ophalen, en hoe lang is dan de levertijd geweest eigenlijk?

ppaddo

Lid
aanstaande woensdag om 16:00 uur ben ik aan de beurt. Dan heb ik er bijna 4 maanden wachten op zitten

ppaddo

Lid
Nou hij is er! Woehoe wat is dat leer verdomd mooi geworden zeg! Als ik de kans krijg zal ik binnenkort wat foto's plaatsen bij daglicht.
Onvoorstelbaar hoeveel er ingesteld kan worden met het Columbus/maxi dot systeem!

Enige 'baalpunt' tot nu toe is dat ik met geen mogelijkheid mijn (behoorlijk nieuwe) smartphone gekoppeld krijg met de auto/Columbus. Het lijkt er (soms) op dat het gaat werken, maar keer op keer krijg ik uiteindelijk de melding 'cannot connect tot mobile phone'. Binnenkort ga ik toch maar eens kijken of mijn oude telefoon (een Sony Ericsson Xperia X1 met WM6.1 wel wil verbinden. De Samsung Omnia 7 met Windows Phone 7 wil in ieder geval niet. het betreft hier het achteraf ingebouwde systeem dat qua specs gelijk zou moeten zijn aan het fabriekssysteem.

Maar verder wat een heerlijke auto. Hij voelt wel serieus een stuk groter aan dan mijn Leon en die 'powerdome' (nou ja, bultje) op de motorkap ziet er wel erg stoer uit. De 1.2 blijft je verrassen, wat een kracht uit zo'n naaimachientje. Volgens mij ga ik nog erg veel plezier beleven aan deze auto!

ppaddo

Lid
Inmiddels staat de teller op ruim 27000 km en heb ik de auto wel aardig ingereden. De foto's moet ik nog maken, maar die komen er echt.
Over het 1.2tje ben ik nog steeds laaiend enthousiast. Wat een heerlijk ding in vergelijking met die antieke 1.6 8 klepper uit de Leon.

Er zijn echter ook kleine ergenissen waar ik mee zal moeten leren leven. Zo vind ik het stuur ronduit beroerd vastpakken. Het stiksel voelt hard/scherp aan en de vorm van het stuur is het gewoon net niet. Ook daarmee zal ik wel verwend zijn met het sportstuur van de Leon, maar ik vind hem net te iel en de vorm is ook net niet helemaal rond (het stuur zelf natuurlijk wel, maar de ronding waar je hand omheen gaat net niet). Ik heb al gekeken naar een RS stuur, maar dat gaat een iets te dure grap worden.
In mijn Leon had de sigarettenaansteker een afdekklepje dat met een veertje netjes de boel afsloot. De Octavia heeft gewoon zo'n imitatie aansteker erin zitten en dat ding slingert altijd door de auto (ik heb vaak mijn smartphone aan de stroom hangen).

De paraplubak is een leuke gadget, maar dan moet je wel aan weerszijden een stuk piepschuim leggen. Anders word je gek van het getik door schuivende paraplu's.
Tenslotte lijkt mijn Columbus niet helemaal in orde te zijn (zie het Columbus topic). Daar wordt echter de 15e naar gekeken.

De Octavia is een fijne auto, maar ik ben er nu wel achter dat ik toch meer gecharmeerd ben van een wat sportievere auto. Van de nieuwe Leon schijnt ook een Combi te komen, dus wie weet is dat t.z.t. een leuke opvolger. Qua formaat hoeft het van mij in ieder geval niet groter, dit formaat volstaat meer dan goed! Een Octavia RS zou ook gaaf zijn, maar die hebben helaas geen groen milieulabel. Die krijg ik er dus niet door bij de leasemaatschappij.

Ik zal eens proberen om binnenkort wat foto's toe te voegen

JayBee

Nieuw lid
Ben het helemaal eens met je opmerking over de sigarettenaansteker. Dat ziet er echt niet uit en vind ik echt het allerlelijkste aan mijn Skoda.

hemi24

Forumguru
Het rare is als ik naar je koplampen kijk, lijkt het net alsof jij geen Xenon met AFS hebt, maar dit is toch nog altijd standaar op de EBL?!?

ppaddo

Lid
Er zit toch echt xenon met AFS op hoor. Bij het starten van de auto geef ik de buurt echt een halve lichtshow als de verlichting zich instelt.

Misschien dat het zo beter te zien is

attachment.php

1. Als je er originele paraplu´s in hebt rammelt het toch niet mag ik hopen
2. Je hebt van die aanstekers die bovenaan gewoon een usb ingang hebben, makkelijk past namelijk ook de oplader in van de meest iphone, htc, bb etc.

hemi24

Forumguru
was inderdaad gezichtsbedrog, op de foto leek het net alsof de inham aan de zijkant (buiten) naast de lens er niet zat.

Mijn paraplu ligt achter de achterbank, domweg te lang om in de paraplubak te passen. Blijkt wel een handige opbergruimte voor bijvoorbeeld een boodschappentas of andere plastic zakken, die bewegen ook niet heen en weer...

Zo'n usb-lader zoals Paul deze bedoelt heb ik kortgeleden ook aangeschaft:
12v-usb-lader-voor-in-de-auto.jpg

Jsuyk

Nieuw lid
Mag ik vragen van welk Bluetooth systeem je gebruik maakt? Is dat welke standaard wordt meegeleverd of heb je een mObridge of andere erin laten zetten? Ik ben in de markt voor een Octavia en ik zie even door het bos de bomen niet meer qua welke met welke telefoon samen werkt.

ppaddo

Lid
ik heb de premium bluetooth. Die kan je af fabriek krijgen of, om een beetje bijtelling te ontduiken, achteraf in laten bouwen. Overigens kan ik sinds vandaag bevestigen dat dat systeem prima werkt. De problemen liggen toch aan mijn telefoontoestel.

ppaddo

Lid
En ondertussen 40.000 km onderweg (bijna) en inmiddels ook op de winterbanden. Ik heb toch spijt als haren op mijn hoofd dat ik er niet (achteraf) een sportonderstel onder heb laten zetten. Ik vind het al geen superstrakke bak, maar op die winterbanden is het echt drama. Wat een gezwabber.

Door de winterbanden ben ik wel achter dat mijn rechter achterband wel degelijk lek was, want met de winterbanden heb ik geen last meer van een hyper-actieve bandenspanningsenor!

Verder bevalt de auto goed. De 1.2 TSI is een fijn motortje, hoewel snelheden boven de 100 funest zijn voor je verbruik. Rij ik veel op "rustige" snelwegen, dan is 1:15 niet zo moeilijk. Van het weekend echter lange stukken 130/140 (op de teller) gereden en het verbruik zakt gelijk naar 1:13..
Voor het goede had hij achteraf wel een slagje kleiner gemogen (formaat A3 SB). Misschien dat ik over 2/3 jaar dan maar eens bij dat merk ga winkelen, hoewel die Mission L misschien ook wel interessant wordt. Voorlopig is het echter nog niet zo ver, dus de komende tijd blijf ik tevreden rijden in mijn Okkie.

Hetzer

Forumguru
Ja was mij ook al opgevallen, als je de 1.2 TSI op de staart trapt begint hij aardig te verbruiken!

Bovenaan Onderaan