Octavia Combi EBL & Apple

valderrama

Senior Member
Ik ben in de running voor een Octavia 1.6TDI EBL met nog een aantal extra opties.

Nu vraag ik me af hoe het exact zit met het Apple Connectivity Pack aangezien ik een Apple gebruiker ben. In mijn huidige auto heb ik een iPod Classic 80GB en die moest met een speciaal kabeltje van het automerk zelf aangesloten worden om er voor te zorgen dat ik 'full iPod control' heb. Daarmee bedoel ik dat je dan alle muziek informatie (artiest, titel, album) zichtbaar hebt en dat je ook door de playlists kunt bladeren om ze te selecteren.

Nu heb ik gelezen dat de EBL zonder (speciaal?) kabeltje komt om je iPod aan te sluiten. Ik vraag me af of dat dit een speciaal kabeltje is die je nodig hebt om die full iPod control (inclusief albumcovers?) te krijgen? Of kun je een ipod met de gewone Apple kabel aansluiten en beschik je dan over de volledige functionaliteit?

En ja, ik weet dat er sd kaartjes in kunnen en dat er een harde schijf in zit maar daar ga ik niet mee werken. Mijn muziek wordt semi automatisch beheerd door iTunes slimme afspeellijsten en daar zit juist de winst.
 

micky

Forumguru
Ik gebruik het niet, ik stream met bluetooth en daarmee geeft hij sowieso de covers door van de iPhone, verder staat verreweg de meeste muziek gewoon op 2 Sd kaarten (tot 128Gb).
Maar de afspeellijsten kun je dus gewoon streamen, het zal dus ook wel met de gewone apple kabel werken.

Kan het nu niet voor je proberen omdat de auto bij de dealer staat voor een beurt.
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij gaat dat gewoon via een standaard Apple USB kabel en hoef je daar verder niets voor te doen.
Check anders even de manual ;)
 
Mijn EBL begin laatst in eens U2 af te spelen toen ik mijn iPhone via USB aansloot om deze op te laden.
Ik heb er verder niet mee gespeeld omdat ik al mijn muziek op een SD kaarten heb staan. Wel zal ik dat albumart getoont werd.

Ik heb ook al eens geprobeerd te achterhalen was Appel Connectivity nu precies is. Je hebt geen vreemde mitsumi aansluiting meer, maar krijgt gewoon AUX en USB. Het schijnt dat je Apple audio via de USB op je Columbus kunt bedieden.

Rijd anders even bij een dealer langs , dan weet zo hoe het zit door het even uit te proberen.
 

Joske

Forumguru
Ik heb ook al eens geprobeerd te achterhalen was Appel Connectivity nu precies is. Je hebt geen vreemde mitsumi aansluiting meer, maar krijgt gewoon AUX en USB. Het schijnt dat je Apple audio via de USB op je Columbus kunt bedieden.
dat '"schijnt'" niet zo te zijn.. dat is ook gewoon zo ;)
 

valderrama

Senior Member
Ik ben er inmiddels achter. Zoals inderdaad aangegeven kun je wanneer je het Apple Connectivity pack hebt gewoon je idevice met de bijbehorende kabel op de USB aansluiting aansluiten en je hebt full iPod control.

Thanks allemaal.
 

Bas_Vonk

Actief lid
Hoi, ik heb gisteren mijn O3 Style Businessline ontvangen en vraag mij af waarom mijn Iphone 6 niet te vinden is via mijn Columbus in Smartlink (aangesloten middels kabel), De Columbus ziet de IPhone in "media"als USB-schijf (ook handig, maar zou ook Smartlink willen zien werken), de Style zou standaard uitgerust zijn met : Apple connectivity en Smartlink, wie weet welk "vinkje"ik ben vergeten te zetten. Of verwacht ik te veel wanneer ik wacht op iets als mirrorlink waarbij de navigatie van mijn IPhone op de Columbus te zien zal zijn.
 

valderrama

Senior Member
Niet een kwestie van vinkjes.

Aansluiten is werken. Ik verwacht dat je geen gebruik maakt van een originele Apple Lightning kabel.
 

Bas_Vonk

Actief lid
Nieuwe auto, nieuwe telefoon (IPhone 6), originele kabel - het werkt niet ! Frustraties alom ! help !
 

valderrama

Senior Member
Vreemde zaak. Vaak hebbe imitatie kabels problemen met data connectie en Apple controles. Vandaar.

Bij mij was het gewoon een kwestie van aansluiten en de Columbus herkende hem meteen. Vroeg of ik verbinding wilde maken. Bij de tweede keer kreeg ik een melding op de iPhone of de auto standaard zonder goedkeuring mocht verbinden. Werkt uitstekend.

Woensdag komt iOS 9 uit en dan moet CarPlay ook wireless gaan werken. Ik ben benieuwd of de Columbus dat ondersteund (denk van wel). Voorwaarde is wel dat je eenmalig met de kabel goed hebt moeten kunnen verbinden...

Geen gejailbreakte iPhone? De iPhone al een keer volledig uit en aan gezet?
 

Bas_Vonk

Actief lid
Phone uit en weer aan gezet (2x), 1 keer los van de Columbus en 1 keer connected, maar het werkt niet .. Iemand dezelfde ervaring ? [edit] andere IPhone (6+) werkt wel, zal alles resetten en opnieuw proberen, wie weet
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    853,1 KB · Weergaven: 76
  • image.jpg
    image.jpg
    1.007,2 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:

abelsj

Forumguru
Bij mij werkt het perfect (iphone6 verbonden via de originele apple kabel op de usb van de skoda colombus). Na verbinding krijg ik gewoon een aantal apps op het scherm dewelke ik gewoon kan openen en bedienen.
 

CR=

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn iPhone 6 maakt ook geen verbinding met CarPlay. Apple lightning kabel maar krijg de melding dat er een probleem met de USB verbinding is.
 

Bas_Vonk

Actief lid
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn iPhone 6 maakt ook geen verbinding met CarPlay. Apple lightning kabel maar krijg de melding dat er een probleem met de USB verbinding is.
Snap er na vanmiddag helemaal niets meer van, Columbus naar fabrieksinstellingen, Phone gereset en nog niet werken.. hang daarna de 6+ van mijn vrouw er aan en in 1 keer bingo en werken.. ZUCHT !!
 

CR=

Nieuw lid
Ik was vanmiddag bij de Skoda dealer en daar vertelde de persoon van de werkplaats balie dat dit in de octavia opgelost wordt door een update. Maar ik vindt het dan vreemd dat anderen op dit forum het wel werkend hebben met een iPhone 6. Of heeft het met de style uitvoering te maken?
 

valderrama

Senior Member
Voor de Apple adepten onder ons... vandaag komt iOS9 uit. Wellicht dat het dan ineens wel bij degenen werkt waarbij er nu issues zijn...

Bij mij werkt het op meerdere devices (geen jailbreak, alleen met originele Apple lightning kabel) feilloos.

Tevens is het zo dan met iOS 9 CarPlay nu ook wireless zou moeten kunnen werken. Of dat in mijn nieuwe MY2016 Octavia zo is ga ik morgen testen (staat nu bij schade herstelbedrijf) maar ik hoop het wel!

EDIT: dit zijn de wijzigingen volgens Macrumors:

The major change to CarPlay in iOS 9 is wireless support. In some cars and with some systems, the iPhone is able to connect to the car without requiring a wired Lightning connection.

CarPlay in iOS 9 also includes deeper support for car control systems, so a car's knobs can be used to control CarPlay features. Apps developed by car manufacturers are available in CarPlay as well, so car features can be accessed without the need to leave the CarPlay interface.
 

micky

Forumguru
Ik ben het even kwijt, maar dit werkt sowieso toch alleen maar op de MJ2016 modellen? of kan een 2015 ge-update worden?
 
Bovenaan Onderaan