Octavia combi de eerste 2500 kilometers

Skoda user1970

Actief lid
Beste mede forumlezers,

Na 2 weken rijden tijd voor een eerste impressie.

Comfort is super! Stoelverwarming met de lage temperaturen erg prettig.
Langzaamaan begin ik de talloze mogelijkheden van navigatie en telefoon te kennen.
Zelfs voicecontrol! Erg handig en veilig:smirk:

Motor begint nu wat los te komen.
Vindt dat de schakelindicatie wel erg vroeg aangeeft om op te schakelen.
Dit zal wel met het verbruik te maken hebben.
Meer dan 1000 kilometer op een tank is mogelijk.

Waar ik wel van opkijk is dat de start-stop installatie de motor zelf start als de versnelling langere tijd in neutraal staat.
Verder geen bijzonderheden tot nog toe.
Op naar de 5000 km

Met vriendelijke groeten,
Octavia user1970
 

peperskoda

Forumguru
Dat de start/stop installatie de motor vanzelf weer start heeft te maken met het verbruik van electriciteit tijdens de stilstand. Komend voorjaar zul je merken dat de tijd dat de motor uit staat langer is als nu. Meestal heb je de lampen aan, de climatecontrol doet z'n werk, je radio mag nog geluid voortbrnegen en vast nog wel andere stroomverbruikers. Die combinatie maakt dat het systeem op een bepaald moment het signaal krijgt om weer de motor te starten om de stroomvoorziening op peil te houden. Des te minder stroomverbruikers je aan het staan tijdens de werking van het start/stop systeem, hoe langer de motor uit blijft. Tegelijkertijd geldt ook dat het systeem de motortemperatuur in de peiling houdt. Bij koude motor zal het systeem niet werken.
 

CharlesTucker

Forumguru
Mooi dat je tevreden bent, maar dat is eigenlijk geen verrassing, het zijn gewoon fantastische wagens. Wat dat start-stop systeem betreft, alles wat peperskoda vertelt, en nog een hele verzameling andere zaken worden in de gaten gehouden. Stuurhoek, hellingshoek, en nog wat. Schakelindicator lijkt inderdaad wat vroeg te vragen om op te schakelen, daarover zijn wel de nodige discussies te vinden op dit forum. Persoonlijk ga ik ervanuit dat daar door de engineers over na is gedacht, en volg ik hem meestal wel op. Maar 65 in z'n 5 vind ik toch wat gortig. Dat geeft ie overigens bij mij alleen aan als de motor goed warm is, bij een koude motor komen de adviezen altijd wat later. Ik rij vrijwel altijd meer dan 1000km op een tank, en volgens de maxidot kunnen er dan altijd nog wel zo'n 200 bij ook voordat er echt getankt moet worden. Veel plezier verder in je volgende kilometers.
 
Bovenaan Onderaan