Octavia Combi 14% gaat niet door!

Canon-Eye

Forumguru
de voordelen van een leaseauto t.o.v. zelf een auto kopen worden echt steeds kleiner
Zal best, maar het blijft in het algemeen toch wel zo dat je (aanmerkelijk) méér kwijt bent als je hetzelfde kaliber auto geheel privé zou rijden.

Ik zou het dan ook niet onredelijk vinden als particuliere Greenline-rijders bij wijze van overgang enige jaren een aangepast MRB-tarief zouden gaan betalen inplaats van de volle diesel-mep. De lease-greenliners houden tenslotte ook nog jaren hun lagere bijtelling; wie privé gekozen heeft voor een schonere auto mag daarvoor m.i. dan ook nog wel even beloond worden.
Of is het welbekende 'gelijkheidsbeginsel' nu opeens niet meer van toepassing?:(
 

Pablos

Senior Member
Misschien snap ik iets niet, maar op dit moment wordt er toch al mrb betaald dor de leasemaarschappij. De reden dat 1 van die leasemaatschappijen in Flevoland zit, was naar ik begreep dat de provinciale opcenten(??) daar lager waren
 
Ik zou het dan ook niet onredelijk vinden als particuliere Greenline-rijders bij wijze van overgang enige jaren een aangepast MRB-tarief zouden gaan betalen inplaats van de volle diesel-mep. De lease-greenliners houden tenslotte ook nog jaren hun lagere bijtelling;
Of is het welbekende 'gelijkheidsbeginsel' nu opeens niet meer van toepassing?:(


Waarom vergelijk je bijtelling met MRB? Als ik dit jaar nog een 14% auto lease, wat volgend jaar 20% wordt, dan betaal ik vanaf volgend jaar ook gewoon (meer) MRB.
 

Canon-Eye

Forumguru
Waarom vergelijk je bijtelling met MRB? Als ik dit jaar nog een 14% auto lease, wat volgend jaar 20% wordt, dan betaal ik vanaf volgend jaar ook gewoon (meer) MRB.
Nee, je betaalt meer inkomstenbelasting door een hogere bijtelling. Da's niet hetzelfde.
Als er (meer) MRB moet worden betaald, dan is dat voor de leasemaatschappij, die dat wellicht weer aan je werkgever doorbelast. Hoe die op zijn beurt daarmee omgaat hangt af van de afspraken die jij met je werkgever hebt, via de leaseregeling of anderszins.

Tsja...MRB heeft niets met bijtelling te maken...kortom...appels met vliegtuigen vergelijken
Ik vergelijk niets met elkaar - of het moet zijn de autokosten van de leaserijder t.o.v. die van de privérijder (voor eenzelfde auto). En de (aankomende) MRB heeft daar nou juist alles mee te maken... kortom... foute conclusie.

Dit overigens naar aanleiding van de geciteerde opmerking van Andrik in een eerdere post.
 
Lekker toontje Canon-Eye. Ik kan je gedachtenlijnen niet volgen en als ik vraag om een cijfermatige onderbouwing van je standpunt(en) blijft deze uit. Welk punt wil je nou eigenlijk maken?
 
De MRB wordt gewoon in het leasebdrag geplust. Dit moet de leaserijder dus gewoon betalen. De leasemaatschappijen hebben nu al in de kleine lettertjes staan dat de leasebedragen volgend jaar omhoog kunnen gaan i.v.m. de MRB. Helaas geen voordeel dus....
 

Canon-Eye

Forumguru
@Gerben71, als je met "financiële onderbouwing" verwijst naar je post #13: die vraag had ik niet herkend als specifiek aan mij gericht.
Als ik het wél zo had begrepen, dan zou mijn wedervraag geweest zijn: "Wat bedoel je?"

Ik rij tegenwoordig namelijk uitsluitend privé, en wel ruim 28000 km/j.

Maar ik heb over een periode van een jaar of 45 allerhande van dienstwege verstrekte auto's ter beschikking gehad, van simpele kevers tot de betere middenklassers waaronder een stuk of 4 Audi's; laatstelijk een Octavia combi 1.9 Tdi BL DSG.
Sinds er verschillende bijtellingstarieven zijn ook altijd voor de volle mep. Dat deed elk jaar op 31 maart (bij het invullen van het aangiftebiljet) wel even pijn, maar die pijn werd ook altijd meteen weer verzacht door het besef dat ik voor dezelfde auto toch meer kwijt zou zijn als ik 'm privé zou rijden. Want met die (fiscaal) gemaximeerde km-vergoeding zou ik, in elk geval in de jaren '80 en later, toch ook lang niet zijn uitgekomen. Privé hebben we er trouwens ook altijd een 2e auto bij gehad - maar wel een kleinere, dus...

Ik begrijp natuurlijk best dat de leaserijder van nu, die voor een lage-bijteller heeft gekozen, het sneu vindt om zijn kosten te zien stijgen. Maar dan is het nog altijd voordeliger dan eenzelfde auto particulier te rijden, als je netjes alle kosten meetelt. ("Punt 1")
Dat vind ik overigens niet erg, hoor - ik heb er zelf lang genoeg van mogen profiteren. En ze kunnen ook nog dóór blijven profiteren van een verlaagde bijtelling voor de looptijd van het leasecontract, bij wijze van overgangsmaatregel. Mooi toch? Schoner rijden wordt beloond, en da's goed.

Welnu, om diezelfde reden zou ik het ook niet onredelijk hebben gevonden als de schone privérijders ook nog iets langer beloond zouden worden voor hun schone keuze, door voor die lage uitstoot-dieseltjes als een Fabia GL, Punto Eco en noem ze maar op, een wat aangepast MRB-tarief in te voeren inplaats van ze op één hoop te gooien met de rest van de dieselwereld. Gaat niet gebeuren denk ik - maar ik zou het wel op zijn plaats gevonden hebben... ("Punt 2")
 
Bovenaan Onderaan