Octavia Combi 14% gaat niet door!

Pablos

Senior Member
Daar zullen ze niet vrolijk van worden.....soort van succesnummer dat geen nummer werd (laat staan een succes)....
Ik ben blij dat ik gewoon voor 20% DSG heb gekozen :)
 

Rick

Senior Member
Anderzijds als je nu ziet dat levertijden oplopen tot 7 maanden dan is het voor 2013 helemaal niet mee reeel om 14% auto's te leveren en misschien wel voor 2014 ook niet economisch rendabel om de volumes extra op te krikken (investering in fabriek) door met veel moeite een 14% auto te maken (investering in onderzoek).
 

Pablos

Senior Member
Eens, maar tegelijkertijd zie je dat de ruime auto's met 14% de markt redelijk beheersen. Ik hoor weinig mensen die echt super enthousiast zijn over bijv. een megane met 14%, maar dat puur uit financieel oogpunt rijden.
M.a.w. de investering betaald zich terug in marktaandeel. Aan de andere kant, het gaat voor de 14% natuurlijk alleen om het kleine Nederland (andere landen andere normen).
De investering in de fabriek zal denk ik wel meevallen, ik denk dat het optie pakket (pano dak, wieltypen, etc) en de motor-aansturingssoftware meer bepalend zijn voor de extra grammetjes (zowel in CO2 als gewicht) om er te komen.
 

Rick

Senior Member
Eens dat het maar voor het beperkte Nederland is. Als ik kijk naar de 14% HB dan hebben ze er een andere bak in gelegd (6 ipv 5 bak) én iets met de motor gedaan (kan natuurlijk ook softwaretechnisch zijn). Maar goed zal toch allemaal getest moeten worden lijkt mij.
 

Altos

Banned
Persoonlijk merk ik (als particulier koper) dat het hele "bijtellingscircus" af en toe wat irritatie doet opwekken.
Je kan geen autoreview meer lezen of er wordt gehamerd over hoe goed een auto is icm de bijtelling. Sinds wanneer is de kwaliteit van een auto bepalend door een opgelegde regel, van de staat in de vorm van bijtellingspercentage, welke alleen voor zakelijke rijders geldt?
Ook op feestjes is het al doorgedrongen, het karakter van de auto in kwestie wordt niet besproken, de eventuele passie of juist aversie voor bepaalde opties dan wel uiterlijke kenmerken zijn ver te zoeken. Wel krijg je te horen dat de auto maar 14% of 20% bijtelling kost en dat je voor die prijs niets beters kan rijden. Er worden, door sommige, opties besteld waarvan een hoop mensen niet weten wat het doet of kan, en als ze deze 100% zelf moesten bekostigen was het allemaal niet nodig. De looks zijn misschien niet je van het maar goedkoop issie wel!
Nu komt de melding dat deze, net zo fantastisch ogende, rijdende, volgeladen kwaliteits auto, wat duurder uit zal vallen dan gehoopt en meteen wordt er naar een ander merk gekeken danwel geschoven met prioriteiten.
Dan wordt er volgens mij : of veelvuldig boven budget gereden...of er is weinig meer over van de autopassie/hobby...ik weet het niet.
Een nieuwe auto kost verschrikkelijk veel geld, maar je krijgt daar ook veiligheid, zekerheid en als het goed is een mooie auto voor terug...dat geldt voor ons allemaal, zowel zakelijk als prive, is het dan zo erg dat er wat extra duiten op gaan aan deze auto? zoja? misschien wat anders rijden met een lagere nieuwwaarde of wat overbodige opties weglaten maar laat het klagen aub achterwege.
Zou je zelf ook een nieuwe auto rijden als je er eerst voor moest sparen of lenen?

Dit komt misschien over als een jaloerse klaagzang maar niets is minder waar.
Ik heb altijd in gebruikte auto's gereden, welke ook allemaal met hun imperfecties kwamen, wel was er een brok karakter en passie aanwezig...of het zoeken naar net die ene met die ene optie in die ene kleur...herkenbaar?
Nu ben ik in de mogelijkheid geweest om de 2e nieuwe auto aan te schaffen en, zo trots al een pauw natuurlijk, deze zelf samen te stellen.
Graag vertel ik hierover en beantwoord ik ieders vragen maar ben de vraag over bijtelling icm optie's, wielen en kleur nu wel beu.
Dit zijn meestal ook de mensen die al vanaf hun eerste auto, deze zakelijk rijden.
Koop eerst eens zelf een auto, onderhoud deze, betaal alle reparaties en slijtage onderdelen zelf en kom dan nog eens zeggen dat je genaaid wordt door de bijtellingsregels. Goedkoop is autorijden helaas voor niemand hier in nederland maar je hebt zelf in de hand wat je kwijt bent in de maand...keuzes, keuzes, keuzes...
Laatst met een collega berekend wat onze auto's onszelf kosten, daarna de vraag aan hem (hij rijdt deze zakelijk) of hij zijn auto ook prive zo had gekocht...nee was het antwoord...kost me veel te veel.
Dit voorbeeld zal voor iedereen anders zijn maar soms weet je gewoon niet wat iets kost als het je nooit voorgerekend wordt.
Ik begrijp overigens wel het "verkapt salaris" verhaal, dit staat nu niet ter discussie wat mij betreft.

Ik wil hiermee niemand tegen het zere been schoppen maar moest dit wel even kwijt. Dit leuke forum hoort (naar mijn mening) vooral over Skoda te gaan en niet wat iemand wel of niet kan/wil betalen.
 

Gunner

Forumguru
Helemaal mee eens Altos. Bedankt voor het perfect verwoorden van ook mijn gedachtes. Je hoeft maar een radio of tv aan te zetten, een autoblad open te slaan of de bijtelling voert de boventoon. Van veel auto's weet ik inmiddels wel hoeveel bijtelling ze hebben, maar niet wat de catalogusprijs is. Een particuliere autokoper is blijkbaar niet interessant voor de importeurs van veel merken.

Natuurlijk kan ik wel kiezen voor een dikke motor met Businessline Elegance djakkerdieflipflap. maar dat kost me gewoon 5000 euro extra die ik mag aftikken. En daar bedank ik vriendelijk voor.

Als ik tegen kennisen/vrienden/familie zeg dat ik een nieuwe auto heb gekocht vinden ze het blijkbaar vreemd dat ik deze niet lease?

Komt er nog eens bij dat de fiscale bijtellingsregels compleet de verkeerde kant op gaan. Een particuliere rijder van een Citigo mag volgend jaar weer MRB gaan betalen. Maar iemand die deze op 31-12-2013 nog gaat leasen mag *wel* nog vier jaar genieten van lage fiscale bijtelling. Hoe krom is dat??

Dus nee, dit bericht doet mij niet echt een gevoel van medelijden oproepen. Als je graag deze auto wil rijden, kies je er ook voor als er meer betaald moet worden. Dat zou niet uit mogen maken toch?
 

Thorgal

Forumguru
Kreeg vandaag nog net een mail met de aankondiging van deze uitvoering, lekkere timing...
Maar zoals in een ander topic aangegeven lopen de levertijden nu al afschuwelijk op en lijkt het me beter om ervoor te zorgen dat dat netjes wordt afgehandeld
En of het nu privé of zakelijk is, het is wel godendom te blijven streven naar minder uitstoot
 

hemi24

Forumguru
Maar waarom gaat het nu niet door?

Domweg om het feit dat de combi's niet voor 2014 te leveren zijn?
 

Rick

Senior Member
Ik ben het (als leaserijder) deels eens met Altos. Ik vind dat het bijtellingspercentage wel erg nadrukkelijk naar voren komt in de reviews/reclames en dergelijke terwijl slechts een derde van de verkochtte auto's een lease auto betreft. Echter het verkapte salaris verhaal is gewoon een belangrijk deel van de discussie. Hoewel ik niet elke rekening van het onderhoud zelf zie of hoef te betalen betaal ik hem indirect wel zelf. En die keuze maak ik bij de bestelling van de auto. De leaseprijs bevat alle kostencomponenten in één bedrag. Daarbij kan ik kiezen om mijn leasebijdrage bruto uit te laten keren of aan een leaseauto te spenderen. Ik kies voor de leaseauto en betaal daarmee die auto dus gewoon zelf. Logisch daarom ook dat de leaserijders dat ene moment dat ze de kosten wel kunnen beinvloeden (= de bestelling) heel belangrijk vinden en er veel over wordt gepraat. En eerlijk gezegd heb ik niet een directe voorliefde voor Skoda nee. Ik rij nu een Audi A3, maar met een tweede kleine onderweg zoek ik meer ruimte en voor hetzelfde geld en ben zo bij Skoda uitgekomen. Als die geen 20% bijtelling had geboden was ik verder gaan zoeken. Niks mis mee, hoogstens voor niet lease rijders vervelend dat het forum met bijtellingsinformatie wordt vervuild, maar dat kan m.i. niemand kwalijk worden genomen. Ik herken het klagen eerlijk gezegd niet, wel dat er regelmatig over wordt gesproken. En als dit dan bijvoorbeeld erover gaat dat een auto volgend jaar mogelijk geen 20% bijtelling meer heeft en dan in 25% valt, vind ik het ook een heel logisch en relevant onderwerp. In niet lease rijder termen zou dat betekenen je jaarlijks 1000 Euro meer betaalt voor je auto.
Let wel ik heb veel respect voor mensen die nieuwe auto's kopen. Daar heb ik het geld niet voor op de plank liggen. Het siert je dat je spaart om een jezelf een mooi cadeau te geven. Maar zie het aub niet zo dat leaserijders gratis hun auto rijden, want dat geldt voor niemand.
 

hpolie

Senior Member
Beste @ Rick, ik ben het volkomen met je eens.
De boos doener is de nl regering die probeert heel de bevolking gek te maken en iedereen tegen elkander op te zetten zodat je geen eensgezindheid meer heb. Zelf heb ik alle soorten en merken auto's gereden en nu ik 66+ ben heb ik toevallig een nieuwe Skoda gekocht vanwege de hoge inruil van mijn 17 jaar oude C15 bestel auto en natuurlijk om de degelijkheid van deze Skoda Fabia Combi Arctic 1.2 TSI en ja ik baal ook dat ik nu de helft meer wegenbelasting moet betalen dan voor mijn C15 maar daarvoor rij ik nu wel lux en dat op mijn oude dag en daar ik hoop dat ik er ook nog 17 jaar mee kan rijden en als dat zo is ben ik ruim in de 80 dus waar zal ik mij dan nog druk over maken :jaja:
 

Darkside

Forumguru
Komt er nog eens bij dat de fiscale bijtellingsregels compleet de verkeerde kant op gaan. Een particuliere rijder van een Citigo mag volgend jaar weer MRB gaan betalen. Maar iemand die deze op 31-12-2013 nog gaat leasen mag *wel* nog vier jaar genieten van lage fiscale bijtelling. Hoe krom is dat??


Is niet helemaal waar. Bij ons, en ik denk de meeste werkgevers, gaan de leaserijders ook gewoon MRB betalen.
Dit word gewoon verrekend in de leaseprijs.
Een simpele berekening geeft aan dat je voor een megane die je nu gaat leasen gewoon 100,- meer kwijt bent dan vroeger.

Dit neemt niet weg dat ik het verder eens ben met de strekking van het verhaal.
Ik wil graag bepaalde zaken op mijn auto hebben. En dit moet ik dan in mijn budget zien te passen.
Het liefst wil ik (logisch denk ik) een 14% auto. Maar de Greenlines van Skoda bieden niet wat ik graag zou willen.
Het is dan niet dat ik dan maar in een megane ga rijden omdat die wel 14% is.
Het is zelfs niet zo dat ik dan maar een HB ga leasen of naar VW overstap.
 
Bovenaan Onderaan