Octavia Combi 1.4TSi Arctic besteld

Sk_Hans

Forumguru
De koop van een nieuwe auto was aanleiding om flink wat op internet te zoeken en daardoor ontdekte ik ook dit forum.

Een goede week geleden heb ik de knoop door gehakt en een Octavia Combi 1.4TSI in Arctic uitvoering besteld. De Arctic uitvoering had zoveel extra's al standaard dat ik nauwelijks iets aan opties heb kunnen/hoeven bestellen, eigenlijk alleen electrische ramen achter.

Het enige nadeel van de auto vind ik de zilverkleur in het verder zwarte dashboard en deuren. Dat zou ik graag vervangen door het (namaak)hout dat in het verleden bij de Elegance versie te bestellen was. Nieuw kan het niet meebesteld worden. Volgens de dealer is het wel achteraf te vervangen maar is dat zéér duur. Volgens mij moet het mogelijk zijn die kunststof delen los te bestellen en dan zelf te vervangen (voor ongeveer 200-250 euro).

De auto wordt waarschijnlijk begin december bij de dealer afgeleverd. Met de dealer heb ik afgesproken dat de auto direct na 1 jan geregistreerd en geleverd wordt, zodat hij van 2013 is. Nog flink wat nachtjes slapen dus... :)

Intussen ben ik ook veel aan het lezen over tuning en zit daar serieus over na te denken.

Zelf rij ik sinds 2005 een Fabia Combi 2.0 Elegance (heerlijke auto) en mijn vrouw in een Fabia 1.4 16v.

Sk_Hans

Forumguru
Die Skoda shop had ik inderdaad ontdekt. Helaas hebben zij alleen de delen voor het middendeel van het dashboard en niet de strips voor dashboard en deuren. Die kunnen ze niet leveren. Als ik kijk naar de prijzen die zij als standaardprijs opgeven, kom ik op de schatting van 200-250 euro bij een dealer. Bij mijn dealer dacht dat de verkoper dat de complete deurpanelen vervangen moesten worden en kwam op een prijs van 700 euro.:shocked:

Intussen heb ik hier op het forum ook de handleidingen ontdekt om zelf de greep op deurpanelen los te maken zonder te beschadigen. Dan moet het toch ook wel lukken om die plastic strips zelf te vervangen.

Sk_Hans

Forumguru
Wat mij opviel bij het hele uitzoeken, onderhandelen en bestellen van een nieuwe Skoda is dat het wel lijkt of de dealers niet zitten te springen op het verkopen van een nieuwe auto. In deze crisis tijd zou je toch echt wel anders verwachten. Ik ben bij drie Skoda dealers in de regio langs geweest, omdat niet iedereen het juiste model in de showroom had staan en om (inruil)prijzen te kunnen vergelijken.

De dealers waren vriendelijk maar lijken wat afstandelijk te reageren op iemand die al folders en internet bestudeerd heeft en redelijk weet wat hij wil. Bijna alsof je niet echt serieus genomen wordt. Moet je tegenwoordig soms eerst drie keer terugkomen? Als je zegt dat je bij een heel goede prijs eventueel direct wilt tekenen, wordt je soms wat glazig aangekeken. Vervolgens deden alle verkopers een voorstel en gaven wij aan dat we daar nog even over na wilden denken en dat we ook bij andere dealers zouden informeren. Tot mijn verbazing nam niet één van de dealers in de daarop volgende week het initiatief nog even contact met ons op te nemen. Ik had toch wel een mailtje verwacht met de vraag of we nog interesse hadden en eventueel een iets aangepast aanbod. Daar waren nog genoeg openingen voor. Los van de prijs had men bijvoorbeeld ook nog iets extra's aan kunnen bieden met een korting om ons over de streep te trekken. Bijvoorbeeld als extra een set winterbanden met korting, verlengde garantie oid. Dingen die voor een flink bedrag in de prijslijst staan maar een dealer inkoop veel minder kosten. Maar helemaal geen reactie van geen van de dealers.

Wij moesten er zelf achteraan gaan. Van één dealer kregen we toen per mail een reactie in de trant van: "We kunnen niks meer aan de prijs doen. Tot ziens en fijne dag nog". Ik voelde me virtueel zo ongeveer de showroom uit gezet worden. Toen ik de directeur daar op aansprak, deed die vervolgens wel onmiddellijk een nieuw aanbod en rondde de prijs af op een mooi rond bedrag. Dat was een net gebaar en daar hebben we toen toch de auto besteld. De nieuwe prijs lag slechts enkele honderden euro lager. Dan is het toch vreemd dat men daar eerder niet op in gaat en zo reageert.

Rallye

Forumguru
Is mij ook opgevallen. Vorig jaar ben ik met een vriendin langs de Skoda- en de SEAT-dealer geweest voor een Fabia Greenline of Ibiza Ecomotion. Keurig een proefrit in een Polo (Ibiza niet beschikbaar) en Fabia gemaakt. Beide verkopers (overigens ook mijn eigen Skoda-dealer, niet mijn verkoper) noteren haar mailadres, maar nemen naderhand geen contact meer op. Ze koopt ergens anders een SEAT.

Voor mijn nieuwe RS ben ik naar een grote dealer in de buurt geweest. Er zitten mensen (werknemers) te praten in de zaak, maar er moet iemand anders bijkomen om mij te helpen. Kan dat praten niet op een plek waar ik ze als klant niet zie? De verkoper biedt op mijn vorige RS (naar later bleek) precies de ANWB-waarde. Bij het maken van een prijs hanteert hij niet de prijs per 1 maart, maar de prijs van februari (scheelde € 200). Maar prijsverhogingen moet je als klant toch betalen, dus waarom lokt zo'n verkoper daarover een latere discussie uit? Toen ik na een gesprek van een kwartier niet meteen wilde tekenen was hij zijn belangstelling kwijt. Gaat om een auto van (toen nog) € 35.000, en de mogelijkheid (heb ik vermeld) dat ik daar in het vervolg het onderhoud laat doen.

Bij mijn eigen dealer was het eerste bod al redelijker, wordt meegedacht. Ik krijg een kopie van een plaatje van het nieuwe interieur, waar de andere dealer niets over verteld had. Prima, dus laat ik hem ook daar onderhouden, al is dat niet de makkelijkste optie.

Ander merk. Mijn vader rijdt een Opel Meriva van het oude type, met semi-automaat. Hij wil een nieuwe, maar op de Meriva, zo blijkt vorig jaar bij de dealer, is enkel een automaat leverbaar op de diesel: onbetaalbaar. Dus wachten op de Mokka, die wel leverbaar zou worden met automaat. De Mokka verschijnt op de Opelsite. Geen automaat voorlopig. Voor de lol nog maar eens naar de Meriva gekeken, die nu wel een benzinemotor met een automaat heeft. Waarom belt zo'n dealer niet met mijn pa als hij hoort dat de Meriva met automaat leverbaar wordt?

Sk_Hans

Forumguru
Intussen (na 2 weken en opnieuw mailen) antwoord gekregen van de dealer. Alle elementen voor het dashboard kunnen in principe gewoon besteld worden. Maar voor de deuren schijn je toch alleen het hele deurpaneel te kunnen bestellen, en dat kost honderden euro. Ik ben bang dat het dus zilver/alu blijft in plaats van houtlook.

Sk_Hans

Forumguru
Zojuist werd ik gebeld door de dealer met de mededeling dat de auto volgende week geproduceerd wordt. Nog een week of 7 wachten.

Sk_Hans

Forumguru
Vandaag eventjes bij de dealer geweest om de auto te bekijken. Zier er mooi uit. Nu nog vier weken wachten tot de aflevering.

Michel

Forumguru
Over vier weken staat je Octavia mooi in het nieuwe jaar geregistreerd. Op aanraden van mijn dealer laat ik mijn nieuwe Superb ook in het begin van het nieuwe jaar afleveren, ook al zou hij al in december kunnen worden afgeleverd. Ik denk alleen niet dat mijn auto nu al is geproduceerd en al in Nederland is.

Miez1

Forumguru
Hi Sk_Hans,

Heb je bij meet en greet gekeken? Er is net een Octavia Combi Artic afgeleverd en Rogiertje heeft er foto's bij geplaatst dus dan maakt het het wachten iets dragelijker ;)

Omdat we in dezelfde regio wonen vraag ik me af waar je de auto uiteindelijk heb besteld, mijn ervaringen bij Holsch zijn namelijk totaal anders.

Alles gute en succes met wachten:xyxthumbs:

Miez

Wild Chocolate

Senior Member
Intussen (na 2 weken en opnieuw mailen) antwoord gekregen van de dealer. Alle elementen voor het dashboard kunnen in principe gewoon besteld worden. Maar voor de deuren schijn je toch alleen het hele deurpaneel te kunnen bestellen, en dat kost honderden euro. Ik ben bang dat het dus zilver/alu blijft in plaats van houtlook.

In een ander topic hierover, opperde iemand om de aluminium-look strips bijvoorbeeld zwart te spuiten met plasti-dip. Dat is een spuitbaar soort rubber/kunststof. Ik denk dat als je het netjes eromheen afplakt, dat inderdaad een goede optie kan zijn. Het grote voordeel is dat je het altijd weer kan verwijderen (kan op een plek waar je er vaak langsschuurt ook een nadeel zijn!). Ik geloof dat een spuitbus 2 tientjes kost.

Even gezocht: bij plastidip.nl zijn de bussen erg goedkoop. Ken ze verder niet, en ik zie geen thuiswinkel keurmerk o.i.d. Dus als je er zou bestellen, zeker even googlen naar gebruikerservaringen. (zie trouwens ook 1-2-3 geen verzendkosten op de site staan.)
Conrad heeft het ook, maar is wel duurder.

Sk_Hans

Forumguru
Ik zag de foto's van de andere Arctic. Ziet er mooi uit. Alleen heb ik "gewone sportstoelen" ipv leer. Mijn ervaringen met Holsch zijn wisselend. Ik heb er enkele jaren geleden de Fabia van mij vrouw nieuw gekocht. Toen ging alles prima bij de verkoop. Alleen wilden ze een jaar later voor de eerste kleine beurt bij nog geen 5000km daar ruim 200 euro voor rekenen. Deze keer leken ze wat minder geïnteresseerd om een nieuw auto te verkopen. Je zou verwachten dat dealers in deze tijden juist een flinke drive zouden hebben om te verkopen. Maar daar was absoluut niks van te merken. De auto heb ik uiteindelijk bij SKU in de Meen besteld, vlakbij mijn werk.

Wat de alu-strips betreft. Ik heb inmiddels alle strips en randen voor het dashboard besteld en ga de alu versies vervangen door de houtlook. De vier strips op de deuren ga ik matzwart spuiten. Ik wacht nog even af of ik dat met verf of met dat plastidip ga doen. Leuke klus voor in de kerstvakantie. De auto wordt 2 jan afgeleverd.

Bovenaan Onderaan