Octavia combi 1.2 TSI DSG Elegance

ferry

Lid
Sinds een aantal dagen ben ik na 8 weken wachten eindelijke de trotse bezitter van een Octavia Combi 1.2 TSI Elegance DSG in de kleur anthracite grey. Het lease budget liet enkel nog Sunset, een trekhaak en hulpveren toe. Ik was in eerste instantie voor de ELB uitvoering gegaan maar deze bleek toch te duur. Dit heeft vnl. te maken met het feit dat de leasemij hier minder korting op krijgt vanuit de dealer.

Ook heel lang getwijfeld over de kleur. Mijn vorige auto's waren nl. allen zwart. Nu toch maar voor iets anders gegaan. Vooral omdat ik de zilveren dakrailing er dan beter uit vindt komen.

Na de eerste 250km wil ik zover dat mogelijk is graag een mijn mening geven over de auto en een vergelijking maken met de auto(s) die ik voor de Skoda heb gereden.
De laatste 5 jaar heb ik 3 vrijwel identieke Peugeot 307's gereden. 2 jaar in een 307 5 deurs premium, 2,5 jaar in een 307 break premium en een half jaar in een 307 3 deurs XS. Allen voorzien van een 1.6 5bak op LPG.

DSG/1.2 TSI
Omdat ik veel snelweg/file KM's per jaar rij heb ik bewust gekozen voor de DSG bak. Ik zou na 250km al niet meer zonder willen. Wat rijd dat relaxed! Je moet er echter wel enorm aan wennen. Enerzijds is dit te wijten aan automaat rijden anderzijds heeft dit volgens mij ook een beetje met de 1.2 TSI motor te maken. Over de 1.2 TSI ben ik overigens zeer te spreken. Ik vergelijking met de 1.6's die ik gewend was uit mn 307's is dit echt een grote stap voorwaarts. Gewoon echt sneller dus! In combinatie met de DSG bak is het in het begin vooral wennen met hoeveel gas je moet geven om normaal op te trekken. Te weinig gas en de motor doet niks, teveel gas en je auto schiet als een rakket weg. Waarschijnlijk is de DSG bak in combinatie met een iets sterkere motor onderin nog fijner. Gelukkig heb ik nu het gevoel al aardig te pakken en komt het allemaal wel goed dus. De 1.2 is in de praktijk echt zeker snel genoeg.
Over het verbruik kan ik nog niets zinnigs melden.

Uitrusting en kwaliteit
Over de uitrusting niets te klagen bij de elegance uitvoering. T.o.v. de Peugeots is de Skoda echt weer een klasse hoger. Alles voelt wat degelijker aan en is net wat luxer afgewerkt. Denk hierbij aan de armsteun voorin, het stuur, de boordcomputer, verlichting in de deuren, het dashboard en het hoesje om de accu :)
De stoelen zullen elkaar niet veel ontlopen. De Skoda heeft een lendesteun die bij de 307 ontbreekt, maar de stoelen in de 307 zitten ook gewoon perfect. De kofferbak van de Skoda verraste me positief. Ik heb geen reservewiel dus die ruimte kan al benut worden voor wat losse spullen zoals startkabels e.d. Hiernaast zitten in de kofferbak aan beide zijkanten ook nog bergvakken. Wat de Peugot wel beter had waren de bergvakken onder beide stoelen en het dashboardkastje. Dit is bij de Skoda wel erg klein, evenals
het bergvak onder de passagiersstoel. Wat ik ook niet snap is dat er bij de elegance versie geen stuurwielbediening van de radio is opgenomen. De 307 had dit dan wel niet fysiek op het stuur, maar wel met een hendel achter het stuur wat echt super werkte.
Ook snap ik niet waarom standaard de spiegels niet inklappen als je auto afsluit, hiervoor moet je de knop wat langer inhouden. Wat wel toppie werkt is mbv de afstandsbediening op de sleutel de ramen op afstand openen om de auto te laten luchten bij hitte. Over de sleutels gesproken: ik kreeg gewoon 2 volwaardige inklapsleutels met afstandsbediening, super!

Wegligging/hulpveren
De auto is voorzien van een vaste trekhaak. En ik heb meteen de hulpveren laten monteren. Vergeleken met de 307's heeft de Skoda een fijnere wegligging en rijdt hij fijner over drempels. Dit is echter wel een gevoelskwestie denk ik. Heb iig nog geen drempels geraakt met mn trekhaak. Ook heeft de dealer de PDC goed ingesteld zodat mn trekhaak bekend is bij de boordcompu.

Design
Wat me opviel aan de auto is het ontbreken van de TSI aanduiding en het feit dat er maar 1 uitlaatpijp is in tegenstelling tot de 1.4 TSI. Wat ook jammer is dat er bij de elegance uitvoering standaard geen 16" velgen onder liggen. Maar ja je kunt niet alles hebben.

Losse flodders
Uit de 307 was ik de carjack functie gewend. In de Skoda heb ik hem ook geactiveerd. Ik weet alleen niet of ik dit heb gedaan door in de boordcomputer te kiezen voor auto. close doors of door het handmatig sluiten knopje bij de armsteun een aantal seconden ingedrukt te houden (zoals het bij de 307 werkt). Hij lockt iig boven de 20 km/h. En unlock automatisch als je de sleutel uit het contact haalt (volgens mij is dit de auto. open doors functie in de boordcomputer).
Nog een fijne feature is het automatisch licht. De keuzeschakelaar heb ik in auto staan. Deze zet overdag de dagrijverlichting (onder naast de mistlampen) aan. Als het donker wordt schakelt de auto zelf over op dimlicht.
Wat ik verder wel handig vindt is de olietemperatuur meter in de boordcomputer.


Hier een aantal foto's voor mensen die ook nog twijfelen qua kleur


Tot zover mijn 1ste impressie.

Getekend een zeer contente Skodarijder!
 

ertromp

Forumguru
Gefelicteerd met je aanwinst. Mooie auto!
Al ervaring op kunnen doen met de Hill Hold Control / ESP want dit moet standaard bij DSG geleverd worden?
 
Mooie auto; veel plezier ermee. Ik moet nog een weekje of vijf wachten op de S2 GL-BL. De DSG bak zat er qua lease bij mij helaas niet in. De 140 PK zou veel te duur worden. Jammer, want die DSG bak is inderdaad fantastisch.
 

lock

Actief lid
super goede revieuw. Voor mij zijn ze ook bezig voor de 1.2 dsg alleen EBL uitvoering. Hopelijk wordt hij volgende week besteld.
Het schijnt dat je idd moet "leren" rijden met de dsg.

Hoelang is jou lever tijd geweest?

Hoop dat je ons op de hoogte blijf houden van je ervaringen.
 

ferry

Lid
@ertromp: Ik heb de hill hold control helaas nog niet uit kunnen uitproberen. Misschien dat ik vanavond even naar een viaduct rijd.

@lock: Eind feb is het contract met de leasemij getekend. Bij de dealer is de auto geloof ik 3 of 5 maart besteld. Hij is in week 15 geproduceerd en ik heb hem 27 april opgehaald, dus uiteindelijk 8 weken. Sneller als ik had verwacht.

Ik houd jullie op de hoogte...
 

wizw

Lid
@Ferry: dank voor je informatieve review. Heeft me toch wel geholpen wat vragen weg te nemen. Heb de bestelling zojuist geaccordeerd voor de mijne. Ook een 1.2 tsi Ik heb geen sunset genomenzoals jij, maar heb 'm wel in dezelfde kleur besteld. Was vooral blij te lezen dat de 1.2 tsi in de praktijk erg blijkt te voldoen. Heb je ook al gereden met iets aan de trekhaak?
 
D

Deleted member 3195

Gaaf om te lezen dat de auto zo goed bevalt.
Zojuist de zelfde auto besteld alleen in de business line. Hopelijk komt die snel :)
 

ferry

Lid
Zit alweer op de 1000kms dus nog even een kleine update:

DSG
Ben inmiddels aardig gewend aan de DSG bak. Ik heb voornamelijk in de D stand gereden. Heb de S stand wel even geprobeerd maar vindt de D stand toch fijner. De DSG bak reageert nl. continu op hoever je het gaspedaal indrukt en hoe snel. Bij normale drukte op de weg schakelt de bak snel op (bij 2000 toeren) en rij je dus vaak met 1200 toeren. Dit geeft een zeer rustige en stille rijervaring. Soms zakt hij echter onder de 1200 toeren en geeft het een iets brommerig idee. Geef je echter meer gas schakelt hij natuurlijk later op. Laat je echter het gas (meer) los, schakelt hij zo snel als mogelijk naar hoogst mogelijke versnelling (iets wat de S stand niet doet). Ook het terugschakelen in de D stand wordt zo lang mogelijk door de bak uitgesteld. Pas bij ongeveer 1000 toeren schakelt de bak een tandje terug. Met de D stand zul je dus vaak tussen de 1000 en 2000 toeren rijden. Bij rotondes en kruispunten waar je net niet stil staat zul je dus even geduld moeten hebben voordat je reactie krijgt op je gasgeven.

De S stand schakelt veel later op, blijft ook in lagere versnellingen rijden, en schakelt eerder terug (bij 2000 toeren). Dit geeft natuurlijk een meer dynamische ervaring. De motor maakt meer toeren waardoor je meer het gevoel hebt ik een handbak te rijden. Ook het stille rustige relaxe van de D stand mis ik dan.

Ik heb nog niet met iets achter de trekhaak gereden. Ook heb ik nog geen dusdanige heuvel of oprit gevonden om de hill hold te testen. Ik heb wel op een mini heuvel gestaan maar daar was de hellingshoek denk ik nog niet groot genoeg van. Toen ik de rem losliet begon de auto al zoals normaal ook het geval is, rustig naar voren te rijden.

Wat me verder nog opvalt is dat het sturen zwaarder gaat als bij mn Peugeot het geval was. Ik ga straks iig even de bandenspanning controleren.
 

lock

Actief lid
goed om te lezen dat de auto bevalt. Ik ben nog in afwachting van wanneer ze besteld wordt. hopelijk deze week :)
 
Gefeliciteerd met je aanwinst. Alweer 1000 km verder. Dat schiet goed op.

Ben in spannende afwachting van bijna dezelfde (Zonder de DSG).
 
Bovenaan Onderaan