ferry
Lid
Sinds een aantal dagen ben ik na 8 weken wachten eindelijke de trotse bezitter van een Octavia Combi 1.2 TSI Elegance DSG in de kleur anthracite grey. Het lease budget liet enkel nog Sunset, een trekhaak en hulpveren toe. Ik was in eerste instantie voor de ELB uitvoering gegaan maar deze bleek toch te duur. Dit heeft vnl. te maken met het feit dat de leasemij hier minder korting op krijgt vanuit de dealer.
Ook heel lang getwijfeld over de kleur. Mijn vorige auto's waren nl. allen zwart. Nu toch maar voor iets anders gegaan. Vooral omdat ik de zilveren dakrailing er dan beter uit vindt komen.
Na de eerste 250km wil ik zover dat mogelijk is graag een mijn mening geven over de auto en een vergelijking maken met de auto(s) die ik voor de Skoda heb gereden.
De laatste 5 jaar heb ik 3 vrijwel identieke Peugeot 307's gereden. 2 jaar in een 307 5 deurs premium, 2,5 jaar in een 307 break premium en een half jaar in een 307 3 deurs XS. Allen voorzien van een 1.6 5bak op LPG.
DSG/1.2 TSI
Omdat ik veel snelweg/file KM's per jaar rij heb ik bewust gekozen voor de DSG bak. Ik zou na 250km al niet meer zonder willen. Wat rijd dat relaxed! Je moet er echter wel enorm aan wennen. Enerzijds is dit te wijten aan automaat rijden anderzijds heeft dit volgens mij ook een beetje met de 1.2 TSI motor te maken. Over de 1.2 TSI ben ik overigens zeer te spreken. Ik vergelijking met de 1.6's die ik gewend was uit mn 307's is dit echt een grote stap voorwaarts. Gewoon echt sneller dus! In combinatie met de DSG bak is het in het begin vooral wennen met hoeveel gas je moet geven om normaal op te trekken. Te weinig gas en de motor doet niks, teveel gas en je auto schiet als een rakket weg. Waarschijnlijk is de DSG bak in combinatie met een iets sterkere motor onderin nog fijner. Gelukkig heb ik nu het gevoel al aardig te pakken en komt het allemaal wel goed dus. De 1.2 is in de praktijk echt zeker snel genoeg.
Over het verbruik kan ik nog niets zinnigs melden.
Uitrusting en kwaliteit
Over de uitrusting niets te klagen bij de elegance uitvoering. T.o.v. de Peugeots is de Skoda echt weer een klasse hoger. Alles voelt wat degelijker aan en is net wat luxer afgewerkt. Denk hierbij aan de armsteun voorin, het stuur, de boordcomputer, verlichting in de deuren, het dashboard en het hoesje om de accu
De stoelen zullen elkaar niet veel ontlopen. De Skoda heeft een lendesteun die bij de 307 ontbreekt, maar de stoelen in de 307 zitten ook gewoon perfect. De kofferbak van de Skoda verraste me positief. Ik heb geen reservewiel dus die ruimte kan al benut worden voor wat losse spullen zoals startkabels e.d. Hiernaast zitten in de kofferbak aan beide zijkanten ook nog bergvakken. Wat de Peugot wel beter had waren de bergvakken onder beide stoelen en het dashboardkastje. Dit is bij de Skoda wel erg klein, evenals
het bergvak onder de passagiersstoel. Wat ik ook niet snap is dat er bij de elegance versie geen stuurwielbediening van de radio is opgenomen. De 307 had dit dan wel niet fysiek op het stuur, maar wel met een hendel achter het stuur wat echt super werkte.
Ook snap ik niet waarom standaard de spiegels niet inklappen als je auto afsluit, hiervoor moet je de knop wat langer inhouden. Wat wel toppie werkt is mbv de afstandsbediening op de sleutel de ramen op afstand openen om de auto te laten luchten bij hitte. Over de sleutels gesproken: ik kreeg gewoon 2 volwaardige inklapsleutels met afstandsbediening, super!
Wegligging/hulpveren
De auto is voorzien van een vaste trekhaak. En ik heb meteen de hulpveren laten monteren. Vergeleken met de 307's heeft de Skoda een fijnere wegligging en rijdt hij fijner over drempels. Dit is echter wel een gevoelskwestie denk ik. Heb iig nog geen drempels geraakt met mn trekhaak. Ook heeft de dealer de PDC goed ingesteld zodat mn trekhaak bekend is bij de boordcompu.
Design
Wat me opviel aan de auto is het ontbreken van de TSI aanduiding en het feit dat er maar 1 uitlaatpijp is in tegenstelling tot de 1.4 TSI. Wat ook jammer is dat er bij de elegance uitvoering standaard geen 16" velgen onder liggen. Maar ja je kunt niet alles hebben.
Losse flodders
Uit de 307 was ik de carjack functie gewend. In de Skoda heb ik hem ook geactiveerd. Ik weet alleen niet of ik dit heb gedaan door in de boordcomputer te kiezen voor auto. close doors of door het handmatig sluiten knopje bij de armsteun een aantal seconden ingedrukt te houden (zoals het bij de 307 werkt). Hij lockt iig boven de 20 km/h. En unlock automatisch als je de sleutel uit het contact haalt (volgens mij is dit de auto. open doors functie in de boordcomputer).
Nog een fijne feature is het automatisch licht. De keuzeschakelaar heb ik in auto staan. Deze zet overdag de dagrijverlichting (onder naast de mistlampen) aan. Als het donker wordt schakelt de auto zelf over op dimlicht.
Wat ik verder wel handig vindt is de olietemperatuur meter in de boordcomputer.
Hier een aantal foto's voor mensen die ook nog twijfelen qua kleur
Tot zover mijn 1ste impressie.
Getekend een zeer contente Skodarijder!
Ook heel lang getwijfeld over de kleur. Mijn vorige auto's waren nl. allen zwart. Nu toch maar voor iets anders gegaan. Vooral omdat ik de zilveren dakrailing er dan beter uit vindt komen.
Na de eerste 250km wil ik zover dat mogelijk is graag een mijn mening geven over de auto en een vergelijking maken met de auto(s) die ik voor de Skoda heb gereden.
De laatste 5 jaar heb ik 3 vrijwel identieke Peugeot 307's gereden. 2 jaar in een 307 5 deurs premium, 2,5 jaar in een 307 break premium en een half jaar in een 307 3 deurs XS. Allen voorzien van een 1.6 5bak op LPG.
DSG/1.2 TSI
Omdat ik veel snelweg/file KM's per jaar rij heb ik bewust gekozen voor de DSG bak. Ik zou na 250km al niet meer zonder willen. Wat rijd dat relaxed! Je moet er echter wel enorm aan wennen. Enerzijds is dit te wijten aan automaat rijden anderzijds heeft dit volgens mij ook een beetje met de 1.2 TSI motor te maken. Over de 1.2 TSI ben ik overigens zeer te spreken. Ik vergelijking met de 1.6's die ik gewend was uit mn 307's is dit echt een grote stap voorwaarts. Gewoon echt sneller dus! In combinatie met de DSG bak is het in het begin vooral wennen met hoeveel gas je moet geven om normaal op te trekken. Te weinig gas en de motor doet niks, teveel gas en je auto schiet als een rakket weg. Waarschijnlijk is de DSG bak in combinatie met een iets sterkere motor onderin nog fijner. Gelukkig heb ik nu het gevoel al aardig te pakken en komt het allemaal wel goed dus. De 1.2 is in de praktijk echt zeker snel genoeg.
Over het verbruik kan ik nog niets zinnigs melden.
Uitrusting en kwaliteit
Over de uitrusting niets te klagen bij de elegance uitvoering. T.o.v. de Peugeots is de Skoda echt weer een klasse hoger. Alles voelt wat degelijker aan en is net wat luxer afgewerkt. Denk hierbij aan de armsteun voorin, het stuur, de boordcomputer, verlichting in de deuren, het dashboard en het hoesje om de accu
De stoelen zullen elkaar niet veel ontlopen. De Skoda heeft een lendesteun die bij de 307 ontbreekt, maar de stoelen in de 307 zitten ook gewoon perfect. De kofferbak van de Skoda verraste me positief. Ik heb geen reservewiel dus die ruimte kan al benut worden voor wat losse spullen zoals startkabels e.d. Hiernaast zitten in de kofferbak aan beide zijkanten ook nog bergvakken. Wat de Peugot wel beter had waren de bergvakken onder beide stoelen en het dashboardkastje. Dit is bij de Skoda wel erg klein, evenals
het bergvak onder de passagiersstoel. Wat ik ook niet snap is dat er bij de elegance versie geen stuurwielbediening van de radio is opgenomen. De 307 had dit dan wel niet fysiek op het stuur, maar wel met een hendel achter het stuur wat echt super werkte.
Ook snap ik niet waarom standaard de spiegels niet inklappen als je auto afsluit, hiervoor moet je de knop wat langer inhouden. Wat wel toppie werkt is mbv de afstandsbediening op de sleutel de ramen op afstand openen om de auto te laten luchten bij hitte. Over de sleutels gesproken: ik kreeg gewoon 2 volwaardige inklapsleutels met afstandsbediening, super!
Wegligging/hulpveren
De auto is voorzien van een vaste trekhaak. En ik heb meteen de hulpveren laten monteren. Vergeleken met de 307's heeft de Skoda een fijnere wegligging en rijdt hij fijner over drempels. Dit is echter wel een gevoelskwestie denk ik. Heb iig nog geen drempels geraakt met mn trekhaak. Ook heeft de dealer de PDC goed ingesteld zodat mn trekhaak bekend is bij de boordcompu.
Design
Wat me opviel aan de auto is het ontbreken van de TSI aanduiding en het feit dat er maar 1 uitlaatpijp is in tegenstelling tot de 1.4 TSI. Wat ook jammer is dat er bij de elegance uitvoering standaard geen 16" velgen onder liggen. Maar ja je kunt niet alles hebben.
Losse flodders
Uit de 307 was ik de carjack functie gewend. In de Skoda heb ik hem ook geactiveerd. Ik weet alleen niet of ik dit heb gedaan door in de boordcomputer te kiezen voor auto. close doors of door het handmatig sluiten knopje bij de armsteun een aantal seconden ingedrukt te houden (zoals het bij de 307 werkt). Hij lockt iig boven de 20 km/h. En unlock automatisch als je de sleutel uit het contact haalt (volgens mij is dit de auto. open doors functie in de boordcomputer).
Nog een fijne feature is het automatisch licht. De keuzeschakelaar heb ik in auto staan. Deze zet overdag de dagrijverlichting (onder naast de mistlampen) aan. Als het donker wordt schakelt de auto zelf over op dimlicht.
Wat ik verder wel handig vindt is de olietemperatuur meter in de boordcomputer.
Hier een aantal foto's voor mensen die ook nog twijfelen qua kleur
Tot zover mijn 1ste impressie.
Getekend een zeer contente Skodarijder!