Octavia 4 ter vervanging van Superb 3

Tassin

Forumguru
Gisteren heb ik na 5 jaar afscheid genomen van mijn Superb 3 berline. Met de 190 pk TDI gekoppeld aan de DSG-6 en voorzien van alle opties, heb ik uiteraard geen klagen gehad. Heerlijke wagen.

Als opvolger heb ik een Octavia 4 Combi gekozen met een 2.0 TDI en DSG-7 in de uitvoering Style. Ook deze keer voorzien van alle opties, behalve een panoramisch dak. Dus ook nu weer geen reden tot mopperen. Al bij al een toch wel erg dure wagen. Particulier zou ik deze nooit aanschaffen, maar als de baas betaal, kan het uiteraard wel. En voor de 2de keer op rij ben ik er in geslaagd mijn nieuwe wagen te laten leveren op mijn verjaardag. Leuk cadeau!

Ik had ook een of andere Audi (A3, A4 of A5) kunnen kiezen. Om ter kaalst dan wel. Maar ik heb intussen een soort aversie ontwikkeld tegen deze premium-merken. Alles is een optie. Ja mag al blij als je niet hoeft bij te betalen voor een stuur en 4 banden. Ik ben duidelijk een Skoda-mens.

Oorspronkelijk was ik zinnens de Superb FL te nemen met iV-motor, maar onze HR-afdeling heeft zo lang getalmd om dit mogelijk te maken, dat de levertijd was opgelopen tot 11-12 maanden. En de Octavia iV was nog niet te bestellen afgelopen zomer.

Nu heeft de nieuwe Octavia wel wat nieuwe technologie aan boord. En omdat vrouwlief deze nieuweling zooooo mooi vond, en omdat de testrit me overtuigd heeft, heeft dit de doorslag gegeven in mijn keuze. Tot de TDI was ik gedwongen aangezien deze bij de bestelling in juli als enige gekoppeld kon worden aan een DSG. Nu vind ik dieselen gelukkig helemaal geen straf.

De nieuwe Octavia rijdt aangenaam zacht en stil, met voldoende vermogen om erg vlot mee te gaan in de verkeersstroom. Lekker zittende zetels (met massagefunctie en koeling), voldoende ruimte en een modern interactief infotainment-systeem (al wordt dit wel effe wennen, alles via het aanraakscherm). In Moon White en op zwart gelakte Vega Aero 18"-velgen staat ie echt wel mooi en jong-sportief (al ben ik dat zelf niet meer).

Over de Superb toch niet dit: heerlijke wagen om (ver) mee te rijden, ruimte in overvloed, degelijk en comfortabel. Helaas een navigatiesysteem dat soms op het belachelijke af slecht was (mijn wagen was een van de allereerste), echt hopeloos. Na 65.000 km diende de DSG vervangen te worden. Geheel op kosten van VW, maar ze weigerden de oorzaak te geven of hier zelfs maar over te communiceren. Al bij al toch wel heel erg tevreden na die 5 jaar en 140.000 km.
 
Bovenaan Onderaan