Octavia 3 Amundsen vreemde kuren

Octavi4nus

Nieuw lid
Dag forumleden,

Na een lange rit naar Kroatië met meerdere tussenstops en lokaal veel uitstapjes met de wagen denk ik dat ik finaal vaarwel zeg tegen mijn ingebouwde Amundsen.

Alle instellingen staan volgens mij juist (optie meerdere routes voorstellen staat aan, tolwegen worden niet vermeden, en normaal neem ik gewoon de snelste route.

Ik merk dus, als ik de snelste route neem, dus ik neem aan ook de meest voor de hand liggende, dat hij hier bijvoorbeeld in Kroatië vaak zit te kloten met binnenwegen die helemaal niet van toepassing zijn. Bijvoorbeeld me van de hoofdweg sturen naar een binnenbaan terwijl de richtingaanwijzers naar de stad waar ik naartoe navigeer anders aangeven. Vandaag werd ik bij het uitrijden van een stad genavigeerd via een onverharde stenenweg(lees kleine en grote rotsblokken!) met enorme diepe kuilen en haarspeldbochten. Toen het asfalt stopte direct rechtsomkeer gemaakt.

Met andere woorden, hij geeft vage routes aan die soms niet corresponderen met wat de bepijling voorschrijft, de instellingen staan volgens mij correct, maar ik ben tijdelijk overgestapt naar Google Maps voor navigatie. Morgen moet ik een traject Kroatië naar Vogezen rijden. Ik ga dit doen met Google Maps omdat ik die Amundsen dus niet meer vertrouw.

Iemand nog issues of gouden tips om het navigeren te verbeteren?

Alvast bedankt!
 

Rallye

Forumguru
De kwaliteit van het kaartmateriaal van Here verschilt per land. Ik heb er geen ervaring mee, maar Kroatië lijkt dus slecht te zijn, ook in vergelijking met Google Maps. In andere landen (Oostenrijk, Duitsland, België, Frankrijk) waar ik met de MIB3 Amundsen geweest ben heb ik deze ervaringen niet. Je krijgt ook geen waarschuwingen als “ deze route gaat via een onverharde weg”?

P.S. je hebt er nu niets meer aan, maar je beschikt wel over het meest recente kaartmateriaal? Zie mijn laatste posts in https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-amundsen-topic.7009/
 

Renkie

Forumguru
Wat versta jij onder de snelste route? De "rode"? Daar heb ik dergelijke problemen nooit gehad.
Bij groen/oranje wel, zeker bij landen zoals Kroatië waar er nogal een verschil hebt in kwaliteit van wegen. Lang niet alles wat volgens de kaart een weg is dat is ook een weg waar je wilt rijden, maar voor de navi zijn die wegen dan gelijk in kwaliteit/snelheid.

Ik ben al meerdere keren in Kroatië geweest, ook buiten de drukkere gebieden.

Wel zie ik wel eens dat als je een bergweg hebt je ineens over een geitenpad gestuurd wordt maar dan zie je ook direct al op het kaartje dat je 10 meter verder de normale doorgaande route hebt. Ook een kwestie van een beetje logisch nadenken.
 

64rhfx

Senior Member
Ik gebruik het al helemaal niet meer. Vorige maand in België met de rode route naar een pad gestuurd wat zelfs met een 4wd moeilijk te berijden zou zijn. en nee, er was geen andere weg naast en ja, ik kan logisch nadenken en heb de nieuwste kaarten.
In Nederland naar een weg met een bussluis gestuurd die er echt al jaren zat zo te zien aan de krassen. Rechts af moeten slaan waar het niet mocht en eenrichtingsverkeer in gestuurd.
Nu lekker mijn telefoon er naast en google maps. Krijg ik ook nog camera waarschuwing. Skoda verwijst je naar Here en Here reageert niet als je hun op fouten wijst.
 

Octavi4nus

Nieuw lid
De kwaliteit van het kaartmateriaal van Here verschilt per land. Ik heb er geen ervaring mee, maar Kroatië lijkt dus slecht te zijn, ook in vergelijking met Google Maps. In andere landen (Oostenrijk, Duitsland, België, Frankrijk) waar ik met de MIB3 Amundsen geweest ben heb ik deze ervaringen niet. Je krijgt ook geen waarschuwingen als “ deze route gaat via een onverharde weg”?

P.S. je hebt er nu niets meer aan, maar je beschikt wel over het meest recente kaartmateriaal? Zie mijn laatste posts in https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-amundsen-topic.7009/

Amundsen was voor vertrek geüpdatet naar de meest actuele versie. Heb een Belgische wagen, ik geloof dat je met Here de Nederlandse importeur bedoelt?

Wat versta jij onder de snelste route? De "rode"? Daar heb ik dergelijke problemen nooit gehad.
Bij groen/oranje wel, zeker bij landen zoals Kroatië waar er nogal een verschil hebt in kwaliteit van wegen. Lang niet alles wat volgens de kaart een weg is dat is ook een weg waar je wilt rijden, maar voor de navi zijn die wegen dan gelijk in kwaliteit/snelheid.

Ik ben al meerdere keren in Kroatië geweest, ook buiten de drukkere gebieden.

Wel zie ik wel eens dat als je een bergweg hebt je ineens over een geitenpad gestuurd wordt maar dan zie je ook direct al op het kaartje dat je 10 meter verder de normale doorgaande route hebt. Ook een kwestie van een beetje logisch nadenken.

Ik bedoel met de snelste route inderdaad de rode route. Heb gelijk rechtsomkeer gemaakt toen het asfalt stopte. Normaal neem ik altijd de rode route. Maar zelfs als ik de rode route neem, stuur hij soms over binnenwegen terwijl de bewegwijzering anders aangeeft. Bijvoorbeeld. Op vele binnenwegen in Frankrijk geldt 80 kmu als norm buiten de bebouwde kom. Maar die binnenwegen zijn dikwijls zo smal en dikwijls kronkelend met slechtere bolle asfalt door spoorvorming, dat je daar uiteraard nooit je 80kmu kunt halen. Als ik bijvoorbeeld een route in Amundsen zet van onze vakantiewoning naar zeg maar Gerardmer (Frankrijk, Vogezen) dan stuurt hij een deel via binnenweg met dergelijk slechte wegen. Google stuurt mij direct naar de autoweg, dan een stuk snelweg, en dan een degelijk grote nationale weg naar de bestemming Gerardmer. Terwijl Amundsen een heel deel binnenwegen neemt die hij herkent als max snelheid 80 kmu en een deel nationale weg. Uiteindelijk ben ik gemakkelijk 20min langer onderweg met de Amundsen route en zijn ze ziek op de achterbank. Ondertussen zijn we er al zo vaak geweest dat ik de wegen wel ken, maar om je een beeld te geven van de veruit ondermaats kwaliteit van de Amundsen route geleiding.

Ik gebruik het al helemaal niet meer. Vorige maand in België met de rode route naar een pad gestuurd wat zelfs met een 4wd moeilijk te berijden zou zijn. en nee, er was geen andere weg naast en ja, ik kan logisch nadenken en heb de nieuwste kaarten.
In Nederland naar een weg met een bussluis gestuurd die er echt al jaren zat zo te zien aan de krassen. Rechts af moeten slaan waar het niet mocht en eenrichtingsverkeer in gestuurd.
Nu lekker mijn telefoon er naast en google maps. Krijg ik ook nog camera waarschuwing. Skoda verwijst je naar Here en Here reageert niet als je hun op fouten wijst.

Precies, route van bijna 1000 km gereden op woensdag van Kroatië naar Frankrijk en van Frankrijk naar België met Google maps, zonder enig probleem of "gekke" routebegeleiding.
 

Rallye

Forumguru
Nee, de Nederlandse importeur heet Pon. Here is de leverancier van het kaartmateriaal dat je bij VW of Skoda downloadt: https://www.here.com/

Ik heb zelf niet zulke slechte ervaringen met de Amundsen.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij is de keuze van @Octavi4nus niet de “kortste” route, maar de de “snelste”. Dus geen (zoveel mogelijk) rechte lijn, maar een berekening, onder andere gebaseerd op de maximumsnelheid. Dat kan ook fout gaan. Als de kaart niet zegt dat een bepaalde weg onverhard is wordt de snelheid dan berekend alsof het een verharde weg buiten de bebouwde kom is, terwijl je de berekende snelheid nooit zult halen.
 

64rhfx

Senior Member
Zo verwarrend, die verschillende routes. Ook erg onduidelijk. Ik vind het wel slechte service dat Skoda naar Here verwijst en here niet reageert op fouten.
 
Bovenaan Onderaan