Octavia 3 1.4 tsi met adria caravan

johans67

Nieuw lid
met mijn octavia 3 type style en 1.4 tsi motor en een adria altea 432 px (leeggewicht 850) naar spanje gereden .
de auto kan moeiteloos mee door de Ardennen en je gaat met gemak de vrachtwagens voorbij .
ik heb ongeveer constant 95 km per uur gereden . de auto lust wel wat benzine ongeveer 1 op 8 a 1 op 10 .
de navigatie helpt je goed op weg al zou ik het wel fijn vinden om op het dashbord als je hem op navigatie heb staan je dan ook je actuele snelheid kan zien .

maar voor de rest is het een hele fijne auto en ook de kids zaten goed achterin .
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb gewoon een snelheidsmeer in het dashboard :maakmegek:

Maar je kunt gewoon via het menu naar de digitale snelheidsmeter bladeren en dan in de navigatie splitscreen instellen, manouvres
 

hemi24

Forumguru
Wat wellicht nog interessanter is: het gewicht van de caravan, want leeggewicht 850kg zegt natuurlijk niet zoveel...
Ook hulpveren laten monteren, of zijn ze standaard sterk genoeg?
 

johans67

Nieuw lid
de caravan mag 1300 kg hebben en ik denk dat ik op de 1100 kg zit en ik heb er geen hulp veren onder zitten en hij houd zich uitstekend met een kogel druk van rond de 70kg en ook bij vluchtheuvel raak ik niks terwijl er toch 3 volwassenen qua gewicht en een kind in de auto zitten
 

gio92

Lid
Wellicht een rare vraag, maar ik kan het na enkele zoekopdrachten op internet niet traceren. Als de 1.4 motor van de auto ge-chipt is naar 160pk, is dit dan ook van invloed op het maximale trekgewicht? Of staat dat er helemaal los van. We zijn ons aan het oriënteren om een caravan te kopen en dan is het maximale trekgewicht uiteraard van belang. Anyone?
 

andrehj

Forumguru
Wellicht een rare vraag, maar ik kan het na enkele zoekopdrachten op internet niet traceren. Als de 1.4 motor van de auto ge-chipt is naar 160pk, is dit dan ook van invloed op het maximale trekgewicht? Of staat dat er helemaal los van. We zijn ons aan het oriënteren om een caravan te kopen en dan is het maximale trekgewicht uiteraard van belang. Anyone?
Chippen heeft geen invloed op het trekgewicht. Dat staat er inderdaad helemaal los van.
 

johans67

Nieuw lid
ik ben van mening dat de 150 pk genoeg is ik heb maar weinig moeten schakelen af en toe terug naar zijn 5 of zijn 4 als je naar boven gaat in de bergen op de snelweg en een vrachtwagen voorbij gaat dat is nog te doen en de 1.4 mag 1500 kg trekken en volgens mij zit daar een standaard caravan toch wel aan ik heb een adria altea 432 px met een lengte incl dissel 5.92 m
 
Net terug van een vakantie naar Spanje. Caravan van 6,66 m erachter incl dissel en een gewicht incl belading van 1205kg. Dit is gemeten met een Reich weegschaal. Kogeldruk 70kg. Mijn 1.4tsi dsg met 140pk en 250nm trekt dit met gemak. Meer is leuk maar niet nodig. Minder is onverstandig maar afhankelijk van je caravan.
 

rouwehand

Senior Member
Vorige week terug van vakantie vanuit Zuid- Frankrijk. Auto heeft zich (bijna) perfect gehouden.
Betreft een OIII Combi 1.4TSI DSG incl. Eibach met een caravan Burstner 480 TK (beladen 1300 kg) kogeldruk 75 kg.
Via de Ardennen en de Route Soleil met wat flinke heuvels absoluut koersvast en voldoende trekkracht. DSG schakelt, indien nodig, op tijd terug. Van slingeren absoluut geen sprake (een goede belading van de caravan is een must!).

Cruise control op 105 km/h en alles prima.... totdat de buitentemperatuur 38,5 C werd en de Octavia met de eerder genoemde snelheid wat heuvels nam.
De koelwatertemperatuur ging omhoog richting 120 C. Direct de snelheid naar beneden gebracht en na ca. 20 seconden schoot de naald weer terug naar 90 C.
Na 15 min met een snelheid van 85 km/h wederom de koelwatertemperatuur omhoog naar 120 C, maar nu ging de airco ook uit!
Dan wordt het heel snel, heel warm in de auto bij een buitentemperatuur van 38,5 C.
Gelukkig was een benzinepomp dichtbij voor een stop en inspectie. Geen lekkage te vinden en koelvloeistof was op niveau. Ook geen rare geluiden onder de motorkap. Tevens zijn er geen meldingen of lampjes op het dashboard gaan branden?!
Na een pitstop van 20 minuten, de vervolgreis ingezet en de airco werkte weer!
Koelwatertemperatuur bleef de volgende 250 km netjes op 90 C en de snelheid heb ik maar op max. 90 km/h gehouden.

De volgende dag toch maar even de dealer in Nederland gebeld en bovenstaande ervaring voorgelegd. De telefonische analyse was dat ik toch "wat veel" van de auto had gevraagd en het koelsysteem het net niet kon bijhouden.
Een logisch gevolg is, dat als 1e de airco uit gaat. (maar ik zou i.i.g een lampje of melding op het dashboard willen zien)

De terugreis (1250 km) zonder problemen met een gem. buitentemperatuur van 28 C, prima 105 km/h (cruise control) naar huis gereden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Capture.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vorige week terug van vakantie vanuit Zuid- Frankrijk. Auto heeft zich (bijna) perfect gehouden.
Betreft een OIII Combi 1.4TSI DSG incl. Eibach met een caravan Burstner 480 TK (beladen 1300 kg) kogeldruk 75 kg.
Via de Ardennen en de Route Soleil met wat flinke heuvels absoluut koersvast en voldoende trekkracht. DSG schakelt, indien nodig, op tijd terug. Van slingeren absoluut geen sprake (een goede belading van de caravan is een must!).

Cruise control op 105 km/h en alles prima.... totdat de buitentemperatuur 38,5 C werd en de Octavia met de eerder genoemde snelheid wat heuvels nam.
De koelwatertemperatuur ging omhoog richting 120 C. Direct de snelheid naar beneden gebracht en na ca. 20 seconden schoot de naald weer terug naar 90 C.
Na 15 min met een snelheid van 85 km/h wederom de koelwatertemperatuur omhoog naar 120 C, maar nu ging de airco ook uit!
Dan wordt het heel snel, heel warm in de auto bij een buitentemperatuur van 38,5 C.
Gelukkig was een benzinepomp dichtbij voor een stop en inspectie. Geen lekkage te vinden en koelvloeistof was op niveau. Ook geen rare geluiden onder de motorkap. Tevens zijn er geen meldingen of lampjes op het dashboard gaan branden?!
Na een pitstop van 20 minuten, de vervolgreis ingezet en de airco werkte weer!
Koelwatertemperatuur bleef de volgende 250 km netjes op 90 C en de snelheid heb ik maar op max. 90 km/h gehouden.

De volgende dag toch maar even de dealer in Nederland gebeld en bovenstaande ervaring voorgelegd. De telefonische analyse was dat ik toch "wat veel" van de auto had gevraagd en het koelsysteem het net niet kon bijhouden.
Een logisch gevolg is, dat als 1e de airco uit gaat. (maar ik zou i.i.g een lampje of melding op het dashboard willen zien)

De terugreis (1250 km) zonder problemen met een gem. buitentemperatuur van 28 C, prima105 km/h (cruise control) naar huis gereden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Bekijk bijlage 40949
Ik heb exact de omschreven ervaring meegemaakt met vergelijkbare auto en dito caravan. Het is overigens gelijk de eerste keer dat ik dit met een auto mee maak. Al vele malen met diverse auto's naar Spanje gereden en nooit iets aan de hand. Waarschijnlijk was een 1.8tsi toch beter geweest voor dit soort "zware" klussen.
 

Troebels

Actief lid
@rouwehand
goed om te lezen dat de combinatie het goed gehouden heeft. Ik heb een Dethleffs 490tk (beladen net iets zwaarder) en heb een OIII 1,6 dsg in bestelling staan. Was een beetje bang dat de combinatie zou gaan zoeken ivm gewicht van de auto. Maar als ik jouw bevindingen zo lees is hiervan geen sprake?
Ook ik heb een Eibach-set erbij besteld. Hoe houdt de combinatie zich met de bekende drempels en heuvels? Zie wel dat je beugel bij het neuswiel verwijderd hebt? Denk dat ik dit ook maar moet doen ....
 

rouwehand

Senior Member
@ZEVENACHTENVEERTIG , ook voor mij de 1e keer! Mazda 3 en OII Combi hadden hier geen last van.
Wel denk ik dat de koelingen veranderen. De motor is ook in de winter zeer snel op temperatuur in vergelijking met mijn vorige auto's.

@G.P. , Tijdens de helling schakelde DSG terug naar 5. Even na de helling schoot de koeltemperatuur omhoog en zat de DSG inmiddels in 7. De DSG schakelt wat mij betreft op tijd teru naar een hogere versnelling. Ook op vlakke gedeeltes van de weg met met b.v. meer tegenwind of bij het inhalen van een vrachtwagen en en meer "zuiging van de wind is" (auto rijdt dan op cruise control)

@Troebels , combinatie houdt zich perfect op bij drempels of hobbels.
Op de A16 tussen R'Kerk en HI Ambacht zitten een paar vervellende kuilen in de weg. Geen probleem, en op de achterbank geen klachten van de kids. Uiteraard hoge drempels stapvoets nemen.
Ik weet niet precies welke beugel je bedoelt, maar ik heb niets verwijderd. Alleen neuswiel op getrokken.
Zie ook foto;
Capture.JPG
 

Troebels

Actief lid
Ik ken dat stukje A16 idd (woon in R'dam), met de auto wordt je daar al aardig gelanceerd.
Bij ons op de caravan zit een beugel van 20-25cm en deze heeft een beschermde functie van de dissel en neuswiel tegen de drempels (mag ik aannemen ) (kan helaas geen foto invoegen aangezien deze site het een te groot bestand vindt?). Maar goed, denk dat ik hem er maar af haal.
Als ik jou combi zo zie met de verlagingsset, zal het met mijn combinatie ook wel goed zitten.
Thnks voor je reactie!
 

Kogamyata

Senior Member
@rouwehand Je hebt er heel verstandig aan gedaan om je snelheid te verminderen naar 90 km/u. Immers die hele hoge buitentemperatuur speelt 'n grote rol. En wat maakt 't uit op vacantie? Nu heb je 20 minuten moeten wachten omdat je het niet vertrouwde. Wellicht had je met 90 km/u gewoon door kunnen rijden. Da's in 20 minuten toch 30 km en wellicht nog 'n keer extra tanken onderweg toch ook al gauw 20 minuten en weer 30 km. Onderweg moet je toch ook genieten, nietwaar? Bovendien scheelt het je veel brandstof.
Succes met je combinatie.
Joop.
 
@ZEVENACHTENVEERTIG , ook voor mij de 1e keer! Mazda 3 en OII Combi hadden hier geen last van.
Wel denk ik dat de koelingen veranderen. De motor is ook in de winter zeer snel op temperatuur in vergelijking met mijn vorige auto's.

Klopt, heb jij veel in S gereden od D? Ik heb eigenlijk alleen S of manueel gereden. Op de cruise schakelde de bak dan lekker op tijd terug en blijf op snelheid. Ik ben best tevreden over de OC3C, dit tov de media over het lage gewicht. Ik denk dat de 18" en Eibachs hier zeker aan bijdragen
 

rouwehand

Senior Member
@ZEVENACHTENVEERTIG , alleen maar in D gereden. Naar mijn idee schakelde hij in deze stand prima. In de S stand gaat het verbruik volgens mij nog meer omhoog, nu al gemiddeld 1 op 6,5

@Helmond42 , ik ben het helemaal met je eens. Het is ook geen race tegen de klok. Maar als de airco uitvalt met een buitentemperatuur van 38 C is het heel snel, heel warm in de auto.
Dan ben ik erg gehecht aan de luxe als een airco :jaja:. Toch zag ik onderweg heel wat auto's met een caravan of aanhanger, waarbij het hele gezin met alle ramen open reden. Een airco is wat mij betreft echt onmisbaar.

@widojo , olieniveau was voor- en na de rit op niveau. Tijdens de stop heb ik het niveau niet bekeken, omdat de motor net volle bak heeft gewerkt en het niveau een verkeerd beeld kan geven.
Olietemperatuur was tijdens het voorval 126 C.
Ook dit heb ik met de werkplaatchef tijdens de telefonische diagnose nagevraagd. Maar dit was volgens hem geen probleem, de olietemperatuur mag best flink oplopen. En zou niet direct van invloed zijn op de koelwatertemperatuur.
 

Snorremans

Senior Member
Weliswaar geen 1.4 maar misschien toch nog waardevolle info voor Skoda- en caravanbezitters:

O3 2.0Tdi EBL 6 bak met dakkoffer (boot 70Kg), 2 volwassenen 1 kind (10) en volle kofferbak (o.a. 25PK buitenboordmotor van 75Kg) + Caravan Dethleffs C'Go 475EL (2015) van 6.92m en 1300Kg beladen is een prima combi.
Heb er nu ongeveer 5000 Km mee gereden door Nederland-Duitsland-Tsjechie-Slowakije-Hongarije-Kroatie-Slovenie-Bosnie Herzegovina-Oostenrijk. Snelwegen, binnenwegen. Meestal 100 km/u op cruisecontrol in 5v af en toe in 4v bij hele lange heuvels. Bij inhalen max 110-115 km/u. Nooit 1 slinger gehad, altijd vertrouwde combi. Verbruik over deze 5000 km lag op 1:10 - 1:10,5. Auto is voorzien van MAD balgen, werkt prima.

 

Snorremans

Senior Member
Heb 1 keer een melding gehad (rood lampje dashboard) dat de motor te heet was (koelwater). Het was dan ook 38 graden, airco aan en max heuvel op met een behoorlijk tempo, even rustig aan gedaan en daarna nooit meer voorgekomen.
 
Bovenaan Onderaan