Octavia 2 na 4 maanden en 17000km

SweetRyan

Nieuw lid
Misschien niet het juiste forum, maar toch....

Ik heb de Octavia II nu 4 maanden, en ben 17000 kilometer verder, en wil toch mijn ervaringen delen:

Positief

- Ruimte
- Zitcomfort
- Brandstofverbruik

Negatief:

- Radio Streamz ( ook na update )
- Lawaai bij 140 km/u ( voor de moraalridders, ik rij regelmatig in Dld. )
- Olieverbruik ( netjes ingereden / warmgereden --> 1 ltr. per 10.000 km )
- Lak, doffeplekken cq. beschadigingen van vogelstront terwijl de auto zeer regelmatig gewassen wordt.

Momenteel overheerst het negatieve, ongetwijfeld komt dat ook doordat ik die plekken in de lak vanochtend heb gevonden. Overigens wilde ik laatst olie peilen, trek ik de hele geleidingsbuis ( waar de peilstok zelf inloopt ) naar het carter los !

Affijn, naar de dealer, maar net als met de radio en het lawaai bij 140, alles prima in orde ( advies van de dealer, 3000 rpm vermijden, en ja, tussen hoge gebouwen de storing maar voor lief nemen ). Ik had gehoopt dat de auto qua kwaliteit mijn oude VW ( 190.000 probleemloze kilometers )zou evenaren, maar helaas...

Mijn voorlopige conclusie, Skoda, leuke auto, maar dit is wel de laatste ....

VEEJAY

Forumguru
Jammer van je ervaringen, ikzelf heb er nu bijna 16DKM opzitten. Nog geen hele opvallende dingen meegemaakt behalve een gele waarschuwing voor de motorolie.

Misschien kun je alsnog voor een aftermarket radio gaan? Het lijkt me zeer frustrerend om je aan je radio te moeten ergeren.

Wat betreft het lawaai, wat voor motortype heb je erin zitten? Als anderen er geen last van heben dan zou ik geen genoegen nemen met het advies van de dealer.

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
- Lawaai bij 140 km/u

[/ QUOTE ]

1.9 TDi neem ik aan?

Viel mij ook op bij een proefrit. Tsja, er zit nou eenmaal in iedere motor een moment van onbalans. Zeker in het oudere 1.9 blok.

Wel balen want ik rij eigenlijk constant 140 km/h (als het verkeer het toelaat). Ik ga denk ik maar 135 km/h rijden.

Dat van die radio is idd mooi k*t.....

- Lawaai bij 140 km/u

[/ QUOTE ]

1.9 TDi neem ik aan?

Viel mij ook op bij een proefrit. Tsja, er zit nou eenmaal in iedere motor een moment van onbalans. Zeker in het oudere 1.9 blok.

[/ QUOTE ]

De laatste zin spreek ik tegen. Ik rij een nieuwe octo 1 ( &lt;3000 KM) met een 1.9 TDI, boven de 120/125 zakt het geluid keurig weg. Ik rij heel snel boven de 140 omdat het geluid me niet 'waarschuwt'. Heb hier niets over de klagen!!

VEEJAY

Forumguru
octo 1 is toch een andere motor, ik heb hiervoor ook een 1.9tdi 110 pk gehad en had ook nergens last van.

remo

Lid
Het probleem van je lak is nog wel goed op te lossen, met een goede lakcleaner kun je zowel de doffe plekken als de vogelstront verwijderen mits het niet al helemaal ingevreten is. de nieuwe lakken van tegenwoordig zijn veel zachter waardoor vooral vogelstront veel sneller invreet op je lak.
Wij hebben hele goede ervaringen met het step3 systeem van mequiars. (www.meguiars.nl)
Eerst de lak cleanen dan op hoogglans brengen en dan beschermen met een goede was.
Hiermee krijg je een resultaat wat beter is dan nieuw.

Dutch4x4

Senior Member
Zijn vrijwel allemaal zaken die je met een VW-broertje ook had gehad, dus ik zie de link met Skoda niet zo.

Olie: ja, dat hebben die VAG-motoren op longlife-olie in het begin nu eenmaal. Na de eerste beurt verbruiken ze bijna niks meer.

Dreun bij 140 km/u: daar heb ik bij meer mensen over gehoord die een nieuwe 1.9 TDI PD 105 pk hebben. Lijkt me niet fijn, maar is een VAG-breed probleem.

Alleen de Stream-radio lijkt me een typisch Skoda-probleem, tenzij VAG het apparaat onder andere namen ook in andere auto's gebruikt: heb je hier de vele draadjes over dat ellendige ding gelezen?

Lak kan ik niks van zeggen, los van het feit dat de lak op mijn O1 er nog goed uitziet na 60k (geen wasstraat). Maar het kan best zijn dat Skoda op de lak bespaart. Ik zou trouwens eerder verwachten dat Skoda iets vaker technische problemen zou hebben omdat ze qua techniek en elektronica nu niet meer zo ver achterlopen op VW. Mijn O1 is deels zo betrouwbaar omdat hij gebruikmaakt van jarenlang bewezen techniek, maar Skoda doet inmiddels meteen mee met de nieuwste VAG-foefjes, die ongetwijfeld hun kinderziekten kennen. Misschien is de Stream-radio daar wel een goed voorbeeld van...

higgy

Forumguru
Weet dat de Skoda-fabrieken van ALLE vag-fabrieken, Audi incl. het hoogste kwaliteits% scoort. Bron: eigen intern VAG-onderzoek.

Dutch4x4

Senior Member
Klopt, even hoog als Neckarsulm, waar de A8 wordt gebouwd. Maar dat onderzoek dateert wel van 2003-'04.

Bovendien zeggen een storende radio en een brommende motor natuurlijk weinig over de bouwkwaliteit die een fabriek aflevert.

Droopy

Actief lid
Klopt, even hoog als Neckarsulm, waar de A8 wordt gebouwd.

[/ QUOTE ]
En dat is..

RSTDI

Actief lid
Sweet ryan@ ik kan je een kleine opsomming maken van het geweldige merk VW type Touran na 1 jaar en 2 maanden.

22 dagen leen auto's gereden voor onvrijwillige garage bezoeken.

koppelings rammel nooit gevonden ook niet door pon gelukkig heeft de dealer dit wel gehoord zodat niet de discussie ontstaat wel is niet is.

5 keer nieuwe achterlichten vocht nog steeds moed opgegeven

2 nieuwe klokken unit optilt springen boordcomputer nog steeds

nieuwe wisselaar origineel vw.

gasdemper achterklep.

ontelbare elektrische storingen, niet sluiten schuifdak, ramen niet te openen, cruise control schakelt van zelf in , uitval ESP, ramen zomaar open zonder in de buurt zijn van de sleutel.

super long life € 20,16 de liter elke 9000 km bijvullen.

En dit is nog maar een kleine opsomming

Nee geweldig Volkswagen en dan de Dealers grotere schoft nog niet mee gemaakt(sorry voor dit taalgebruik) mooie gespiegelde gebouwtjes aan een ringweg maar service Ho maar voor mijn staat vast nooit geen VW meer.

Ik heb eigenlijk geen klachten over mijn auto. Staat nu 23000km op de teller en alleen het motor geluid bij de 140km/uur is soms storend maar als je de 3000rpm passeert is het weer weg. Dus dan rij je iets van 143km/uur. Ook niet echt spannend.

Voor de rest geen enkel mankementje. Stuur stond opeens scheef maar dat zie ik als kinderziektes. Ik heb zelf ook de radio Stream heb geen enkele klachten. Zelde hoor ik er een andere zender doorheen. Toen ik naar Duitsland ging kon ik zelfs 100km over de grens nog SkyRadio ontvangen.

octofreak

Actief lid
Ik heb ook geen klachten, zit pas op 7000 km maar toch zegt mijn gevoel dat de afwerking minder is dat de octo 1.

higgy

Forumguru
&lt;Zucht&gt; m'n gasmeter gaf vandaag na het tanken LEEG aan. Terwijl de tank ramvol zit en de auto probleemloos rijdt. Niet rampzalig dus, maar wel suf: dat wordt de DERDE vlotter die er in komt. Blijkbaar een erg zwak onderdeel van AG. Aan Skoda ligt het niet in elk geval.

VEEJAY

Forumguru
Ik trap de Touran flink op zijn staart iedere dag, tot nu toe doet ie het nog /forum/images/graemlins/winkie.gif

Men O2 staat al twee weken op onderdelen te wachten /forum/images/graemlins/407.gif

Bovenaan Onderaan