Octavia 1 station

marx-7

Senior Member
Ik zal me hier dan maar even voorstellen. Had me een hele tijd geleden al eens aangemeld met een vraag over de Fabia van mijn vader maar die heeft ie niet meer en sinds deze week ben ik de trotse bezitter van een Octavia:xyxthumbs:.

De naam is Marc, 39 lentes jong en woont samen met de hond in het diepe zuiden des landes namelijk Geleen. Was werkzaam als vrachtwagenchauffeur bij een transportbedrijf in Weert maar ben 'n maand geleden van functie veranderd bij hetzelfde bedrijf en ik doe tegenwoordig de planning. Met als bijkomend resultaat dat ik op zoek moest naar een degelijke, ruime en betaalbare stationcar. Hiervoor had ik een Fiat Marea Weekend, een heerlijke ruime en comfortabele auto met alles erop en eraan maar die had al behoorlijk wat kilometers gereden en ik wilde wat jongers hebben aangezien ik minimaal 600 kilometer per week ga rijden. Fiat naar mijn broer want die was het gezeur met zijn Twingo meer dan zat en ik op zoek naar wat anders. Ik moest een ruime auto hebben voor de hond en mijn andere grote passie namelijk modelvliegtuigen. Die hebben een gemiddelde spanwijdte en lengte van dik 2 meter dus die passen niet in een klein autootje. Verder heb ik naast de vliegtuigen nog een andere grote hobby en dat is mijn Mazda RX-7 maar die komt alleen maar buiten met meetings en goed weer. Verder heeft die een verbruik van gemiddeld 1 op 6 dus daar rij je niet voor je plezier mee op en neer naar het werk.

Na 'n dikke week allerlei autosites afgespeurd te hebben had ik er een aantal opgeschreven, allemaal bekeken maar ondanks mijn budget waren ze het allemaal net niet. Op de foto's zien ze er allemaal erg netjes uit maar zo gauw je ernaast staat.........damn:biggthumpdown:.

Ik had ook geen zin mijn hele vakantie te zoeken naar een auto en ik had nog deze Octavia in mijn favorieten staan. Stond een uur rijden bij me vandaan maar het eerste gesprek met de verkoper beviel me al, afspraak gemaakt en gaan kijken. Toen ik de Octavia de eerste keer zag beviel hij me meteen. Proefrit gemaakt, boekjes waren netjes ingevuld, verkoper die me niet stond te beliegen maar eerlijk was, bod gedaan en geaccepteerd en gekocht:yeah:. Dat mijn vader goede bevindingen had met de Fabia heeft uiteraard ook meegeholpen. Ik kan wel verklappen dat hij deze eind vorig jaar heeft ingeruild tegen een nieuwe Colt en hij best wel spijt heeft.

Het is dus een zwarte Octavia 1 station geworden. Een 1.6 SLX met alles wat autorijden fijn maakt. Vooral de airco is lekker. Ik ben een dag bezig geweest met poetsen en cleaneren, op wat steenslag na is de Octavia strak en mooi. 2 punten moet ik nog aanpakken. De banden zijn aan vervanging toe (heb er een set nieuwe winterbanden bijgekregen) en de stabilisatorstangen moeten vervanging worden want die rammelen een beetje bij korte oneffenheden. Verder rijdt de Skoda perfect!

Foto's zal ik even maken.

Marc
 

Ronnie

Forumguru
Ik moest een ruime auto hebben voor de hond en mijn andere grote passie namelijk modelvliegtuigen. Die hebben een gemiddelde spanwijdte en lengte van dik 2 meter dus die passen niet in een klein autootje.
Marc
Welkom collega modelvlieger!(en natuurlijk ook Skodarijder!)
 

cvegreen

Forumguru
Welkom hier op het forum . Je zult er ongetwijfeld geen spijt van hebben dat je bij skoda bent langs gegaan voor je nieuwe bolide . De O1 vind ik vooraan geslaagd , maar die achterlichten vind ik echt wel minnetjes . Verder een mooie auto , die veel weg heeft binnenin van de F1 vind ik . We kijken uit naar je foto's . Leuke hobby model vliegeren. Van waar mijn ouders wonen , is niet ver daar vandaan een club van zo'n model vliegeniers . Ben daar vroeger nog vaak naar toe geweest om te gaan kijken en telkens weer een aantal vliegers te zien crachen , zeker niet leuk . Maar als alles goed was gegaan was het wel een leuke sport. Je moet wel goed kunnen zien , want die dingen kunnen verdomt hoog vliegen en nog steeds bereik hebben met je afstands bediening .
 

Fabia

† In Memoriam
Weer een Skoda rijder en vrachtwagenchauffeur erbij. Welkom op dit gezellige forum:aangenaam:
 

EdK

Forumguru
Welkom op dit forum en gefeliciteerd met je aankoop !

En even om mijn geheugen op te frissen, de RX-7 is met wankel motor ??
 

Ronnie

Forumguru
Ja, verschrikkelijk hoogtoerige benzineslurpende wankelmotoren.
1 op 5 is redelijk normaal voor een wankel.
 

EdK

Forumguru
Verbruik wist ik niet, maar in mijn tijd dat ik op de motor zat was norton / susuki en Jan v Veen ook druk hiermee bezig !
En ik vind het op zich een mooie techniek, maar de problemen zaten volgens mij bij de afdichting tussen de 3 verbrandingskamers !

Heb me wel een tijdje terug laten vertellen dat de wankelmotor heden te dagen nog gebouwd wordt in een kleine uitvoering voor doelwit vliegtuigjes bij defensie !

Wat hier verder van waar is weet ik niet !
 

Ronnie

Forumguru
Ik meen dat ik bij Top Gear een nieuw type Mazda langs zag komen met een nieuwe
Wankel, in de modelbouw (mijn hobby)heeft de Firma Graupner uit D een Japanse O.S. Max wankel van 8 CC in 't programma, draait lekker 16000 rpm, maar geen koppel genoeg voor een propeller. Het loopt vreselijk rustig en trillingsvrij omdat je geen heen en weer stotende zuigers hebt.
 

EdK

Forumguru
Op zich is het ook technisch gezien een mooie techniek waarmee te weinig is gedaan !
Maar vraag me wel af wat de motor doet bij opstarten en flink gas erop !
Krijg je niet een kantelmoment naar de draairichting toe ? Of heeft men dat ook weten op te lossen ?

Weet wel dat bij de oude BMW boxers ( R80 / 100 ) bv dat als je snel het gas erop zette dan deed je een stapje opzij met de motor ! Als je dat de eerste keer overkwam schrok je je rot !
Later met de nieuwe boxers ( R1100 / 1150 /1200 ) heeft men dat weten op te lossen !
 

Ronnie

Forumguru
Vroeger loste men dit op door een z.g. "Koenigswelle", dit is een as die d.m.v. een tandwiel op de krukas contragewichten in tegengestelde draairichting doet roteren, en zodoende het draaimoment opheft.(Toegepast bij o.a. Ford V4, Saab 96)
Dit is bij een Wankel niet nodig omdat de roterende zuigers een binnenvertanding hebben die het draaimoment op de krukas in de tegengestelde richting op de aandrijflijn zetten en zodoende het draaimoment opheffen.
(ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo)
 

EdK

Forumguru
Geheel duidelijk ! mijn dank dan ook !
Weet gelukkig wel wat van techniek , alleen mankament van mij is om dit duidelijk te kunnen maken ! woordelijk / schriftelijk !

In mijn eigen vak ook wel eens met leerlingen , ze vragen je wat en je weet precies hoe het werkt etc , maar om het dan duidelijk te kunnen maken naar hun is dan weer een probleem !
Maar ja ben ook geen leraar !

Zo ook de basis van de wankel is me duidelijk maar jou toevoeging was dus een vraag die nu dus duidelijk is !
 

Ronnie

Forumguru
Nog mooier was in eind 70er jaren de ontdekking van de juiste krukashoek voor een 5 cylinder door Mercedes-Benz, voor het eerst toegepast in een 300D, (W119)dacht ik,
naderhand kwam in 1979 de eerste Audi met een 5 ciylinder benzine, de 1.9 ltr Audi Coupe, In 1984 kreeg ik mijn eerste Audi, de enige echte "Ur Quattro met een 5 cyl. turbo 2.4 ltr. en 240 pk, schitterend geluid, wat een beest voor die tijd! Audi bracht een 1.9, een 2.2 ltr. en een 2.4 ltr Turbo uit, dit waren de voorlopers van de huidige V10's in de VAG auto's.
 

marx-7

Senior Member
Zoals beloofd wat foto's van de Octavia. Ik zal binnenkort wat nettere maken.

Foto-OQXYOPUO.jpg


Foto-LAERFETU.jpg


En de rest van de hobbies:

Foto-IDWHF4AT.jpg


Gisteren de Skoda eens afgetankt om zijn verbruik een beetje in de gaten te houden en ik kwam op 1 op 13,5 waar toch veelal kleinere stukken bij zaten dus het valt me niet tegen. Ik ben een rustige rijder (in de Mazda niet zo zeer :D) en na volgende week als mijn vakantie er op zit worden er veel meer grotere stukken gereden dus het kan alleen maar beter.

Ik ben tevreden tot nu toe.

Marc
 

marx-7

Senior Member
Welkom op dit forum en gefeliciteerd met je aankoop !

En even om mijn geheugen op te frissen, de RX-7 is met wankel motor ??

Inderdaad Ed, Ik vind het een machtig mooi ontwerp want er draait en beweegt namelijk bijna niets in die motor. Behalve 2 rotors en een as is er niets dat beweegt en dus ook niet kapot kan gaan. Geen riemen, geen cilinders, geen kleppen enz......heeft ie allemaal niet. Groot nadeel is inderdaad het verbruik. Ik heb er 1 op 3 mee gehaald, maar als je "normaal" doet is 1 op 6 á 7 haalbaar:grin:. 150 pk en dat voor een 1.3tje.
300 tot 400 pk met behulp van een flinke turbo is gemakkelijk haalbaar uit deze motoren, en het blijft heel.

Van mijn type RX-7 zijn er nog een 80 van in nederland, totaal zullen er van de 3 generaties (volgens onze laatste clubtelling en register) iets meer dan 200 nog in nederland zijn.

Een aantal fabrikanten hebben vanaf de begin jaren 60 zich met deze techniek bezig gehouden. Met meer en minder succes. Mazda is de enige die er mee door zijn gegaan en relatief betrouwbaar hebben gekregen. Ik zo vaak moeten uitleggen aan mensen dat een wankelmotor niet onbetrouwbaar hoeft te zijn want heel veel denken dat het met een ton op de teller gedaan is, maar dat valt reuze mee. Het is gewoon hoe je ermee omgaat. Die van mij heeft er nu 125.000 op staan en is nooit uit elkaar geweest. Staat zowiezo de hele winter stil en in het voorjaar starten en lopen.
 

marx-7

Senior Member
Ik meen dat ik bij Top Gear een nieuw type Mazda langs zag komen met een nieuwe
Wankel, in de modelbouw (mijn hobby)heeft de Firma Graupner uit D een Japanse O.S. Max wankel van 8 CC in 't programma, draait lekker 16000 rpm, maar geen koppel genoeg voor een propeller. Het loopt vreselijk rustig en trillingsvrij omdat je geen heen en weer stotende zuigers hebt.

Je zit bijna goed Ron........

Ik vlieg namelijk ook met wankelmotortjes en deze zijn 5cc groot. 4,97 om precies te zijn. Machtig leuk dingetje en inderdaad hoogtoerig. Hebben eigenlijk maar 1 groot nadeel en dat is dat je constant aan het mengsel aan het regelen bent omdat ze ontzettend warm worden als ze een tijdje gedraaid hebben. Zó warm dat ik regelmatig schroefjes verlies en daar helpt geen ringetje of locktide aan......ben er nog mee aan het experimenteren.

Dit is mijn kist met wankelmotor:
Foto-JMGPGUEU.jpg


Ik ben nog steeds op zoek naar de benzine variant van ongeveer 35 cc maar die zijn erg zeldzaam.

Hier trouwens de werking van de wankelmotor:
wankel.gif
 

EdK

Forumguru
He bedankt voor de reactie en de foto´s !!
En moet zeggen dat die model motortjes, mooie stukjes kleine techniek zijn !
En als ik zo de tuin foto zie met de RX-7 en het vliegtuig dan lijkt het er op dat je kunt starten en landen vanuit je tuin !?
Volgenss mij een aardig lapje landingsstrip !
 

marx-7

Senior Member
He bedankt voor de reactie en de foto´s !!
En moet zeggen dat die model motortjes, mooie stukjes kleine techniek zijn !
En als ik zo de tuin foto zie met de RX-7 en het vliegtuig dan lijkt het er op dat je kunt starten en landen vanuit je tuin !?
Volgenss mij een aardig lapje landingsstrip !

Ik woon op een appartement en zou dat stukje niet willen maaien Ed heheh......dat is onze vliegclub in Sittard:grin:
 
Bovenaan Onderaan