Octavia 1.8 TSI 4x4 Combi gereden... :-)

Pollewop

Forumguru
Hoihoi,

De afgelopen vier dagen de beschikking gehad over een Octavia 1.8 TSI 4x4 Combi, en ik moet zeggen: Wat een openbaring !!! :xyxthumbs:

Op de eerste plaats natuurlijk de fantastische motor. Niet alleen het grote vermogen (160 pk) is heel fijn, maar ook de soepelheid en de doortrekkracht zijn zeer indrukwekkend. Bij een laag toerental heb je al veel trekkracht. Binnen een paar seconden zit je op 100 kmh in de tweede versnelling.:smiley29: (6000 RPM)

Dit alles gekoppeld aan de vierwielaandrijving zorgt er voor dat de Skoda zeer neutraal en snel door de bochten kan worden gestuurd op een manier die ik niet voor mogelijk hield tot voorkort. Echt een enorm verschil met alleen voorwielaandrijving. De auto ligt werkelijk "als een huis" op de weg.

Aangezien ik in Zuid-Duitsland was voor m'n werk heb ik ook op de Autobahn de topsnellheid kunnen testen. 218 kmh op de TomTom kwam overeen met 230 kmh op de teller. Dik in orde dus. Het brandstofverbruik is tijdens zo'n "sportieve" rit natuurlijk hoog. 10 liter/100 km ongeveer. Maar ook als je rustig rijdt is het verbruik niet echt laag. (7 - 8 Liter/100 km).

Ook is de auto zeer stil. Bij 180 kmh kun je nog rustig naar de radio luisteren. Echt een zeer fijn reis auto dus. Fraai afgewerkt ook.

Wellicht dat ik m'n Fabia inruil volgend jaar !?

Hier in zwitserland zie je trouwens erg veel Octavia's 4x4. In de bergen in de winter zijn ze ideaal, en ook goed betaalbaar. Vanaf 34000 CHF/28000 EUR heb je er al één met 1.8 TSI. Als je hem over de grens in Duitsland haalt kan het nog wat goedkoper...

Trouwens de Octavia 4x4 is alleen als Combi te bestellen.

Al met al een zeer prettige kennismaking met deze fantastische auto...

___JC___

Forumguru
De meeste mensen vinden dat 4x4 alleen echt nodig is in de sneeuw of met zware lasten trekken. Maar ik ervaar zelf ook dagelijks dat het de auto tot een heerlijk vlotte wagen maakt die zonder veel drama altijd goed weg komt en snoeihard door de bochten kan.

Wilko

Senior Member
Ik heb nu al vier Octavia 4x4's gehad (en 1 4x2) en ik moet zeggen dat ik niet meer danders wil.
Het verbruik loopt inderdaad flink op als je de rechtervoet niet onder controle houdt.
Daar staat tegenover dat ik met de O1 4x4 1.8T in Duitsland (reed ik toen elke 2e weekend mee naar Praag) ongeveer 160 kon rijden bij een verbruik van 1 op 10.
Inmiddels hebben we de O2 2.0 4x4, en die red het ook tot ongeveer 160 met 1 op 10.

Ook al heb ik de top regelmatig aangetikt met mijn vorige (o.a. lease-)4x4's, inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat de tijdswinst die ik maak door 200 of meer te rijden op die kleine stukjes en bij die verkeersdichtheid die het nog toelaten, grotendeels teniet wordt gedaan door het erg hoge verbruik (1 op 5 tot zelfs 1 op 4) en de daarbij passende extra tankstops. Daarbij valt me de inhoud van de O2 4x4 brandstoftank behoorlijk vies tegen (bij de O1 ging er met ontluchting makkelijk 70 liter in de tank, nu maar net iets meer dan 50).

Maar goed, in alle weersomstandigheden een prima wegligging is me wel wat kleine ongemakjes waard. :-)

Canon-Eye

Forumguru
Daarbij valt me de inhoud van de O2 4x4 brandstoftank behoorlijk vies tegen (bij de O1 ging er met ontluchting makkelijk 70 liter in de tank, nu maar net iets meer dan 50).
Het lijkt er dus op, dat de extra ruimte t.b.v. de haldexkoppeling ten koste is gegaan van de tank i.p.v. de bagageruimte.

Wilko

Senior Member
Niet echt, Canon-Eye. Ik had immers ook een O1 4x4 waar ik de O2 4x4 brandstoftank mee vergeleek.
Sterker nog, voor zover ik weet is er bij zowel de O1 als de O2 bij de 4x4-uitvoering een iets grotere brandstoftank ingebouwd.
Alleen kun je bij de O2 de ontluchtingsruimte van die tank niet meer voltanken.
Dat scheelt buiten het aanwezige verschil tussen beide modellen al snel meer dan 10L extra tussen de O1 en O2.

mikehotel

Actief lid
De meeste mensen vinden dat 4x4 alleen echt nodig is in de sneeuw of met zware lasten trekken. Maar ik ervaar zelf ook dagelijks dat het de auto tot een heerlijk vlotte wagen maakt die zonder veel drama altijd goed weg komt en snoeihard door de bochten kan.

Ik kan dit alleen maar volledig beamen. Na een Leon Cupra4 TDI en een A4 Quattro is het ontbreken van AWD een minpunt op de verder prima S2C EBL 1.8TSI. Maar ja, een Superb Combi benzine met 4x4 is op de tweedehands markt zeer beperkt aanwezig en dan eigenlijk alleen maar als 3.6V6. En die zijn me gewoon te duur. En om nu de huidige auto om te gaan bouwen, da's ook weer zo wat...

Rallye

Forumguru
Pollewop; zei:
Het brandstofverbruik is tijdens zo'n "sportieve" rit natuurlijk hoog. 10 liter/100 km ongeveer. Maar ook als je rustig rijdt is het verbruik niet echt laag. (7 - 8 Liter/100 km).

Hihi, vandaag op de Duitse grens (Nieuweschans) de tank volgegooid met (bij uitzondering) Euro95. 164 kilometer later de tank vlak voor de grens weer volgegooid: 28 liter. Waren nog veel werkzaamheden ook. Maar wel een BMW 7 bij kunnen benen....... Erg fijn.

Bovenaan Onderaan