Octavia 1.6 TDI 30000km verslag

Lee

Lid
Ok , heb octaafje nu een jaar

Negatieve punten tot nu zijn
-Geluid van de weg naar binnen is storend ! radio moet echt hard om geluid te overtreffen !
-na 28000 km vliegwiel moeten laten vervangen wegens teveel speling , tevens drukgroep en koppeling ook vervangen in garantie

Positieve punten zijn
-Telkens ik mijn koffer (berline) opengooi om lange dingen te laden zijn de blikken geld waard !
-Verbruik is momenteel 5.5 L gemengd verbruik !
-onderhoud is redelijk 230eur per beurt om de 15000km
-geen olie verbruik
-zetels zitten goed zelf helemaal naar spanje geen probleem :super:

Voila klein verslag maar krachtig ! momenteel 34000 km

Ik wist niet dat er ook al problemen zijn met het vliegwiel van de 1.6 TDI(of ik heb het niet gezien). Fijn dat alles via de garantie geregeld is. Ik hoop dat het nieuwe vliegwiel wel goed blijft. Wat betreft de rijgeluiden, mijn vorige Fabia combi 2 was veel rumoeriger dan mijn huidige O2.

hemi24

Forumguru
Hé Lee, waarom laat jij je auto elke 15k een servicebeurt geven en niet elke 30k?

De punten v.w.b. het geluid ben ik volledig met je eens, evenals het positieve punt dat de CR-motor geen olie verbruikt!

V.w.b de koppeling heb ik ook het idee dat die van mij het op den duur niet vol gaat houden, terwijl ik hiervoor bij de 1.9 TDI er geen last van heb gehad. Dat terwijl de 1.9 er juist berucht om is/was..!
Ben wel benieuwd hoe jij de 1.6TDI beoordeeld, want ik ben met een huidige km-stand van 116.000 nog altijd geen fan van deze motor, met name als ik haast heb of als ik op de Duitse Autobahn onderweg ben. :biggthumpdown:

Lee

Lid
De garage had me aangeraden om telkens na 15k een beurt te doen om de kosten te drukken.
Met mijn vorige auto een passat ging ik ook om de 30k met long life ...maar vond dat de olie er redelijk vervuild uitkwam ! (ijzer)
Dus naar lang leven vond ik dit ook de juiste beslissing.

Mijn beoordeling over de 1.6TDI is ook zwak ! Ik rijd ook op regelmatige basis op de autobahn en rechtdoor valt het allemaal wel mee, maar vanaf in de bergen is het toch even slikken !
Toch snelheid (op kmteller) is 199km/h en niet sneller ! staat volgens mij afgesteld ! want wil niet sneller !

Betreft koppeling dat gevoel heb ik ook zeker bij vertrekken vanuit stilstand ! Een diesel trekt zich normaal op de koppeling in beweging, De 1.6TDI valt liever stil dan te willen vertrekken en ik die dacht dat ik plots niet meer kon dieselen !
En dan soms het kunstmatige gevoel op de koppeling ...brr Vraag me af waarom er zo weinig mensen over klagen of ben ik het alleen ?

hemi24

Forumguru
@Lee, volgens mij beleef jij de 1.6TDI i.c.m. de toegepaste bak en koppeling op dezelfde wijze... I.c.m. de DSG-7 heb ik ervaren dat de 1.6 juist een hele fijne motor is!

Top is inderdaad afgeregeld, maar dat merk je alleen heuvelaf! Vlak loopt die van mij met moeite naar de 190.

Af en toe heb ik dat de koppeling bij wegtrekken de auto laat schokken, alsof 'ie schoksgewijs slipt. Volgens mij is dat een vooraankondiging van een defect 2-massa vliegwiel..?

Lee

Lid
Ik denk dat ik ooit iets heb gelezen over dat dsg probleem eens googlen denk ik !
190 is de normaal opgegeven waarde !

ertromp

Forumguru
Zijn er meer mensen met koppelings problemen?
De standaard software op de DSG-7 schakelt vanwege emissie eisen heel snel naar een hoger verzet. Hierdoor gaan de koppelingen slippen met enorme slijtage tot gevolg.
Dit is te verhelpen door optimalisatie software van TVS Engineering. Echt een aanrader!

• Leuk
Waarderingen: CDK

dirkie996

Forumguru
Zijn er meer mensen met koppelings problemen?
Momenteel nog niet ( 43000km), maar het soms schokkend vertrekken, herken ik ook. Precies of je bezig bent met je eerste rijlessen. Dat kunstmatige gevoel in de koppeling heb ik ook, maar misschien is dit zo bedoeld om trillingen e.d. te isoleren. De reactie v/h gaspedaal bij vertrekken is ook zo. Ik denk dat dit de combinatie is van het gebrek aan koppel in lage toeren (-1500rpm) en de lange versnellingsbakverhoudingen. Ik rijd de 1.6crtdi nu zo'n beetje als een benzinemotor: vertrekken met een iets hoger toerental of de koppeling iets meer laten slippen. En de rondepunten neem ik voortaan in 2de versnelling i.p.v. 3de versnelling zoals bij m'n vorige wagen ( Audi a4 1.9tdi/ 90pk).
Door wijziging van woonplaats heb ik m'n octi enkel nog in 't weekend nodig, zodat ik nu waarschijnlijk maar op zo'n 8K per jaar zal uitkomen.Ik heb al met het idee gespeeld van te verkopen en een nieuwe octi met tsi-motor te kopen, maar het waardeverlies na zo'n 2,5 jaar is niet in te schatten:sterretjes:. Een andere mogelijkheid zou zijn om de octi aan te passen en te behoeden voor onheil door te weinig kilometers : EGR wegschrijven en roetfilter verwijderen en eventueel chippen, maar hoe zal het dan zitten met de autokeuring in België?:pieker:

Joske

Forumguru
Ik had niet goed gelezen, roetfilter weg zou ik niet doen.
(Keuring = risico)
Indien goed gechipt geen extra roetvorming. Is mij bevestigd door gerenommeerde tuner. ;)

dirkie996

Forumguru
EGR weg = minder roet

Wel meer NOx maar maakt niet uit.

Je hebt trouwens toch roetfilter é?
@Joske: Ik dacht dat je meer roet kreeg met EGR weg? Ik had dus verkeerdelijk gedacht dat bij EGR afdoppen de uitlaatgassen meer roet bevatten, omdat ze geen 2de keer door de motor geleid werden?

Joske

Forumguru
Neen is zuiver en alleen voor stikstofoxiden te beperken (tweede verbranding zoals je zelf aangeeft, enkel bij deellast gaat EGR open trouwens) het meer aan roet wordt afgevangen door je roetfilter.

peterrapid

Forumguru
En op de keuring wordt enkel de roetuitstoot als keuringswaarde genomen, en die waarde ligt zo hoog (ook oude diesels moeten door de keuring) dat dit voor de nieuwere motoren geen probleem mag zijn om de EGR klep af te doppen en weg te schrijven (info dealer :jaja:). Wat betreft roetfilter zou volgens enkele BMW-rijders met 3-serie generatie 2000-2006 ook geen probleem zijn want omdat die berucht zijn voor het volzitten van de roetfilter er nogal wat op de baan zitten zonder en die geraken blijkbaar ook door de keuring ...

Joske

Forumguru
Roetuitstoot is EUnorm afhankelijk Peter, dus hoe nieuwer de auto hoe strenger de CO2 keuring. Machine wordt adhv nummerplaat ingesteld.

peterrapid

Forumguru
@Joske is correct maar de toegelaten afwijking is nog altijd veel hoor. Vriend van ons werkt in keuringsstation en zegt zelf dat de waarde heel ruim is genomen omwille van koudstart en warme start alsook gewoon omwille dat de sondes zelf nogal onderhevig zijn aan vervuiling en dat in het begin van die testen er geen rekening was gehouden met die vervuiling van de sondes. Btw aan hem ook eens verlagingsperikelen gevraagd en eigenlijk is een normale verlaging mits Goca-attest niet echt een probleem zolang het niet onder bepaalde waardes valt. Geen attest dan pas beginnen de problemen met een aparte keuring enz.

Bovenaan Onderaan