Octavia 1.6 automaat

Hoppe

Lid
Wie heeft er ervaring met deze auto? Ik ben van plan een tweede Skoda aan te schaffen, De OII 1.9 TDI bevalt zo goed helaas laat het budget geen OII toe en mijn vriendin rijdt te weinig voor de diesel variant dus is de keus gevallen op de OI 1.6 automaat. In principe zal de OII de caravan trekken maar je weet nooit hoe het in de toekomst loopt en ik ben erg benieuwd of er gebruikers zijn die met deze auto een lichte caravan (900KG) hebben getrokken. Ook ben ik erg benieuwd naar de ervaring van forum leden met de automaat. Op het forum staat veel over de DSG maar niet erg veel over de "oude" automaat. Pakken de versnellingen mooi op of gaat het iets schokkerig? Bij een proefritje was dit wel het geval maar de bak was toen erg koud, het werd na een paar KM wel beter. Dit was overigens in de 2.0 versie maar in verband met het verbruik wil ik liever de 1.6. Alle reacties zijn welkom!
471.gif
 

SkodaMan

Actief lid
De "oude" automaat in de O1 is een 4 traps automaat met hydraulische omvormer. Deze rijdt heel comfortabel en past zich automatisch aan als je rijstijl. Ik heb dezelfde automaat gehad in een 1.9 TDI Bora en kan hem echt aanbevelen.
xyxthumbs.gif
 
Ik rij nu zelf in een octavia1 TDI automaat en heb voor deze diesel in een 1.6 station automaat op gas(!)gereden. Heb daar maar zo'n 35 dkm mee gereden i.v.m. veranderen van werkgever. Bij de overgang naar deze werkgever heb ik gevraagd of ze deze leaseauto wilden overnemen zo tevreden was ik er over. Reed op gas een 1:11 bij normale rijstijl. Als je echt gaat 'gassen' (veel kikdown)dan loopt dat snel terug naar 1:8.5. Wat vemogen betreft kan ik dus alleen spreken van op gas rijden en inderdaad als je de auto vol hebt met mensen en bagage (had geen trekhaak) dan zit de motor wel aan zijn max. Als voorbeeld kan ik nog melden dat je wel merkt dat er maar een 4trap automaat in zit. Bij 130 km/u draait de motor zo'n 3400 toeren en dat is toch wel wat veel hoewel ik geen moment last had van de geluidsdruk. Schakelen doet de automaat voorbeeldig en soepel. Het is eigenlijk een 'ouderwetse'automaat. zo ontbreken er een winter en sportstand maar als je puur een automaat neemt omdat je niet wil schakelen heb je er een goeden aan. Tip: omdat er ook geen winterstand op de automaat zit let er op of er eventueel ook ASR op de auto zit. Dit zorgt ervoor dat je in de winter in sneeuw (maar uit ervaring) ook in de regen keurig zonder slippende wielen kunt wegrijden.
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik rij zelf de 1.6 zonder automaat en ben op wat kleine ongemakken best tevreden. Je kunt lekker met het verkeer meekomen en met een keertje extra terugschakelen is inhalen ook geen probleem.
 

Thorne

Nieuw lid
Ik heb de 2.0 automaat waarin je gereden hebt. Hiervoor had ik een opel astma 1.6 automaat. Wanneer ik de skoda automaat daarmee vergelijk is die wel stukken minder van kwaliteit.

- geen winterstand
- geen sportstand
- wanneer je hem in neutraal (ook tijdens rijden) zet krijg je hem daar alleen uit wanneer je de rem intrapt (vrij hinderlijk)
- hij schakelt minder vloeiend
- wanneer je een koude start maakt komt de wagen niet lekker van z'n plek (hij koppelt niet voldoende in het allerbegin)

Verder is de pook wel lekker solide en het rijgenot wordt stukker beter als het zaakje warm is gedraaid.
 

purk

Senior Member
Ik vind het positief dat je hem niet uit de N kunt halen zonder de rem in te trappen, denk aan kinderen in de auto die hem zo in de D kunnen zetten als je bent uitgestapt.
 

SkodaMan

Actief lid
Ik ken niemand die een auto met automaat rijdt en die voor het uitstappen de automaat in de stand N zet. Bij het uitstappen zet je de automaat in P en als de wagen op een helling staat ook nog op de handrem.

Als je je voet van de rem wilt halen, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht, kan je de automaat in D laten staan en de handrem aantrekken om te voorkomen dat de wagen gaat kruipen. Het voordeel van de handrem boven de voetrem is dat volgens mij de handrem alleen de remschijven achter activeert en die worden het minst warm na het afremmen en dus is de kans op kromstrekken van de remschijven vóór een stuk kleiner. Nog beter is om na een stevige rempartij de automaat in P te zetten en je voet van de rem te halen.

De N stand wordt alleen gebruikt om de wagen te kunnen slepen.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

wat doet hij dan in de N tijdens het rijden?

[/ QUOTE ]
Ja het blijven rare mensen die Opel rijders
1819.gif
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Nog beter is om na een stevige rempartij de automaat in P te zetten en je voet van de rem te halen.


[/ QUOTE ]
Vervelend is dat je om de P in te schakelen langs de R moet, degene achter je schrikt 2 keer van de achteruitrijlampen.
 

Thorne

Nieuw lid
In de n-stand wordt er geen vermogen aan de wielen afgegeven. Ideaal als je bijvoorbeeld file rijdt, je kan dan op de 'pook' rijden (schakelen tussen D &amp; N). Niet heel bijzonder, maar je mist het wel als je het niet meer hebt.
 

purk

Senior Member
nou ik denk dat hij er meewil zeggen dat je gewoon de rem in kunt trappen in een file, dan staat de auto stil en als je de rem los laat gaat hij kruipen, en als je dan gas geeft dan ga je harder.......waarom dan in godsnaam van D naar N en van N naar D......wat is dan het voordeel van een automaat.

Als ik met een automaat rij danben ik blij dat ik alleen maar hoef te remmen.

Vandaar OPEL rijder denk ik.
 

LenK

Forumguru
Precies. Als er iets ideaal is in de file dan is het een automaat. Je gaat dan toch niet schakelen.

@Thorne
Wat betreft de Opel opmerking. Nu je Skoda rijdt ben je toch niet meer in je kuif gepikt door een beetje Opel cynisme
smirk.gif
 

Thorne

Nieuw lid
De discussie dreigt een beetje te verdwalen. Laten we het er op houden dat ik de VW-groep automaat minder vindt dan een GM automaat. Ik schakelde namelijk wél in de file (dan hoef je niet eens te remmen danwel gas te geven, alleen te wisselen tussen D &amp; N, wanneer het verkeer vooruit kruipt ideaal!).
 

purk

Senior Member
ik denk dat de meeste mensen vinden dat je een vreemde manier van rijden hebt met een automaat.....
 
Tsja, rijden met een (half)automaat, om het even welke, vraagt een wat andere benadering dan ene handbak. Er zijn ook verschillende manieren om ermee te rijden, ieder heeft zo zijn eigen voorkeur denk ik.
Wat bezwaarlijk is aan filerijden in alleen maar D is dat als je in een stilstaande file staat, je met je voet op de rem continu je remsysteem onder druk zet. Hetzelfde als auto's voor stoplichten die schijnbaar geen handrem hebben.
Wisselen tussen N en D lijkt omslachtig, maar ik kan er wel in meekomen. Ik geef onmiddelijk toe, dat het wel afhangt van het soort automaat. Ik heb zelf alleen ervaring met een automaat met vlydraulische koppelomvormeren de Citroën half-automaat. Bij die laatste is vooral een juiste afstelling tussen motortoerental (stationair) en slipmoment /volledig opkomen van de koppeling van levensbelang.
En reken maar, dat als je een handbak kent, je in sommige situaties die koppeling erg mist....... Naar mijn persoonlijke smaak, wegen die momenten absoluut niet op tegen het comfort dat je verder hebt van een (half) automaat. Komt nog bij, dat je koppeling en motor het met dit soort bakken heel erg lang uithouden.
En toch geen automaat in mijn nieuwe Octavia? Inderdaad.....
maar da's gewoon een kwestie van er wel of niet tegen aan lopen.

MVG, Peter
 
Ik heb vijf jaar een O1 1.6 automaat hatchback (bouwjaar 1999) gehad en er in die tijd (maar) 40.000 km mee gereden. De automaat voel je af en toe wel schakelen maar niet hinderlijk, het benzineverbruik vond ik wel hoog, de wagen reed gemiddeld 1 op 10. Nu heb ik een O2 met een zes traps automaat en dezelfde motor en die rijdt ongeveer 1 op 11 tot 1 op 12 anfhankelijk van gebruik en jaargetijde. Defecten aan de automaat zijn er nooit geweest. Wel heel irritant vindt ik dat de motor niet direct reageert als je de gaspedaal intrapt, dat heeft de nieuwe O2 ook (misschien reden om de volgende keer eens een proefrit in een ander merk te maken), het maakt dat het net lijkt alsof de motor en de automaat elkaar niet begrijpen; over dit punt is ook een andere draad op het forum. Ervaring met trekken van de automaat heb ik niet want de trekhaak is alleen voor de fietsendrager gebruikt. Verder heb ik van de dealer gehoord dat een automaat een hoge(re) inruilwaarde heeft dan een handgeschakelde auto (heb inderdaad bij Hamers, Voorschoten, een zeer goede inruilprijs gehad voor deze auto)
succes met je zoeken naar een automaat.
 
Bovenaan Onderaan